Het financiële plaatje voor de financiering van de werkzaamheden aan de Ceintuurbaan in Zwolle wordt steeds meer helder. Burgemeester en wethouders van Zwolle hebben dinsdag 12 december besloten nog eens twee miljoen vrij te maken voor het maken van het bestek voor de volgende fases van de klus. De gemeenteraad spreekt begin 2007 over het plan.
De Ceintuurbaan in Zwolle is het noordelijke eindpunt van de N35. De gemeente Zwolle wil het noordelijke deel van de Ceintuurbaan in de periode tot 2012 volledig opnieuw inrichten. Naast de Gemeente Zwolle, zijn ook de Provincie Overijssel en Rijkswaterstaat nauw betrokken bij de reconstructie van de Ceintuurbaan. De werkzaamheden zijn nodig om de groei van het autoverkeer op te vangen. Het project is onderverdeeld in vijf deelprojecten, waarvan de eerste (aansluiting op de A28) inmiddels is uitgevoerd.
Op het gehele traject tussen de A28 en Dr. van Heesweg heeft het verkeer straks de beschikking over drie rijstroken in beide richtingen in plaats van twee. Ook komen er extra opstelstroken bij de verkeerslichten. Door een ‘groene golf’ is het straks mogelijk om zonder te stoppen de hele Ceintuurbaan af te rijden. De maximumsnelheid gaat van 50 naar 70 kilometer per uur en drie nieuwe fiets- en voetgangerstunnels waarborgen een veilige oversteek.
De kosten van de totale werkzaamheden zijn geraamd op ruim 38 miljoen euro. Eerder zijn bijdragen van de gemeente (in totaal 37 procent), het Rijk (20 procent) en de provincie (11 procent) beschikbaar gemaakt. De resterende 32 procent is nog ongedekt. Met het vrijmaken van twee miljoen euro voor de voorbereidingen van de werkzaamheden is een belangrijke stap gezet richting de realisatie. Nadat de gemeenteraad ermee heeft ingestemd, wordt het bestek gereed gemaakt.
?©?©n van de grootste infraprojecten van de afgelopen jaren.