Zwolle – Jaarlijks laat deltaWonen de kwaliteit van haar dienstverlening extern toetsen. De controle werd in de maanden augustus tot en met oktober 2008 uitgevoerd door Het Kwaliteitscentrum Woningcorporaties Huursector (KWH), een keurmerkinstituut. Inmiddels nemen 215 (van de ongeveer 500) corporaties deel aan het de KWH-meting. Dit aantal groeit nog ieder jaar. DeltaWonen en de andere deelnemende corporaties vinden het belangrijk om de tevredenheid over haar dienstverlening te toetsen. De mening van de klanten over de dienstverlening is voor deltaWonen in het bijzonder van belang.
Op verschillende onderwerpen wordt de manier van werken van de woningcorporatie jaarlijks getoetst. In genoemde periode is deltaWonen onderzocht op 5 van de 10 onderdelen. Dit jaar waren aan de beurt: het bezoeken van de corporatie-de woning betrekken-een woning zoeken -de huur betalen en een reparatie laten uitvoeren. Het bijzondere van de kwaliteitsmeting van 2008 is dat deltaWonen mee heeft gedaan aan een pilot van 2 nieuwe onderdelen. Het gaat om de kwaliteit van de dienstverlening rond de woning (ook wel leefbaarheid genoemd) en het kopen van de woning. DeltaWonen heeft als enige corporatie een voldoende gescoord op beide onderdelen. Deze pilot vond plaats bij 13 corporaties.
Om te toetsen of de kwaliteit van de dienstverlening van deltaWonen voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen zijn er verschillende methoden toegepast. Dit gebeurde o.a. door een schriftelijke meting onder de klanten, het inzetten van mysteryshopping en het beoordelen van informatiemateriaal voor huurders en kopers. DeltaWonen is geslaagd op de onderzochte reguliere onderdelen met cijfers tussen de 7,6 en 8,2. Dit is ruim boven het landelijke gemiddelde. Met trots en vertrouwen van de klanten bouwt deltaWonen verder aan het optimaliseren van de dienstverlening.