Zwolle – Op het Zwolse station was donderdag een vreemde eend in de bijt te zien. Een testtrein van Arriva stond enige tijd langs het perron.
De trein was op doorreis vanuit het noorden naar Hardenberg. ProRail, Arriva en de provincies Overijssel, Friesland en Gelderland testen of een trein CO2-neutraal kan rijden. Dit doen ze met een zogenaamde batterijtrein.
De batterijtrein is een voor de test omgebouwd treinstel van het type Wink. Deze treinen rijden normaal gesproken tussen Leeuwarden en Groningen. De Wink zorgt nu al voor negentig procent CO2-reductie omdat er geen diesel meer wordt gebruikt. De treinen pendelen dagelijks heen een weer tussen de twee provinciale hoofdsteden op biodiesel. Ook beschikken de treinen over een accupakket. Tijdens het afremmen wordt stroom opgewekt en opgeslagen. Deze energie wordt weer gebruikt bij het optrekken waardoor de trein brandstof bespaart. De accu’s kunnen ook worden gebruikt om op stations de motoren uit te zetten. Net als de stadsbussen in Zwolle kan de trein de accu’s ook snel opladen via een stroomafnemer op het dak. Dit kan uiteraard alleen op spoortrajecten met bovenleiding.
Voor de test heeft de trein een groter accupakket gekregen. De stroom wordt gebruikt om te rijden zonder gebruik te maken van de brandstofmotor op spoorlijnen zonder bovenleiding. Tijdens de testritten worden metingen uitgevoerd. Met de resultaten hoopt men te komen tot ‘zero emissie spoor’ in Oost-Nederland.
Samen met fabrikant Stadler testte Arriva donderdagavond de batterijtrein op de spoorlijn tussen Almelo en Hardenberg. Vrijdagavond wordt er getest tussen Almelo en Doetinchem. Beide trajecten zijn deels voorzien van bovenleiding. Zaterdag wordt de batterijtrein opengesteld voor het publiek op station Doetinchem.