Zwolle – In de mengvoederfabriek van ForFarmers aan de Botterweg is in de nacht van zondag op maandag brand uitgebroken. Nadat een machine vastliep raakte veevoeder oververhit. De brandweer vreesde uitbreiding van de brand en stofexplosies. Brandweerlieden en deskundigen van het bedrijf wisten dit te voorkomen.
Omstreeks tien voor half één ’s nachts ontving de brandweer een melding over een brand in de veevoederfabriek. Een blusvoertuig en een hoogwerker gingen met spoed ter plaatse. Door de hete en smeulende resten in de machine ontstond de vrees dat het in de enorme opslag silo’s terecht was gekomen. De bedrijfsdeskundige vertrouwde de situatie niet helemaal. In overleg met de brandweer werd besloten om op te schalen.
Een tweede blusvoertuig uit Zwolle en de brandweerkorpsen van Hattem en Wezep schoten te hulp. “Wij weten alles van branden blussen,” zegt Jan Wittenberg, woordvoerder van brandweer IJsselland. “Bij dit soort branden kunnen we niet zonder de kennis van een bedrijfsdeskundige. Hij weet alles van het productieproces en de specifieke gevaren. Samenwerken is daarom van groot belang.”
Een groot gevaar dat ten koste van alles voorkomen diende te worden was een stofexplosie. “Je werkt daar in een stoffige omgeving en zo’n explosie wil je niet meemaken,” zegt Wittenberg. Een stofexplosie is vergelijkbaar met een gasexplosie, maar is vaak veel krachtiger. De brandweer heeft een deel van de opslagsilo laten leeglopen. Rond kwart over twee kon het sein brand meester worden gegeven.
De brand bleef niet onopgemerkt. Bewoners uit Spoolde kwamen een kijkje nemen. “Net na middennacht hoorde ik een heel zwaar brommend geluid en dat ging heel lang door,” zegt een man uit het buurtschap. Ook zouden er langere tijd alarmsirenes hebben geloeid. De nieuwsgierigheid van andere Spooldenaren werd geprikkeld na de opschaling door de brandweer. Zij werden wakker van de sirenes van brandweerwagens. “Met dat warme weer heb je de ramen wijd open,” zegt een man. “We roken toen een vieze stank, een soort chemische lucht.” Ook klonk er onbegrip voor brandweerwagens die met veel lawaai over de nagenoeg lege snelweg reden en over het verlaten industrieterrein. “Het is helaas niet anders,” weet Wittenberg. “Als we bij een spoedmelding met zwaailicht rijden is het wettelijk verplicht ook de sirene aan te zetten, ongeacht het tijdstip en de drukte op de weg.”
Normaal gesproken communiceert de Veiligheidsregio, onder meer via social media, met de burgers. Zij geven dan adviezen zoals ramen en deuren te sluiten en niet naar het incident te komen. Vannacht gebeurde dit niet. Dikke rookwolken ontbraken en aan de achterzijde van het bedrijf was geen vreemde lucht waarneembaar. Dit was ook niet het geval bij de hoofdingang van het bedrijf. Honderd meter verderop op de Botterweg, ter hoogte van de betoncentrale, bleek het echter een ander verhaal. Daar hing een penetrante onaangename geur. “Wij hebben het ons onvoldoende gerealiseerd,” erkent Wittenberg. “Het is een leerpunt voor een volgende keer.”