Zwolle – Om tot een betere verkeersafwikkeling te komen, hebben burgemeester en wethouders een voorontwerpbestemmingsplan voor de IJsselallee aangenomen. Het gaat om het tracé dat ligt tussen het Spoolderplein en het kruispunt van de IJsselallee met de Hanzeallee en de Burgemeester van Walsumlaan. Begin 2007 heeft de gemeenteraad bepaald dat verkeerskundige maatregelen nodig zijn om het verkeer op de IJsselallee beter te laten doorstromen. Zo komt in beide richtingen een extra, derde rijstrook. De provincie heeft inmiddels besloten mee te betalen aan de werkzaamheden. Om die uit te kunnen voeren is een nieuw bestemmingsplan nodig.
Met het voorontwerp van dat bestemmingsplan heeft het college nu ingestemd. De komende weken kan een ieder schriftelijk reageren op het voorontwerp. Een aantal zogenoemde vooroverleginstanties wordt ook gevraagd een oordeel te geven over het plan. Het college buigt zich vervolgens over de reacties. Die worden eventueel verwerkt in het ontwerpbestemmingsplan dat daarna ter inzage wordt gelegd. De gemeente hoopt nog dit jaar het nieuwe bestemmingsplan definitief vast te kunnen stellen.
Dat is inderdaad, vooral in de spits, een ramp daar.
Maar vaak ook door asociaal (rij)gedrag.
Velen, ook vrachtwagens, gaan al vanaf het verkeersplein op de linkerbaan rijden als ze bij de Hanzeallee, of zelfs bij de Oldeneelallee, pas links af moeten.
Maar eigenlijk kon het ook niet anders, want als je rechts blijft rijden kan het wel eens heel lang duren voor er iemand is die je er tussen laat, waardoor je die rijbaan weer blokkeert.
Maar gewoon doorrijden als ze zien dat het kruispunt nog vast staat en
niet meer zien dat het verkeerslicht inmiddels op rood staat en zo
de weg blokkeren voor het verkeer dat wel groen licht heeft :'(
Lost niets op.Laten ze de veerkeerlichten maar eens goed afstellen in Zwolle dan heb je een derde baan niet nodig.
Het is toch van de gekke dat je nu voor elk verkeerslicht moet stoppen?
Hebben ze hier wel eens van een groene golf gehoord?
@Tjalling,
Je moet toch beter je huiswerk doen! Zwolle heeft jaren lang een groene golf gehad op de Ceintuurbaan. Bij een te groot verkeersaanbod is een groene golf echter niet meer haalbaar, vandaar ook dat deze niet op de Ijsselallee in te bouwen is. Ik heb het idee dat de verkeerslichten prima werken, nadeel is een ring met gelijkvloerse kruisingen. Wil je conflicten verhelpen dan zal je ongelijkvloerse kruisingen aan moeten leggen. De kosten hiervoor zijn daarentegen gigantisch.
Hihihi Mark die groene golf werkte toe ook al niet 🙂
Naar je hebt gelijk die verkeerslichten werken prima.
Ze staan altijd op rood ;D
Voor mijn gevoel is het Spoolderplein (die rontonde bij Zwolle Zuid) ook regelmatig het probleem van de opstoppingen.
Wordt daar ook naar gekeken?
Vooral door busprioriteit is een groene golf niet haalbaar omdat hij steeds onderbroken wordt. Kwestie van beleid. Ook mogen ze wel eens de wachtstand groen instellen op de IJsselallee, nu moet je inderdaad overal stoppen.