Zwolle – Op 23 juni 2009 start Windesheim het City Marketing Centre. Hiermee speelt Windesheim in op signalen uit het werkveld van de city en area marketing. Hoe maak je je stad tot een aantrekkelijke plek om te wonen en te werken, om te bezoeken en bezichtigen, of om je te vestigen als organisatie? Hoe beïnvloed je de beeldvorming over je regio op een effectieve manier? En wat werkt wel en niet bij het trekken van nieuwe bewoners, bezoekers en bedrijven? Een paar van de dagelijkse vragen voor city marketeers, area marketeers en communicatieprofessionals bij gemeenten en provincies.
Veel gemeenten en regio’s oriënteren zich op het vermarkten van hun stad of streek en stuiten op gelijksoortige problemen en vragen. Het centrum is een kennisnetwerk en gericht op verdergaande professionalisering van het vakgebied. Tijdens netwerkbijeenkomsten (een aantal keer per jaar) buigen de deelnemers zich over actuele thema’s en kwesties uit het veld en wisselen ‘best practices’ uit. Windesheim kiest daarbij een pragmatische insteek: het delen van ervaring en het ‘doen’ zijn belangrijk, de theorie staat in dienst van de praktijk. Gastsprekers uit diverse disciplines staan hierbij garant voor nieuwe impulsen en inzichten. Waar gewenst worden initiatieven genomen voor trainingen en workshops. Studenten van Windesheim zijn inzetbaar voor praktijk- en stageopdrachten. Daarnaast biedt het centre inzicht in de waarde en mogelijkheden van toegepast onderzoek.