Klachtenprocedure

Meen je dat de openbaarmaking of beschikbaarstelling (van beeldmateriaal) in de berichtgeving van 1Zwolle inbreuk maakt op enig recht dat je toekomt of jouw (privacy)belangen schaadt?

Dan kun je dit aan de hoofdredactie van 1Zwolle laten weten door een klacht in te sturen via onderstaand e-mailadres.

De hoofdredactie probeert binnen vijf werkdagen contact met je te zoeken over de klacht. Om een klacht goed te kunnen behandelen, is het van belang dat alle gegevens rond de klacht correct worden vastgelegd. 1Zwolle gebruikt deze informatie voor het verbeteren van het programma-aanbod en de bedrijfsvoering. Met het oog op de AVG-wetgeving worden de persoonsgegevens alleen bewaard zolang de klacht in behandeling is.

In een aantal gevallen kan een klacht vrij snel worden verholpen. Indien het oplossen of beantwoorden langer duurt dan vijf werkdagen, dan stuurt de hoofdredactie in ieder geval een ontvangstbevestiging met nadere informatie over het verloop van de klachtenprocedure.

Er dient te worden onderzocht hoe de omstandigheid waarop de klacht betrekking heeft, kon ontstaan. Ook moet er een uitspraak worden gedaan over de vraag of de klacht terecht is. Het is denkbaar dat het een journalistieke keuze betreft die niet overeenkomt met je voorkeur. Bij de terugkoppeling zal de hoofdredactie de beslissing toelichten.

Wanneer je klacht terecht is zal 1Zwolle het betreffende bericht aanpassen, rectificeren of maatregelen nemen om herhaling in de toekomst te voorkomen.

De hoofdredactie informeert je ook als de klacht ongegrond wordt verklaard. Dit houdt in dat je niet in het gelijk wordt gesteld en de publicatie wordt gehandhaafd. Als je klacht niet voldoet aan de formele eisen wordt deze niet-ontvankelijk verklaard. De publicatie wordt gehandhaafd en de hoofdredactie zal je informeren, zonder inhoudelijk op je klacht in te gaan.

Mail je klacht naar: hoofdredactie@1zwolle.nl.