Beknibbelinflatie

Door Dick Algra

Bij Duo Penotti, bekend van de twee kleuren in een pottie, ging het toch al lage percentage hazelnoot van 7 naar 5 procent.
Foto: Dick Algra

De spelling van dit woord werd door mijn tekstverwerker niet herkend. Omdat het nieuw is. De Consumentenbond lijkt het bedacht te hebben. Nu vond ik ‘krimpflatie’ ook al een mooi gevonden term. Krimpflatie is de vertaling van de door de Amerikaanse econoom Pippa Malmgren bedachte term ‘shrinkflation’ en is al sinds 2016 in Nederland in gebruik.

Er zit verschil tussen de twee woorden. Bij krimpflatie is sprake van minder product in de verpakking dan voorheen. Bij beknibbelinflatie wordt de receptuur zo veranderd dat de productie goedkoper kan. En in tegenstelling tot ‘positieve’ veranderingen die meestal groots met termen als ‘Nieuw’ of ‘Nu nog voordeliger’ worden aangekondigd, worden deze veranderingen heel stilletjes doorgevoerd.

Bij Bertoli ging het percentage olijfolie van 20 naar 7 procent. Bij Duo Penotti Hazelnoot & Vanille, bekend van de twee kleuren in een pottie, ging het toch al lage percentage hazelnoot – What’s in a name? – van 7 naar 5 procent.

De supermarkten met hun eigen merken doen er behoorlijk aan mee. Bij de Plus zit in hun bosvruchtensiroop nog maar 6 procent bosvruchten dan de eerdere 19 procent.

Albert Heijn verkoopt zijn lekkerbekjes waarvan het visgehalte is gedaald van 75 naar 55 procent. Omgerekend is dat toch 26 procent minder vis. Er zit, zo luidt de reactie van AH, nu een dikkere coating om, die door consumenten als significant beter beoordeeld werd. Gewoon meer paneer!! Is dat aan het proefpanel ook verteld?

Bij Jumbo hebben ze in twee stappen het percentage kip in hun kippensoep verlaagd van 8,6 naar 5 procent. Desgevraagd gaven ze als reactie – en ik vind het een hele slechte: “door een overname van onze leverancier is de receptuur veranderd”.

’t Is toch jouw huismerk kippensoep, dus wie betaalt, bepaalt? Geef dan niet de schuld aan de leverancier. Want zo bleek ook, Jumbo kan inkooptechnisch heus wel de poot stijf houden. Zo waren er wekenlang geen producten van onder meer Douwe Egberts te koop, omdat ze het niet eens werden over de inkoopprijs.

Want de Earl Grey thee van het merk Pickwick, afkomstig uit dat DE-concern, was er wekenlang niet te verkrijgen. Maar is er ooit aan de klant gevraagd of de prijs daarvan aangepast moest worden?

Bij mijn slager hing een spandoek dat ze nu ‘Asperge-ham’ verkochten. Volgens de slager was het niet duurder, niet goedkoper maar gewoon goede beenham, lekker bij de asperges. Zo hoort het en kan het dus ook.

Foto 1
Bij Duo Penotti, bekend van de twee kleuren in een pottie, ging het toch al lage percentage hazelnoot van 7 naar 5 procent. - Foto: Dick Algra
Bij Duo Penotti, bekend van de twee kleuren in een pottie, ging het toch al lage percentage hazelnoot van 7 naar 5 procent.
Foto: Dick Algra

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)