Zwolle – Wie op bezoek gaat bij bewoners van de binnenstad en de auto daar wil parkeren, is op dit moment aangewezen op parkeeraccommodaties of betaalde parkeerplekken op straat. De parkeerduur op straat is echter gelimiteerd en de loopafstand naar accommodaties wordt als ongemakkelijk, ver en sociaal onveilig ervaren. Om die reden heeft de gemeente in samenwerking met de Bewonersvereniging Binnenstad Zwolle (BBZ) onderzocht of het mogelijk is om in de binnenstad een bezoekersregeling in te stellen.
Naar aanleiding van dit onderzoek is besloten om in de binnenstad een proef te houden met bezoekerspassen. De proef start naar verwachting medio 2010 en houdt in dat bezoek met een geactiveerde bezoekerspas achter de voorruit mag parkeren op plekken van vergunninghouders. De maximale parkeerduur met de pas is vooralsnog 312 uur per jaar. Door de parkeerdruk en het gebruik van de bezoekerspassen in de binnenstad te monitoren, zal blijken of de proef een succes is. De proef met de bezoekerspassen zal ook worden gehouden in de aangrenzende wijken Assendorp, Dieze en de Kamperpoort.
In Assendorp is dat toch al het geval? Als ik daar bij m’n zus op de koffie ben, doet ze een belletje en krijg ik een pas van haar die ik achter de voorruit moet leggen.
Ik snap het ook niet goed. In de Kamperpoort en Diezerpoort is het ook al zo.
Geven ze voor die wijken (Assendorp, Diezerpoort en Kamperpoort) ook veel meer parkeerpassen dan er parkeerplaatsen zijn uit? Dat doen ze in de binnenstad namelijk wel met het idee dat de auto’s van bewoners overdag weg zijn en ’s avonds die van de medewerkers… Maar wat nou als je werkt én woont in de binnenstad? Met deze parkeeractie kun je als vergunninghouder helemaal geen plek meer in de buurt van je werk of woning vinden en je betaald er dik voor!
Nu de leges die de binnenstad bewoner moeten betalen voor een parkeervergunning gelijk trekken met die van de omliggende buurten.
Alle argumenten daartegen zijn gebaseerd op discriminatie van de binnenstad bewoners.
oh ikke, ik proef uit jou woorden een stuk frustratie.Dit is vast niet de 1e x dat je dit uit, misschien deed je dat niet eerder hier, maar vast wel eens ergens anders en was het antwoord wat je kreeg niet echt wat je gehoopt had.
In de Diezer- en Kamperpoort zijn genoeg parkeerplaatsen. Elke autobezitter kan een pas krijgen (nou ja kopen!) en elk huishouden een bezoekerspas. Weet niet precies hoe het met studenten zit.
Wat een toestanden toch ook in die grote stad met dat parkeren. Ik heb ook familie in zwolle maar gelukkig hebben die eigen parkeerplaatsen (dominee bij een kerk):D
Nou ik ben benieuwd of het gaat werken. Als ik ’s avonds van het werk dicht bij mijn appartement in het centrum wilde parkeren, moest ik een paar rondjes rijden en soms had ik dan geluk. Maar vaker was het zo dat ik hem een aardig eindje weg moest zetten.
Gelukkig ben ik nog jong en goed ter been ;D, maar ik vind het wel raar dat er meer vergunningen dan dat er plekken zijn worden uitgegeven.
En de laatste paar maanden hebben ze ook nog een groot aantal vergunningsplekken weggehaald. Aan de gracht 2-3 plekken voor de ondergrondse container die er extra bij is gezet. En aan het begin van de straat nog ivm de herinrichting van het rode torenplein. En in het kleine straatje (ben de naam kwijt) hebben ze van een vergunningshoudersplek een invalideparkeerplek gemaakt.
Gelukkig ben ik nu van deze ellende af en woon ik in Zuid waar ik de beschikking heb over een eigen parkeerplek onder een carport. Dus ik mag nou eigenlijk niet meer klagen.
Maar wilde dit toch ff kwijt.
Iedereen die nog in het centrum woont en een vergunningspas heeft: Succes met zoeken elke dag. Ik vrees dat er steeds meer plekken weggehaald gaan worden… Dus heel veel succes.
We bevorderen toch wonen boven de winkels,meer leven in de stad enz.Ben soms zo gelukkig dat ik het niet meer snap.een bezoekersregeling hebben ze dat ook niet bij de P.I
In Maastricht moest ik ook regelmatig rondjes rijden. En toen ik mijn eerste project in Groningen deed was het ook telkens rondjes rijden op zoek naar een plekje!
In Maastricht heb ik een vast plekje in een parkeergarage geregeld.
In Groningen heb ik het opgegeven: de auto op de dichtstbijzijnde gratis parkeerplek gezet (daar stond ie dan telkens de hele week) en op de fiets naar het werk gegaan!
Ik ben ook blij, dat ik in Zwolle Zuid woon. Dat gedoe heb ik niet meer! Voor dit verhaal gaat een beetje hetzelfde op als zeuren over geluidsoverlast van feestjes in het Weezenlanden park: wonen in de stad heeft zijn voordelen, maar ook zijn nadelen! Het één niet zonder het ander!