Zwolle – Donderdagmorgen is bij het Deltion College een bijzondere scheepsmotor gearriveerd. Het betreft een Wärtsilä F240 scheepsmotor dat aangeschaft is voor de studenten van de afdeling Zeevaart en Operationele Techniek.
De scheepsmotor werd aan de westzijde van het Deltioncomplex in gebouw Zilver geplaatst. Het doel van de aanschaf van de motor is om studenten ervaring op te laten doen in het vervangen van onderdelen en het trekken van cilinders. Deltoin is één van de elf Nederlandse aanbieders van zeevaartopleidingen. Studenten worden opgeleid tot koopvaardij-officier kleine schepen, stuurman alle schepen of maritiem officier kleine schepen. Gedurende de opleiding werken de studenten aan praktijkopdrachten. Op de campus zijn diverse ruimtes ingericht om de studenten kennis te laten maken met de praktijk. De Wärtsilä scheepsmotor werd ook in één van deze ruimtes geplaatst. De Wärtsilä dient als sleutelobject. Er worden opdrachten aan de Wärtsilä gekoppeld waarmee de studenten het vak leren, te denken valt aan het vervangen van onderdelen en het trekken van cilinders. "Praktijkonderwijs op school in zijn duidelijkste vorm", aldus Tom te Riele, Opleidingsmanager Logistiek en Vervoer en Zeevaart/OT bij het Deltion College.
Een stukje Zware Zwolse industrie om trots op te zijn, helaas ook al verleden tijd
Wartsila is in Zwolle nog / weer behoorlijk actief.
De auteur heeft niet heel goed geluisterd omdat we in dat vak geen cilinders trekken, maar ‘zuigers trekken’.
Dat is een periodieke controle om de toestand van een gedeelte van de motor te beoordelen.
Bij een dergelijke kleine motor als de F240 gebeurt dat niet op die manier (wel in noodgevallen), daar is de motor te klein voor.
Deze motoren draaien de bedrijfsuren volgens een onderhoudsschema en worden dan geheel gereviseerd (door specialisten).
Indien goed ingevuld kan dit stukje onderwijs nuttig zijn, echter neemt het zelfsleutelen aan boord toenemend af waardoor de vaardigheden van de Scheepswerktuigkundige op dat gebied zoek raken.
Ook scheepsmotoren worden steeds geavanceerder en vereisen specialisten voor onderhoud en reparatie.
Net als in de luchtvaart (de BWK) zal deze functie in de toekomst mogelijk als overbodig worden gezien.
Na 28 jaar Stork-Werkspoor-Wartsila was de gedwongen gang met nog 250 collega’s naar de WW niet prettig maar ik ben blij dat ze weer goed draaien..(ook de motoren bedoel ik dan):)