Reclame

Door Dick Algra

Hoewel we steeds minder stroom door zonnepanelen verbruiken, voorspellen zij toch dat wij moeten bijbetalen.
Foto: Peter Denekamp

Van een behoorlijk aantal reclames denk ik nogal eens: Wie heeft dit bedacht? Voorbeeldje. De reclamekreet: “U hoeft geen BTW te betalen!”, terwijl je dat normaal wel moet doen. Geen BTW is pure onzin, je krijgt gewoon 9 of 21 procent korting. Het lagere bedrag is nog steeds inclusief hetzelfde BTW-percentage.

Nog een voorbeeldje? Een reclame van een verzekeringsmaatschappij die een telefoongesprek begint met de vraag: “Hoe kan ik u helpen?” Als klant van die verzekeraar mag ik toch hopen dat ze zelf weten hoe ze mij kunnen helpen, dat hoef ik hen toch niet te vertellen?

In mijn ogen zijn onze leveranciers van energie toppers in het vreemd formuleren van reclameteksten. Daaronder schaar ik ook de mailtjes die zij rondsturen, zogenaamd om je bij te praten.

Dat laatste gebeurt op een toon alsof er tegen kleuters gepraat wordt. Ik weet zeker dat alle medewerkers werkzaam bij mijn stroom- en gasboer aanmerkelijk jonger zijn dan ik. Ze spreken me één keer aan met “Beste heer”. Daarna tutoyeren ze alsof het een lieve lust is. Met termen als “jouw huis” en “jouw verwachte jaarverbruik”.

Daarnaast gaan ze ‘jouw’ verbruik (dus mijn verbruik) vergelijken met dat van klanten met ongeveer gelijke woningen. Alsof mijn vrouw en ik, die veelal de hele dag thuis zijn, te vergelijken zijn met hen die hun bezigheden buitenshuis hebben. (B.b.h.h. werd dat vroeger in huwelijksadvertenties genoemd.)

En dan komt het vreemdste, tenminste zo gaat het bij ons en daarin zullen we vast niet de enige zijn. Want hoewel we steeds minder stroom, onder meer door zonnepanelen, en minder gas verbruiken, voorspellen zij toch dat wij aan het eind van het jaar enkele honderden euro’s moeten bijbetalen. Daarom adviseren zij een nieuw voorschotbedrag dat 20 procent hoger ligt dan het huidige.

’t Meest wonderbaarlijke is dat ze ons dat al adviseerden één maand nadat we een ‘vast contract’ bij hen hadden afgesloten. Hogere voorschotten is simpelweg een verdienmodel, het kan haast niet anders.

D’r is ook een verzekeraar – vroeger al in Apeldoorn, die hele humoristische spotjes had – die nu reclame maakt met de zin: “Komt goed!” Op elke wat paniekerige en vooral stompzinnige vraag wordt dat antwoord gegeven. Toch iets minder leuk.

Gelukkig worden er ook nog steeds steengoede reclamespotjes gemaakt. Die van de Gamma over privacy of die van de Jumbo over het paasontbijt. Kijk, dan denk ik zelfs: Komt goed!

Foto 1
Hoewel we steeds minder stroom door zonnepanelen verbruiken, voorspellen zij toch dat wij moeten bijbetalen. - Foto: Peter Denekamp
Hoewel we steeds minder stroom door zonnepanelen verbruiken, voorspellen zij toch dat wij moeten bijbetalen.
Foto: Peter Denekamp

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)