Zwolle – In Zwolle wordt hard gewerkt aan de toekomst van het gebied rondom het station. Deze Spoorzone heeft nu nog weinig samenhang. Maar de gemeente en een groot aantal partners van Zwolle – zoals de provincie, het rijk en partijen uit de openbaar-vervoersector – zien grote kansen voor dit gebied. Kamerlid E. Van Hijum meldt donderdagavond via Twitter dat Minister C. Eurlings een bedrag van 4 miljoen euro toe heeft gezegd voor het verbeteren van de stationsomgeving in Zwolle. Door de miljoenen kan de reizigerstunnel onder het station in één keer verbreed en verlengd worden.
Door constructief samen te werken, is de verwachting dat de Spoorzone – bij elkaar zo´n 150 hectare – over een aantal jaren een samenhangend, aantrekkelijk gebied kan zijn. Waar wonen, werken en recreëren een belangrijke plaats hebben. Veel meer dan nu kan de Spoorzone dan een verbindende zone zijn tussen Zwolle-Zuid en de rest van de stad. De Spoorzone als verbindende factor van een veel groter gebied is ook de inzet van het project. Door groei van het reizigersverkeer, zowel in trein als in bus, neemt de druk op de bestaande trein- en busstations in Zwolle toe. Zo zal vanaf 2012 de Hanzelijn vanuit Zwolle een extra, snelle verbinding vormen tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Omdat Zwolle daarmee hét openbaar-vervoerknooppunt van dit deel van het land wordt, zet de gemeente ook in op een optimale bereikbaarheid van het gebied voor alle vervoersvormen, vanuit de stad en de regio.
Dit getuigt van een ambitieuze visie die zeker bij een bestuur van een groeiende stad als Zwolle hoort.
Dit lijkt me echt een heel goede ontwikkeling die veel meer zoden aan de dijk zet als al dat gefrutsel aan de bereikbaarheid van dat kleine stukje binnenstad.
Sedert het dempen van de Spoorhaven in de 60er jaren is daar in dat gebied eigenlijk niets substantieels gebeurd, het wordt dus tijd!!!
En nu ook gelijk vaart zetten achter het tot stankoming van een stationnetje voor Zwolle Zuid graag.