Zwolle – Parkeervergunningen hebben een tweeledig doel. De parkeerdruk in de wijken reguleren. En de kas van de gemeente spekken. Dat zegt de VVD Zwolle vrijdag. "Op zich is daar niets mis mee. Bij veel vergunninghouders valt dan ook op dit moment van het jaar weer de nota voor de parkeervergunning 2010 op de mat. Voor een aantal vergunninghouders is dat het moment om de telefoon te pakken om afdeling parkeervergunningen een praktische vraag met betrekking tot de kosten versus de inzetbaarheid van de vergunning te stellen."
VVD: Daar gaat het ineens mis. Tegenover de praktische vragenstellers wordt in plaats van een klantgerichte visie uit naam van de gemeente Zwolle een nogal starre positie ingenomen. Een voorbeeld uit de praktijk: “U hebt samen met uw dochter één auto, woont beiden in Zwolle maar niet op hetzelfde adres. En uw dochter werkt op Schiphol? Dan moet u 2 parkeervergunningen kopen of uw dochter moet maar in Amsterdam gaan wonen!” Nog een voorbeeld: “U bent een startende ondernemer tot voor kort zonder personeel en heeft 1 parkeervergunning. U kunt omdat het bedrijf begint te lopen 2 dagen in de week de ruimte nemen om thuis uw administratie bij te werken? Dan moet de voor afwezigheid van u zelf aangenomen medeweker maar 7 euro per dag in de parkeermeter gooien of een eigen parkeervergunning nemen. Het gaat in beide voorbeelden telkens om 1 flexibel te gebruiken parkeerplek.
Bovengenoemde nogal strakke antwoorden brengt de VVD Zwolle dan ook tot de volgende vragen:
Hoeveel parkeervergunningen verstrekt de gemeente op jaarbasis;
- Overstijgen de inkomsten van de parkeervergunningen de kosten van het voor het verstrekken van de vergunningen benodigde ambtelijke apparaat;
- Is er ondanks de werkdruk van het ambtelijke apparaat ruimte voor het bedenken en aanbieden van klantservice gerichte oplossingen binnen de bestaande mogelijkheden;
- Indien er geen oplossing binnen de bestaande mogelijkheden te vinden is, is er dan een alternatief te bedenken waarbij een hoofdvergunning gekoppeld kan worden aan een incidenteel gebruik op basis van de hoofdvergunning tegen een reële vergoeding.
vergunning
Je koopt een auto.Vraagt een parkeervergunning als deze in je bezit is en moet vervolgens 3 weken op de fiets naar je auto in een vrij parkeren wijk of 1,10 euro per uur betalen. kosten>:(>:(>:(>:(
De discriminatie van binnenstad bewoners tegenover bewoners van schilwijken qua financiële vergoeding en gebruiksmogelijkheden is een beschaafde gemeentelijke organisatie onwaardig.
invalide parkeerplaats?
Net een korte discussie met mijn schoonmoeder.
Mag ze nou wel of niet met haar invalidekaart maximaal 3 uur parkeren in een schilwijk, als daar geen speciale invalideplekken aangegeven staan?
Wel op een parkeerplaats, niet op een plek voor vergunninghouders.
Hoe maak je dat onderscheid? Zijn plekken voor vergunninghouders expliciet aangegeven?
Discriminatie?
“De discriminatie van binnenstad bewoners tegenover bewoners van schilwijken qua financiële vergoeding en gebruiksmogelijkheden is een beschaafde gemeentelijke organisatie onwaardig.”
En wat dacht je van het voordeel voor alle mensen in de rest van Zwolle waar parkeerplekken voor worden aangelegd en die geen vergunning hoeven te kopen?
De gemeente wil graag dat iedereen in Zwolle komt werken ( Achema en nu weer de Zwartewaterallee plus nog eens de mensen die in de binnenstad werken) maar haalt steeds meer ( te dure) parkeerplekken weg.
Als je in de binnenstad of een schilwijk woont ben je gewoon de sigaar en kun je betalen.
Mijn voorstel is dus: laat iedereen in Zwolle betalen voor parkeren, dat is maar een paar euro per huishouden en geef de vergunningen aan de binnenstad en schilwijkbewoners gratis.
Ik betaal trouwens graag voor onze vergunning want nu kan ik tenminste wel bij ons huis parkeren wat eerst volslagen onmogelijk was tussen ’s morgens 7 en ’s avond 8 uur.
altijd een popi-topic; een auto kost pakweg 5000 euro per jaar en we gaan ons weer met zn allen druk maken over 1% parkeerkosten.
@ Marion, ik parkeer op eigen grond moet ik daar dan ook voor gaan betalen.
@Ingrid, nee natuurlijk niet. Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat je iedereen wel kunt laten betalen voor parkeren maar dat het niet opschiet zolang de gemeente doet wat ze doet. Zoals ik al zei betaal ik graag voor mijn vergunning. Dat hoort bij het wonen waar ik woon. Wij zijn nu tenminste niet meer het afvoerputje van de binnenstadwerkers/bewoners en kantoorslaven die in en om de binnenstad werken.
Toch begrijp ik hieruit, dat wij ook moeten betalen. Ik parkeer in Zwolle Zuid altijd op mijn eigen grond. En als ik in de stad moet zijn kom ik in 80% van de gevallen op de fiets. De overige 20% parkeer ik netjes betaald.
In Groningen en Maastricht woonde ik zelf ook in de binnenstad. Dat heeft nu eenmaal zijn voordelen, maar ook zijn nadelen!