’t Was afgelopen zaterdag even schrikken bij het openslaan van het regionale deel van De Stentor. Er stond namelijk: “Zwolle maakt zich op voor de eerste autovrije zaterdag.” Er moest me duidelijk iets ontgaan zijn.
In het paginagrote artikel op de voorpagina van dat katern stond echter nergens vermeld over welke zaterdag het zou gaan. Ik kon me niet voorstellen dat dit artikel op de zaterdag zelve geplaatst zou zijn. Dat kondig je toch breed en vroeger aan?
Na enig zoeken, bleek het toch eerder aangekondigd te zijn, in dezelfde krant, namelijk middels een heel klein berichtje, één kolom breed, op pagina 2 van het eerste katern.
Ik kan mij de commotie nog herinneren voorafgaand aan de autoloze zondagen in oktober 1973 en las dat er zelfs al in 1956, tijdens de Suezcrisis, een autoloze zondag is geweest. Steeds door een dreigend olie-, dan wel benzinetekort als gevolg van oorlogen in het Midden-Oosten.
Zondag las ik op 1Zwolle een verslag over Burendag op zaterdag met foto’s van afgesloten straten met spelende kinderen. Het zag er allemaal heel plezierig uit. Uiteindelijk zo meldde De Stentor, zaterdag ook al, ging het om 24 straten, die zich daarvoor tevoren hadden aangemeld en toestemming gekregen.
Ik heb opgezocht hoeveel straten Zwolle heeft. Bij de laatste telling dit jaar kwam men op het aantal van 1591. Kortom, die 24 straten zijn amper anderhalf procent van het geheel. Dan bleek ook nog dat in een aantal gevallen slechts een gedeelte van de straten is afgesloten. ‘k Vermoed dat de één procent misschien niet eens gehaald is.
Na het weekend stond er weer een paginagroot artikel over hoe een en ander was verlopen. De organiserende bewoners waren wel tevreden, hoewel niet alle bewoners er even gelukkig mee waren. Die deden voor de lieve vrede mee, zo is mijn indruk.
Of het een vervolg krijgt? Er wordt naar gekeken op het stadhuis. ’t Lijkt me een goede zaak om te heroverwegen. Je kunt je afvragen of bij deelname van slechts anderhalf procent het geheel wel had moeten doorgaan.
Daarbij, de meeste mensen zijn vrijwillig in hun straat gaan wonen. Als je diezelfde straat nu te druk of te smal vindt, zou verhuizen ook een optie kunnen zijn. Er zijn genoeg woningzoekenden die er, in de huidige situatie, graag zouden willen wonen.