In het voorjaar van 2025 verdwijnen de verkeerslichten op de splitsing van de Wethouder Alferinkweg en de Luttenbergstraat. Dat heeft het stadsbestuur besloten. Er komt een rotonde en beide wegen worden minder aantrekkelijk gemaakt voor automobilisten.
Het deel van de Luttenbergstraat tussen de Assendorperstraat en Wethouder Alferinkweg worden op dezelfde wijze ingericht als het vernieuwde weggedeelte van de Assendorperstraat bij het Dominicanenklooster. Dat geldt ook voor de Wethouder Alferinkweg tussen de Luttenbergstraat en de Grasdorpstraat.
Het gebied dat op de schop gaat, wordt ingericht als 30-kilometerzone met een nieuwe rotonde en zebrapad. Ook komt er meer groen waardoor water bij flinke regenbuien sneller wordt afgevoerd. Bij het ontwerp is de prioriteit gegeven aan voetgangers en fietsers. Daarna volgen het openbaar vervoer en deelmobiliteit. Onder aan het lijstje staan de privéauto’s.
Parkeerkelder onder Luttenbergstraat
Het gebied is na de herinrichting geschikt om aan te sluiten op de ‘mobiliteitshub Weezenlanden-Noord’, de parkeergarage die oorspronkelijk onder de nieuwe appartementencomplexen aan de Schuurmanstraat zou komen. Gemeente Zwolle heeft het plan inmiddels aangepast en besloten dat de parkeerkelder onder de Luttenbergstraat en het parkeerterrein van het provinciehuis komt.
De aanleg van de parkeergarage onder de Luttenbergstraat start in 2027. De Luttenbergstraat wordt daarvoor twee tot drie jaar afgesloten voor het verkeer. Als het project is afgerond zijn de Luttenbergstraat en Hanekamp een 30-kilometerzone geworden om beide wegen minder aantrekkelijk te maken, waardoor de intensiteit van het verkeer afneemt.