Hoe ga ik in discussie?
Onderstaand ziet u de door de bezoekers gestelde vragen en antwoorden van de politieke partij. Bent u het hier niet mee eens of hebt u voor u geen bevredigend antwoord, vul dan onder "Schrijf reactie" uw naam, emailadres in en geef uw reactie in onder "Bericht". Daarna klikt op de knop "Verstuur reactie". That’s all.
Stelling/vraagstuk:
Afbraak van oude panden en moderne nieuwbouw in de binnenstad van Zwolle mist Beginspraak van de Zwolse burgers!
Bericht door Snuffel, op 11 januari 2010 om 22:27
Vindt de PvdA dat inspraak van de Zwolse burger in de gemeente Zwolle voldoende geregeld is en dat er terdege met deze inspraak rekening wordt gehouden?
Bericht door Gezellig, op 11 januari 2010 om 23:11
Luistert de Zwolse gemeenteraad wel/niet voldoende naar het geluid van haar inwoners ? Waaruit blijkt dit (concrete voorbeelden) ?
Bericht door Marjan, op 16 januari 2010 om 18:06
U zit al heel wat jaren in de coalitie en hebt vele malen gezien en gemerkt dat burgers op hun achterste poten staan bij vraagstukken als de Kubus en de nieuwe bruggen over de gracht? Hoe denkt u dit in de toekomst te benaderen, of blijven we lobbien via ‘achterkamertjes’?
Antwoord:
De PvdA vindt dat de gemeente Zwolle in de afgelopen periode veel werk heeft gemaakt van het thema inspraak/beginspraak (het aan de voorkant betrekken van inwoners van Zwolle bij nieuwe ontwikkelingen). Goede voorbeelden zijn: de ontwikkeling van Prinsenpoort (Veerallee) waarbij bewoners samen met professionals een nieuw plan voor de wijk maakten (naar grote tevredenheid van de bewoners). Of de ontwikkeling van de Spoorzone waarbij een klankbordgroep vanaf het begin van het proces betrokken is bij het maken van plannen.
Naast positieve ervaringen zijn er ook veel klachten over hoe inwoners van Zwolle invloed kunnen uitoefenen op nieuwe ontwikkelingen. Dit zien we vooral in en om de binnenstad. Om de invloed van Zwollenaren op de uiteindelijke ontwikkeling en de beeldkwaliteit van de stad te vergroten staan we voor de volgende actiepunten:
- Elke nieuwe ontwikkeling begint met beginspraak. Op basis daarvan besluit de raad of kaders bijgesteld moeten worden. De raad is daar verantwoordelijk voor en zal ook moeten uitleggen waarom iets wel of juist niet moet gebeuren: altijd publiekelijk en dus niet in achterkamertjes.
- We willen gebruik maken van nieuwe ontwikkelingen op basis waarvan de beeldkwaliteit bepaald kan worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om een ontwerpwedstrijd (zoals bijvoorbeeld nu het ontwerp voor het nieuwe zwembad).
- We willen voor de binnenstad een nieuw bestemmingsplan maken. Dat doen we op basis van beginspraak waarin Zwollenaren kunnen aangeven op welke manier de binnenstad zich kan en mag ontwikkelen. Overigens staat de PvdA voor het behoud van de historische binnenstad waar ook architectuur van de 21e eeuw een plek kan hebben (ook vandaag maken we geschiedenis).
- We willen voor de binnenstad een stadsbouwteam die de opdracht krijgt om de discussie over de binnenstad op gang te brengen en beginspraak en het proces tot nieuwe en kwalitatief goede plannen te begeleiden.
- Tot slot hebben we het college gevraagd om bijsturingmogelijkheden in kaart te brengen: vaak hebben ontwikkelingen een zeer lange doorlooptijd. In die periode kunnen inzichten veranderen (komt tijd komt raad). Het is de vraag hoe eerder vastgestelde kaders dan bijgestuurd kunnen worden (op basis van de inspraak van belanghebbenden) zonder dat afbreuk wordt gedaan aan eerder gemaakte afspraken (betrouwbare overheid).
Hallo, beste webloggers… Eefke, Frankwin en Nelleke zijn on-line!
Beste PvdA, hier op Weblog Zwolle zijn stevige discussies geweest over de Glazen Engel, de Kubus en de twee geplande bruggen over de gracht. Alle onderwerpen hadden mee het beschadigen van het aanzicht van onze prachtige stad te maken.
Hoe staat u hierin?
Beste Jaap, over de glazen Engel (kunst) kunnen we discussieren tot we een ons wegen: mooi of niet mooi… daar heeft de raad geen beslissing over genomen.. Persoonlijk vind ik de beelden die ik ervan gezien heb prachtig.
De bruggen hebben een belangrijke functie voor de bereikbaarheid van de binnenstad en het gebruik van de twee parkeergarages. De PvdA is voor de bruggen.
De kubus…tja: daar is de grote discussie in de raad over de kwaliteit van de binnenstad echt goed begonnen. Ik zal het uitleggen…
Ik heb hier tijdens de discussies van de CDA gelezen dat Kastelein nog druk is met de ontwikkeling van de Kubus, terwijl er ook het gerucht gaat dat de Kubus afgeblazen wordt. Daar heeft de brug over de Achtergracht ook mee te maken, dat moet onderdeel van de ‘lobby’ zijn. Verder is bekend dat het Librije Hotel wel erg graag die brug wil hebben, en ook de Spiegel profiteert mee.
Sorry duurt iets langer: comp liep vast..nu opnieuw.
En dat ondanks de tegenstand van de overgrote meerderheid der Zwollenaren?
De PVDA heeft dus geen boodschap aan (beg)inspraak van de burgers.
Larry, met je eens. Dat vroeg ik ook in mijn eerste vraag hier. Er zijn hier stevige discussies geweest. Ook jij hebt je daar laten gelden weet ik nog. Tot nu toe heb ik nog geen partij gehoord die zei dat het stom is geweest en dat er nieuwe procedures gaan komen voor de engel, kubus of bruggen.
Voor de Tanerij (theater gebied) is een stedenbouwkunig programma van eisen vastgesteld. Daarin staat ook een blokje getekend (de kubus) die aan bepaalde eisen moet voldoen. Het ontwerp van Crepain voldeed aan de eisen en zodoende werd het ontwerp goedgekeurd door de welstandscommissie. De eisen en al die regels waaraan de welstand-cie toetst worden vastgesteld door de raad. Uiteindelijk is de raad daarvoor veantwoordelijk. De raad constateerde ook dat het op basis van een ingetekend blokje onmogelijk is om de beeldkwaliteit te beoordelen. Juist door die poblemen is op initiatief van de PvdA een stadsbrede discussie gestart over de beeldkwaliteit van met name de binnenstad. Momenteel werken we aan een aantal voorstellen die de beginspraak van Zwollenaren moet vergroten en die de raad de mogelijkheid geeft daadwerkelijk over de beeldkwaliteit te kunnen gaan. Helemaal boven aan deze pagina lees je welke vereisten wij stellen.
Beste Larry,
He weet je dat de meerderheid der Zwollenaren tegen de bruggen is? Wij hebben veel positieve reacties gekregen vooral van fietsers en winkeliers in de binnenstad.
Maar Nelleke, nu ik lees dat er kennelijk foutieve beoordelingen (door een ingetekend blokje) zijn geweest moet zoiets toch terug te draaien zijn? Ik snap hier niks van!
Hallo Nelleke,
Ik hoor veel meer negatieve reacties over die bruggen. Dat is vreemd.
Jaap, er is geen foutieve beoordeling geweest. Punt is dat de eisen gaan over hoogte, oppervlakte e.d. Dat zegt nog weinig over de uiteindelijke uiterlijke vorm. Daar willen we meer invloed op, samen met Zwollenaren. Bijvoorbeeld door meerdere ontwerpkeuzes of een ontwerpwedstrijd. maar ook door veel eerder in het proces al te werken met beelden i.p.v. schematische tekeningen.
Bericht door Larry, op 28 februari 2010 om 19:59
De PvdA is voor de bruggen.
En dat ondanks de tegenstand van de overgrote meerderheid der Zwollenaren?
De PVDA heeft dus geen boodschap aan (beg)inspraak van de burgers.
Hoe weet je nu of een meerderheid tegen de bruggen is? Omdat op je verjaardagsfeestje iedereen tegen was? Ik ben dik voor! En ja natuurlijk profiteert het theater en hotel mee met de brug. Dat was ook juist de toegevoegde waarde van die brug!!
Assendorper, vertel eens: wat hoor je dan?
Omdat ik volop deelneem aan het bruisende Leven in onze stad en daarbij mijn oor te luisteren leg bij velen, voor- en tegenstanders, zonder mijn gehoor selectief te gebruiken zoals vele politici gewoon zijn te doen.
Maar, beste Nelleke, als de PVDA dus voor een verdere aantasting cq. verkrachting van onze historische binnenstad is, spreek dat dan hier gewoon en duidelijk uit.
Dan zal het jullie op 3 maart wel duidelijk worden hoe die verhoudingen liggen.
Hallo Nelleke,
Ik hoor van veel mensen dat ze die bruggen overbodig vinden dus m.a.w. dat geld kan ook besteed worden aan andere dingen.
Verkrachting van de binnenstad Larry? Terwijl de bruggen juist een bijdrage leveren aan het verder autoluw maken van de binnenstad als directe verbindingen met parkeergarages net buiten het centrum?
Bericht door Nelleke Vedelaar, op 28 februari 2010 om 20:14
Jaap, er is geen foutieve beoordeling geweest. Punt is dat de eisen gaan over hoogte, oppervlakte e.d. Dat zegt nog weinig over de uiteindelijke uiterlijke vorm. Daar willen we meer invloed op, samen met Zwollenaren. Bijvoorbeeld door meerdere ontwerpkeuzes of een ontwerpwedstrijd. maar ook door veel eerder in het proces al te werken met beelden i.p.v. schematische tekeningen.
Zes meter breed zitten ze al op! Voor voetgangers en fietsers! Als ze hem dan toch gaan plaatsen laat hem dan meteen op vrachtverkeer laten bereken. Scheelt een hoop centjes als die over 3-6 jaar toch als overnieuw gebouwd moet worden ( nog duurder) Kom op he zo’n brug terwijl er 150 meter verder op ook een brug is? Alles voor de Allure?
Larry, dank voor deze genuanceerde reactie! Laat ik serieus reageren. Uiteraard neem ook ik volop deel aan het bruisende leven in Zwolle en spreek ik vele mensen, ook over de bruggen. Er zijn voordelen en nadelen te noemen. Doorslaggevende argumenten zijn voor ons geweest:
– goede en korte verbinding voor fietsers, rechtstreeks de melkmarkt op waar in de toekomst de fietsenkelder komt.
– Korte verbinding voor mensen die de auto in de nieuwe parkeergarage gaan parkeren
– Rechtstreekse verbinding voor mensen die met de bus naar de stad komen (wordt gesitueerd nabij de nieuwe brug).
Assendorper, hoe denk je dan over onze overwegingen? zie mijn reactie op Larry.
Ik denk dat de brug de bereikbaarheid van de binnenstad vergroot. Belangrijk in tijden dat bezoekersaantallen alleen maar teruglopen.
Dat spreekt elkaar tegen toch Nelleke. Als bezoekers teruglopen moet je juist geen bruggen bouwen toch? Dat is dan niet meer nodig.
Nelleke staat even buiten een sigaretje te roken. ze is zo terug 😉
Hopelijk bedoel je dit grappig Jaap anders….:o
Nelleke, Ik zie inderdaad het voordeel van de brug bij het Maagjesbolwerk. Ben ik voor, maar niet om het aantal bezoekersaantallen weer op te krikken. Ik vind het op zaterdagmiddag nog steeds druk genoeg in de stad.
Ik heb jouw reactie op die van Larry gelezen.
Die brug bij de Spiegel gaat m.i. de bereikbaarheid naar de binnenstad niet verkorten. Een paar meter verder ligt ook al een brug.
Ik krijg niet de indruk dat het bezoekersaantal terugloopt. Met een beetje mooi weer kun je op een zaterdag nog steeds over de koppen lopen. Moet dat nog erger worden?
Oké Bernard.. maar toch: zie http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=107765
Of hier, een discussie: https://www.weblogzwolle.nl/content/view/15950/55/
Lekker Nelleke h? zo’n sigaretje?:D
Ja Assendorper, onder afzuigkap bij Frankwin…heerlijk!
Gisteren ook weer absoluut drama om van Katerdijk naar Willemskade te rijden met de auto. Duurde ruim 10 minuten! Een hoop verkeer staat stil op de rotonde omdat de inrit naar het parkeerdek Maagjesbolwerk veel te kort is. Gevolg is dat de hele doorstroming compleet vastloopt! Om bezoekers van buitenaf te blijven trekken moet je als gemeente dit soort infrastructurele wantoestanden aanpakken en niet jarenlang laten doormodderen! Heeft u daar ook een mening over?
Bericht door Nelleke Vedelaar, op 28 februari 2010 om 20:50
Oké Bernard.. maar toch: zie http://www.rtvoost.nl/nieuws/d…nid=107765
Quote uit link
De Stuurgroep centrummanagement en de Kamer van Koophandel noemen de ontwikkeling zorgelijk Quote uit link
Is er ergens een openbaar onderzoek van die stuurgroep online?
En wie hebben die infrastructurele wantoestanden veroorzaakt?
Dezelfde politici/partijen die nu dus een paar honderd meter verderop nog een parkeergarage willen laten aanleggen.
En daar heb je dit keer wel vertrouwen in Zib?
Ik ken de cijfers van de teruglopende bezoekersaantallen, maar ik bedoelde dat ik dat juist positief vind. Waarom zijn er eigenlijk zoveel bezoekers nodig?
Beste Zwollenaar, jazeker heb ik daar ook een mening over.
We moeten werken aan bereikbare parkeerplaatsen die niet zorgen voor opstopping in de ring die al zo druk is. Daarvoor is de nieuwe parkeergarage ook van belang. Tegelijk wordt gewerkt aan het plan ‘in de ban van de ring’ waarin er oplossingen moeten komen voor de doostroming op de ring. Die oplossingen moeten snel komen. Daar zal het nieuwe college een prioriteit van moeten maken.
Moet ik dit antwoord net zo serieus nemen als die opmerking over een mogelijke sportwethouder van D’66 in het FCZ-topic?
bernard, die bezoekers zijn natuurlijk belangrijk voor de Zwolse Economie. Juist de kleine winkeltjes lijden onder de terugloop van de bezoekersaantallen.
D66 fan Larry? 😉
@Larry, niet zozeer veel vertrouwen. Wel zie ik dat daar de mogelijkheden en kansen veel beter zijn voor een goede in-en uitrit. Helaas werkt Zwolle zo vreselijk traag dat er nu dus al 3 miljoen mensen bedankt hebben voor Zwolle.
Kleine winkeltjes hebben we al te weinig in de binnenstad. Als dat zo is, dan moet ik die drukte voor lief nemen. Had eigenlijk verwacht dat het om de grote warenhuizen ging. Zijn daar harde cijfers over?
Bernard, ben al aan het zoeken naar het rapport. Maar Zwolle heeft een nieuwe webste waar ik op verdwaal. (waar is het bestuurlijk info systeem?). is er een raadslid online die BIS kan vinden?
@nelleke, prima antwoord alleen niet echt concreet. De ideeën zijn er misschien wel maar de uitwerking moest gisteren al gebeurt zijn.
Ik weet nog dat in eerste instantie de bedoeling was om het verkeer komend vanaf de snelweg, via Katerdijk via een tunnel onder de gracht rechtstreeks het Maagjesbolwerk parkeerdek in te sturen. Dat is een duidelijke visie. Dit bleek waarschijnlijk te duur want uiteindelijk is de “(nood-)oplossing” gekomen zoals die nu is. Ik ben bang dat het niet blijft bij een terugloop van 3 miljoen bezoekers als men zulke krankjorume situatie creëert en te lang handhaaft.
Als al die bezoekers via de Kamperpoorterbrug de stad ingaan, dan komt er op ‘natuurlijke wijze’ ook weer een betere loop in de Kamperstraat, Korte Kamperstraat en Ossenmarkt en krijgen die straten een economische oppepper, zonder dat er daarvoor een miljoenenverslindende revitaliseringscampagne nodig is.
Die tunnel is niet mogelijk doordat ie door een dijk moet Zwollenaar.
Jullie paragraaf sociale woningbouw trekt mij deze keer over de streep: ik ga dit jaar lokaal PvdA stemmen. Zet um op.:D:D:D
Dank drama123!!
Hallo Nelleke,
Heb je mijn reactie van 20:49 niet gelezen?
@Nelleke,
nee geen fan, maar landelijk stem ik meestal wel op die partij.
Hier in Zwolle vond ik D’66 nou niet echt uitblinken in de afgelopen jaren/decennia.
@Zib,
ik ben bang dat de verkeersafwikkeling van een nieuwe parkeergarage op de Katerdijk/Willemsplein de problemen deels daar naartoe verplaatst en zelfs files zal gaan veroorzaken op de A28.
@Zib,
neemt niet weg dat een parkeergarage op die plek het meest logisch is/lijkt.
Misschien heb je gelijk Larry. Dat moeten we afwachten. De kansen en mogelijkheden liggen er wel maar Zwolle denkt vaak veel te klein.
Nelleke,
Op http://www.zwolle.nl 2x op gemeenteraad klikken (linkerkant). Dan aan rechterkant ‘ agenda & verslagen (plaatje). Dan kom je als het goed is uit op BIS (in het midden 1 van 4 opties).
Ik heb d’r al over geklaagd….
Groeten en suc6 verders.
Martijn
dank Martijn!
lol
Kan natuurlijk ook gewoon link geven…. http://bis.zwolle.nl/cms/bis.nsf/zoek?OpenForm
Groet.
@Admins,
er kunnen ook nog ‘vrije’ vragen gesteld worden?
Ja, ga je gang. MAAR….
Bij het discussie onderdeel Bezuinigingen via https://www.weblogzwolle.nl/content/view/15180/55/ zijn nu drie extra vragen. We verzoeken u daar verder te discussiëren.
Wel aan de PvdA natuurlijk 😉
Openstaande vragen kunnen hier nog beantwoord worden.
Redactie Weblog Zwolle
Ik heb jouw reactie op die van Larry gelezen.
Assendorper, hier Nelleke, mijn computer is vastgelopen, vandaar even via inlog Frankwin. Er zijn vele onderzoeken gedaan naar hoeveel meter mensen bereid zijn te lopen vanaf een parkeergarage. 240 meter.. De brug maakt een hele directe, korte en logische route naar de binnenstad.
Nelleke????:)
Sorry Frankwin, maar kan me niet voorstellen dat het korter is. Als het wel korter is dan is het misschien 15 meter. Waar praten we over.
Nelleke & bezoekers.
Bedankt voor uw aanwezigheid en inzet op Weblog Zwolle!
We zullen dit onderdeel op korte termijn gaan sluiten.
Redactie Weblog Zwolle
En dan erbij, de mensen moeten toch meer bewegen. Wat een tegenstrijdigheden.
Het exacte aantal meters hebben we hier niet , maar het gaat om een fors afstandsverschil. Bewegen zijn we natuurlijk helemaal voor, maar als bezoekers het gevoel hebben dat ze tever moeten lopen komen ze niet meer. Daar wordt onze stad niet beter van.