Zwolle – D66 Zwolle start zaterdag 27 februari een eenmalige pendeldienst tussen het Rodetorenplein en de Pannekoekendijk. Lijsttrekker Hans de Vries gaat samen met zijn medekandidaten per fietstaxi iedereen die wil, vervoeren tussen de twee locaties. D66 Zwolle probeert op deze manier aan te tonen dat de dure Rodetorenbrug niet gebouwd hoeft te worden.
Aanstaande zaterdag, vanaf half 2 staan Hans de Vries en de rest van de Zwolse D66 lijst klaar om de inwoners van Zwolle over de singel te vervoeren. Al fietsend zal gekeken worden of de animo voor dit traject mee- of tegenvalt. D66 Zwolle is tegen de te bouwen brug. Volgens het college is de Zwolse burger niet in staat om het centrum vanaf het westen te bereiken. Hier heeft D66 echter meer vertrouwen in de inwoners en denkt dat er op dit moment voldoende bruggen liggen. Wanneer de brug gebouwd zal worden, wordt de historische binnenstad opnieuw schade aangedaan, aldus D66.
Als er één schaap over de brug begint…..zucht!
Nu is het animo uiteraard laag, maar wanneer die voorzieningen zoals een megabioscoop en grote parkeergarage worden gebouwd op die nu kale plek, zal zo’n brug zeker nut hebben.
Wat dat betreft is het peilen van animo nu niet representatief.
^^ Vergeet ook de “hoogwaardige bushaltes” niet die op die plek gepland staan.
@Andrew. Klopt. maar regeren is vooruitzien en dat gaat moeilijk met een tunnelvisie
D66:’t zal die dag maar regenen, dan is die brug voor de toekomst dus niet nodig.
Ik als D66’er zeg: aanleggen die brug! En tegen D66: steek je energie eens in die nutteloze verkeersknip in Stadshagen!
Dit land heeft wel behoefte aan bruggen tussen mensen, er worden al veel te veel kloven geslagen. Met de toelichting destijds, vond ik het ook nog niet zo’n slecht plan.
Liever bezuinigen op een verkeerde brug dan dat ik moet bezuinigen i.v.m. de verhoogde belastingdruk.
Ik heb liever dat ze die brug bij de spiegel weglaten, zolang nog niet bekend is wat er gaat gebeuren met het noordeeiland, vind ik die brug echt onzin.
Bij het rode torenplein zie ik nog wel het nut i.v.m. de nieuwe parkeergarage.
@ ingrid Wat heeft een parkeergarage met een (brom)fietsbrug te maken?
De mensen die parkeren bij de pannekoekdijk in de nieuwe garage daar, kunnen met zo’n nieuwe brug veel sneller de stad in komen.
@Marnix ten Brinke,
Ik wist niet dat V&D, de Hema, M&H, en C&A aan die kant van de stad zaten.
@ Ikke, wist niet dat de binnenstad alleen uit die winkels bestond, denk dat er aan de melkmarkt genoeg middenstanders zitten die heel blij zouden zijn met de rodetorenbrug.
Het gebied rond het noordereiland is nog lang niet ontwikkeld, en gezien de huidige economie vraag ik me af wat er van terecht gaat komen.
@ingrid,
Wees maar niet bang 31 december 2011 gaat het Noordereiland op slot.
Alle afspraken en aanbestedingen zijn daar al voor gedaan.
Ja maar wat zal het eindresultaat zijn, winkels enz. die leeg staan.
Kan iemand mij uitleggen wat de toegevoegde waarde is van deze investering?
Is er naast mensen uit stadshagen die op de fiets niet verder de stad in willen komen dan de de melkmarkt ook maar 1 verkeersstroom te bedenken die beter af is bij deze historisch en verkeerstechnisch onverantwoorde investering?
En staat de verkeerschaos en de investering in deze brug in verhouding met de 300 meter trajectverkorting voor fietsers die anders prima over de schuttevearkade en dijkstraat de stad kunnen bereiken?
@Ingrid, De binnenstad moet het voor het grootste deel wel van de winkels hebben en ik denk dat er op de melkmarkt heel wat ondernemers zitten (voornamelijk winkels) die geen behoefte hebben aan fietsen voor de deur.
Hee mensen, geen gedonder, die brug scheelt echt een paar minuten fietsen en past ook heel goed in de ontwikkeling van het stukje terrein bij de TCZ/Roelenweg. Maak er dus een goede fietsverbinding van, waardoor je direct leven blaast in het doodse Rodetorenplein!
@Bas van waar naar waar scheelt het een paar minuten (dus zoals eerder aangegeven, los van de melkmarkt)?
Ik vind het nog steeds onzin die brug… Een paar meter verderop heb je al de bestaande brug (leenbakker/mediamarkt).
En mensen vanuit Holtenbroek/Stadshagen gaan eerder via de dijkstraat volgens mij…
die brug bij het rodetorenplein moet er gewoon komen en komt er ook!
die andere brug bij de p-garage diezerpoort zie ik niet zo zitten, er ligt al een brug naast(diezerpoortenbrug-ofwel stenen piepe) en dat kleine stukje kunnen de mensen best even omlopen, vooral ook omdat het winkelgebied diezerpoortenplas en het begin daar van de diezerstraat dan voor winkeliers etc. minder aantrekkelijk wordt. ook is een brug daar esthetisch niet verantwoord.
@rudy Dat stukje omlopen geldt dan toch ook voor het Rodetorenplein (Nieuwehavenbrug).8)
Hehe, eindelijk een verstandig geluid uit de politiek, geen brug over een vestinggracht. zijn ze nou helemaal………*7^##@*&^%……
Ik ben helemaal door de bocht, ik stem nu voor de eerste keer in mn leven D66:D:D
Nee, laten we een hypermoderne oerlelijke kubus bouwen, strak aan de vestingsgracht. Vind je van “de landtong/Rode Torenplein” overigens?
Die landtong is na 100 jaar weer terug zoals ie er 600 jaar lang gelegen heeft, niks mis mee toch?
En trouwens, Neeeeeeee ook geen kubus, een moderne kubus in een historisch centrum is als een witte plastic tuinstoel in een LouisXV interieur toch???
@ Observer, hoor er weinig over maar ik vind die landtong ook hartstikke geslaagd en functioneel. Kubus ook eens; mooie vergelijking!
Zoch ff naar andere objecten die de “Ster van Zwolle” beïnvloeden.
Heb zelf niet zo’n probleem met die brug. Een tijd geleden ging het er hier ook over. Toen werd de functionaliteit wel overtuigend neergezet. Maar deze brug is jou dus duidelijk een brug te ver.
@Dick, ja ik vind het een decadente brug, ook de toerist die voor de grachtengordel aankomt moet het gevoel krijgen dat hij die vestingstad moet “veroveren”. en niet op allerlei gekke plekken over dat water kan wandelen, we zijn toch immers Petrus niet? :):)
Haha, de brug wekt als het ware bloeddorstigheid op? We zijn wel een bijzonder slag, maar “Petrus” gaat wat ver idd.:)
@Dick, het was ludiek bedoeld van mij maar ik erger me mateloos aan raadsleden die dit gevoel voor esthetisch stedenschoon niet zien.
Evenals de aanstaande Monumentenmoord op de Tijlpanden aan de Melkmarkt…ik zou het mn kleinkinderen later niet durven uitleggen
@ Observer, zijn die Tijlpanden nog wel in goede staat dan. Zouden ze nog jaren meekunnen? Wat zou er dan in moeten? Heb de discussie niet gevolgd, zo je ziet. Maar wat is de keuze?
@Dick, ze hebben wat achterstallig onderhoud maar ze staan er al 600 jaar en kunnen best in de nieuwbouw geintegreerd worden.
Al handhaven ze alleen de voorgevel en de unieke kelders maar.
Maar bij het CDA en de CU is de politieke wil er niet eens.
@ Observer; Bedankt voor het bijpraten.
@Dick, ik zag vanmiddag J.P. op een armlengte afstand van me, ik had hem er eigenlijk over willen aanschieten haha…….ik wens je een fijn weekend
Veel Zwollenaren realiseren zich nog niet welke ramp zich even verderop dreigt te voltrekken aan de Melkmarkt:
De gemeente heeft het idiote voornemen om hier drie monumentale panden te slopen; het mooie Bankgebouw van Straaten (de voormalige ABN) en de rode (middeleeuwse!) Tijlpanden. Waardevol architectonisch erfgoed dreigt te worden vernietigd voor een middelmatig nieuwbouwblok.
Hiermee is het monumentenbeleid van deze stad is niet meer serieus te nemen. De Melkmarkt verdient een veel beter plan m?t behoud van de genoemde prachtpanden!
Ik hoop vurig dat deze kwestie opnieuw aandacht gaat krijgen van een nieuw gemeentebestuur. Dit erfgoed mag niet verloren gaan door het wanbeleid van de zittende coalitie.
@ Observer, 17:00; dank je, lees het nu pas. Het is zeker gelukt, hoop dat jij ook een gaaf weekend hebt gehad.