Zwolle zamelt 142 ton kunststof in

Zwolle – Het scheiden van afval is in Nederland al goed ingeburgerd. Glas gaat in de glasbak, papier bij het oud-papier en gft in de groene gft-container. Tegenwoordig wordt ook het kunststofafval apart ingezameld. In de gemeente Zwolle werd van september tot en met december 2009 al zo’n 142 ton kunststof ingezameld.

kunststof.jpg

 

Bijna 142 ton kunststof (141.970 kg om precies te zijn) is een grote hoeveelheid. Dit is meer dan op basis van proeven in vergelijkbare gemeenten in het land van te voren ingeschat werd. De prognose uit deze proeven was dat er het eerste jaar 2,5 kg per huishouden zou worden ingezameld. Deze hoeveelheid werd echter al in de periode van september tot en met december gehaald. Sinds de start eind augustus steeg de hoeveelheid ingezamelde kunststof snel tot gemiddeld 35.000 kg per maand. Als deze trend doorzet in het jaar 2010, zou de totale inzameling kunnen stijgen tot circa 420.000 kg, oftewel circa 8 kg per huishouden per jaar. De aanvankelijke prognose voor 2010 was 3,5 kg per jaar. Dit beeld past in de landelijke trend waarin de inzameling van kunststof succesvol verloopt en meer kilogrammen oplevert dan van tevoren verwacht.

Fleecetruien en speelgoed

Gemiddeld bestaat meer dan 20 procent  van de inhoud van de restafvalcontainer uit kunststofverpakkingen (ca. 50 kg per jaar). Door al het kunststof uit het restafval te houden en te recyclen, verdwijnt het niet in de verbrandingsoven waardoor er minder CO2-uitstoot is. Van het hergebruikte verpakkingsmateriaal worden weer nieuwe producten gemaakt, zoals fleecetruien en speelgoed. Dus hoe minder afval er in de grijze container zit, hoe beter dat is voor het milieu. Kortom, grijs is fout, afval scheiden is goud!

Extra containers

De start van de kunststofinzameling in Zwolle is dus succesvol. De gemeente Zwolle bekijkt samen met ROVA continue hoe de inzameling nog beter kan, bijvoorbeeld door het plaatsen van extra containers of de frequentie waarop deze geleegd worden. Niet overal kunnen er echter meerdere containers worden geplaatst. Dit heeft te maken met nauwe straten, beplanting, bebouwing, parkeerplaatsen en de verkeersveiligheid. De frequentie waarmee een container geleegd wordt, verschilt daarom per locatie. Op plekken veel kunststof wordt aangeboden of waar slechts één container staat, wordt deze vaker geleegd. Op plekken waar meerdere containers staan, kan de frequentie lager zijn. In totaal staan er momenteel 62 containers in Zwolle. Kijk op www.rova.nl/kunststof voor de locatie bij u in de buurt.

Uniek proefproject

De gemeente onderzoekt samen met ROVA hoe het scheiden van kunststof afval zo makkelijk mogelijk kunnen maken voor burgers. Daarom is in Zwolle als eerste gemeente in Nederland een uniek proefproject gestart. In de Veerallee en Hogenkamp gebruiken bewoners sinds januari 2010 hun grijze container alleen nog voor de kunststofverpakkingen. Het restafval brengt  men weg naar de ondergrondse afvalcontainers in de wijk. Het gescheiden afval dat goed hergebruikt kan worden, zoals het gft-afval, papier en dus ook het kunststof wordt op deze manier huis-aan-huis ingezameld. De proef duurt twee jaar, de verwachting is dat  inwoners zo extra gestimuleerd worden om hun afval goed te scheiden.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

14 gedachten over “Zwolle zamelt 142 ton kunststof in”

  1. Nu nog zakken aanleveren en de boel bij huis ophalen (zoals in veel andere gemeenten). Vergeet het steeds mee te nemen naar de containers of ik heb m’n fiets al vol met kinderen (en de zakken staan nu ook wel eens 3 weken in de schuur). Scheelt trouwens erg veel ruimte in de grijze container!

  2. Wij verzamelen alles in de groentetasjes en dan neem je elke keer gewoon zo’n zakje bij het dagelijks boodschappen doen mee. Soms meerdere zakjes voor meerdere dagen.
    Het is een grandioos feest voor onze kids om de zak in de bak te mogen gooien, dus jong geleerd is oud gedaan! 😉

  3. Sorteren bij de ROVA is voordeliger

    En ….. elk jaar stijgen in Zwolle de kosten voor de afvalstoffenheffing.
    Dat komt bijvoorbeeld door de aanschaf van dure vuilniswagens met apparatuur om de containers op te tillen, te legen en weer neer te zetten. ROVA dacht dat dat kon met alleen een chauffeur. Helaas is dat mislukt, omdat de afvaltonnen niet goed konden worden beetgepakt (niet goed naast elkaar) of omvielen bij het weer neer zetten. Om maar niet te spreken van het steeds maar weer optrekken en afremmen van de vuilniswagen bij een rijtje containers. En wat kosten al die dure glas-, blik- en kunststofcontainers wel niet?

    Oud papier hebben we in Nederland meer dan genoeg. In Rotterdam liggen schepen vol met oud papier (o.a. ook uit Duitsland) waar we niets mee kunnen. Toch geeft de gemeente Zwolle nog steeds veel eurocenten per kilo ingezameld oud papier aan scholen en kerken.

    Waarom niet 1x per week de grijze ton ophalen en bij de verbrandingsinstallatie de boel scheiden door magneten en mensenhandjes. Is veel goedkoper en scheelt heel; veel CO2 uitstoot van vuiniswagens en auto’s die nu steeds naar containers moeten rijden. Ook goed voor de werkgelegenheid.

  4. Inderdaad een optie om zoals bv in Deventer en omgeving zakken bij ieder aan te leveren en 1 keer in de zoveel tijd het bij huis op te komen halen.

    In deventer hebben ze dat prima voor elkaar:”Je zet kratten met papier, glaswerk en kunststof aan de weg en alles wordt gesorteerd opgehaald, ideaal.

  5. “Je zet kratten met papier, glaswerk en kunststof aan de weg en alles wordt gesorteerd opgehaald, ideaal.

    Stroomopwaarts gebeurt dat ophalen toch vanuit een soort werkgelegenheidsproject? Of deels een professioneel bedrijf met gebruikmaking van een werkvoorzieningsbedrijf?

  6. Ik heb een klein apartement en zou niet weten waar ik al dat gescheiden afval moet bewaren. Het is dit ik een blauwe contanier buiten heb staan anders zou het oud papier ook bij de rest verdwijnen. Glas wegbrengen doe ik ook al jaren niet meer. Dat ene potje zo af en toe is de moeite niet. Ook kom ik niet elke dag bij het winkelcentrum zoals sommigen schijnbaar wel doen.

  7. Sorteren bij de ROVA is voordeliger

    En dat weet jij omdat? Heb je een bron? Je kan helemaal gelijk hebben hoor maar toch heb ik wat m’n twijfels gezien de rest van je bericht:

    Om maar niet te spreken van het steeds maar weer optrekken en afremmen van de vuilniswagen bij een rijtje containers. En wat kosten al die dure glas-, blik- en kunststofcontainers wel niet?

    Hier heb je een punt echter….

    Waarom niet 1x per week de grijze ton ophalen en bij de verbrandingsinstallatie de boel scheiden door magneten en mensenhandjes. Is veel goedkoper en scheelt heel

    2x zo vaak laten rijden? Kost 2x zoveel manuren en het brandstofverbruik gaat daarmee ook niet afnemen.
    Mensenhandjes alles laten scheiden? (behalve ijzer, maar dat wordt volgens mij allang met magneten uit het vuil gehaald). Hoe had je dat gedacht? Slavenarbeid om het maar goedkoop te houden?

    Ergens in je verhaal klopt er iets dus niet helemaal.

    veel CO2 uitstoot van vuiniswagens en auto’s die nu steeds naar containers moeten rijden. Ook goed voor de werkgelegenheid.

    Goed, werkgelegenheid kan het natuurlijk wel opleveren. Vaker rijden is meer mensen nodig. Met de handjes laten scheiden, meer mensen nodig. Kost alleen ook weer geld. Verwacht je dat daarmee de kosten voor afvalstoffenheffing omlaag gaan?

    Maar zoals ik al zei: kom eens met bronnen voor je stelling dat het voordeliger kan.

    =========

    Ander punt

    Ik heb trouwens al eens opgevangen dat in sommige gemeenten de aparte inzameling niet naar wens is omdat de verwerking van het kunststof problemen met zich meebrengt. Weet iemand hier meer over?

  8. WFvN, afgelopen maand was nog in het nieuws dat er gemeenten zijn die zeggen dat sorteren op één locatie veel voordeliger uitpakt.
    Maar misschien is dat ook afhankelijk van de omvang van gemeenten qua oppervlak of inwonertal.

    Mensenhandjes alles laten scheiden? (behalve ijzer, maar dat wordt volgens mij allang met magneten uit het vuil gehaald). Hoe had je dat gedacht? Slavenarbeid om het maar goedkoop te houden?

    Slavenarbeid hoeft dat niet te zijn. Daar kunnen ook mensen met uitkeringen voor ingezet worden, desnoods met een kleine bonus.
    Mensen die dat doen laten zien dat ze niet bang zijn om te werken en maken daardoor sneller kans op een nieuwe baan.

  9. Dag WFvN,

    Dank voor je analyse.
    Nu wordt om de week de grijze of de groene ton opgehaald en 1x per maand de blauwe (papier). Twee man per vuilniswagen met hefboom.
    Daarnaast rij ik 2x per maand met blik, glas, kleding en plastic naar de centrale verzamelbakken. Dat is dus samen 8x per maand. 1x per week alles tegelijk ophalen in 1 ton en sorteren bij de ROVA is maar 4 keer per maand.
    Kort geleden was nog in het nieuws dat er gemeenten zijn die zeggen dat sorteren op één locatie veel voordeliger uitpakt:

    Nascheiding plasticafval levert meer op GULPEN-WITTEM – Het achteraf scheiden van plastic uit het afval is efficiënter en stukken goedkoper dan het laten scheiden van plastic door burgers zelf. Dat blijkt uit een proef die zestien Limburgse gemeenten deden naar het scheiden van plastic afval.

    Het achteraf scheiden van plastic uit het afval met een speciale verwerkingsmachine bespaart de zestien gemeenten bijna 6 miljoen euro. Dat zei wethouder Jan Bormans van de gemeente Gulpen-Wittem en initiatiefnemer donderdag. Een deel van de besparing zit in het drogen van het afval door de verwerkingsmachine waardoor afval gemakkelijker te scheiden is en er minder verbrand hoeft te worden.

    Daarnaast levert deze methode per inwoner ook meer kilo’s ingezameld plastic afval op. Met proeven van gemeenten die de burgers zelf het afval laten scheiden, wordt 6,3 kilo per inwoner ingezameld. De proef met nascheiding bij de Limburgse gemeenten leverde 19 tot 21 kilo plastic per inwoner op.

    Met ingang van 1 januari 2010 zijn gemeenten verplicht om plastic te scheiden uit het afval. Zij mogen daarbij zelf kiezen hoe zij dat doen: door de burgers zelf in speciale plastic zakken of via nascheiding.

    ⤸De proef bewijst dat nascheiding beter is voor het milieu en de portemonnee. Het levert bijvoorbeeld de gemeente Gulpen-Wittem met 15.000 inwoners structureel 70.000 euro per jaar op. Reken maar uit wat grote steden gaan besparen. Bovendien kan de proef nog verder worden geoptimaliseerd⤝, aldus Bormans.

    De stichting Nedvang meldde donderdag dat in 400 van de 431 gemeenten op dit moment kunststof verpakkingsafval gescheiden wordt van restafval. 52 gemeenten scheiden achteraf. Deze stichting van verpakkingsproducenten ondersteunt gemeenten en bedrijven bij het proces van scheiding, inzameling en hergebruik van het verpakkingsafval. Europese regels bepalen dat in 2012 een vijfde deel van het plastic afval moet worden gerecycled.

  10. Bericht door Zwolle schoon, op 9 maart 2010 om 21:47
    Het achteraf scheiden van plastic uit het afval met een speciale verwerkingsmachine bespaart de zestien gemeenten bijna 6 miljoen euro.

    Hoeveel kost zo’n machine buiten gebruik van electra?

    Aan de andere kan heb je ook weer telkens die vrachtwagens die moeten optrekken ( Maarja daar die doen aan de milieu normen van de eu of niet?) Hoop gezever maar sinds wij plastic in een zak doen scheelt het ons wel een container in de 4 weken. En dat zien wij weer terug op de eind rekening.

  11. Dank voor je reactie. Dat geeft heel wat meer helderheid. Ik blijf wel m’n twijfels hebben over alle voors en tegens want er zitten heel wat haken en ogen aan beide verhalen volgens mij.

    Persoonlijk? Van mij mag het blijven zoals het is. Ook mijn container is een stuk leger. Helaas zie ik daar niets van terug op de eindrekening maar toch.
    Maar goed, als het inderdaad goedkoper is om het anders te regelen, ook best. Zeker als ze dan ook nog eens extra efficiënt weten te werken.

  12. Het meeste kunststof komt natuurlijk van de bedrijven.
    IK zie een container staan aan de Dijstraat bij de ing bank, die staat dikwijls midden op de stoep. Een maand of wat terug is daar de stoep ook flink beschadigd door de takelauto, als dat allemaal maar goed gaat.

  13. Afvalvermindering zou bij de daadwerkelijke bron het eerst aangepakt moeten worden, de verpakkingsindustrie en in diens kielzog de afnemers cq fabrikanten van allerlei producten.
    Maar dat is een miljardenbusiness en die produceren liever m??r dan minder.
    Als consument kun je al beginnen door al die eenmalige plastic draagtasjes niet aan te nemen, maar een ouderwetse boodschappentas te gebruiken.

Reacties zijn gesloten.