Zwolle – Ondernemers in de binnenstad van Zwolle, van kroegbaas tot winkelier, van makelaar tot marktkoopman, komen dinsdag 16 maart bij elkaar op de Jaargetijdenborrel van de Stuurgroep Centrummanagement. Onderwerp van gesprek is het trekken van meer bezoekers naar de Zwolse binnenstad door evenementen beter te benutten. De borrel vindt plaats in Museum De Fundatie aan de Blijmarkt 20 en duurt van 17.30 tot 20.00 uur.
Winkelen is voor bezoekers van Zwolle de belangrijkste reden om naar onze stad te komen. Maar het aantal bezoekers daalt en de hoogte van de bestedingen ook. Dat is niet goed voor ondernemend Zwolle. De consument wil ‘beleven’, anders kan hij ook gewoon thuis op internet winkelen. Dus moet Zwolle zorgen dat er in de binnenstad meer te beleven is, zodat mensen willen winkelen maar ook blijven eten en slapen.
Zwolle doet al veel en van successen kunnen we leren, zegt de Stuurgroep Centrummanagement. De Fundatie heeft met de tentoonstelling van Jeroen Krabbé landelijk aan de weg getimmerd en bezoekers uit heel Nederland getrokken. Het Bevrijdingsfestival in Zwolle is het beste van Nederland. Evenementen trekken veel bezoekers naar de stad uit een brede regio en we moeten daarom veel meer laten zien wat we als stad in huis hebben. Tijdens de Jaargetijdenborrel gaan ondernemers hierover met elkaar en met Zwolle Marketing in gesprek.
In de Stuurgroep Centrummanagement werken Koninklijke Horeca Nederland, de gemeente Zwolle, KvK, Ambulante Handel en Zwolse vastgoedondernemers samen om de economie van de Zwolse binnenstad te stimuleren. Kijk ook op www.zwollecentrum.nl.
Is de jaargetijdenborrel ook voor “Stuurgroep Centrum-meedenk-bloggers”?
Ik kan me zo voorstellen dat ook het verenigingsleven zoals kunstenaars, theater, muzikanten, sporters- en muziekverenigingen zouden kunnen participeren in het verlevendigen van een stad.
Maar ja, het zal weer niet eens een klein select groepje zijn wat de subsidies pikt en de dienst uitmaakt.