Zwolle – Begin april verschijnt het boek ‘Inspirerende docenten, inzichten en verhalen uit het hoger beroepsonderwijs’ van Edith Roefs. Zij werkt als docent, supervisor en coördinator bij de School of Management & Law van Windesheim in Zwolle. Vanuit het lectoraat Pedagogische Kwaliteit van het Onderwijs deed zij drie jaar onderzoek naar inspirerende docenten.
Als mensen gevraagd wordt naar invloedrijke personen in hun loopbaanontwikkeling, noemen ze vaak een inspirerende docent. Inspirerende docenten zijn steeds belangrijker, zelden is hun gedrag echter geconcretiseerd. Het boek geeft antwoord op de vragen: Waarom is hun onderwijs inspirerend? Wat zijn hun kwaliteiten en drijfveren? Hoe hebben ze zich ontwikkeld tot inspirerend docent? Roefs werkt concrete thema’s uit die deel uitmaken van inspirerend docentschap. Op 6 april wordt het boek, tijdens de inspiratiedag voor docenten bij Windesheim, gepresenteerd en overhandigd aan één van de voor het boek geïnterviewde docenten.
Uitgesproken eigen stijl
Roefs legt voorbeelden van inspirerend docentschap in het hoger beroepsonderwijs in tien verhalen vast. Ze concludeert dat inspirerende docenten studenten aanzetten tot denken over zichzelf, het vakgebied en beroepsmatig handelen. Ze stimuleren een kritische en zelfbewuste houding bij studenten op een zeer diverse manier. Iedere docent heeft unieke drijfveren voor het onderwijs en een uitgesproken eigen stijl. Duidelijk is wel dat studenten uitgedaagd en geprikkeld moeten worden in een stimulerende leeromgeving. Maar bovenal zijn er inspirerende docenten nodig, die de student als persoon weet aan te spreken in zijn ontwikkeling. Voor studenten en docenten kennen de principes van zelfsturing uit het ‘Nieuwe leren’ duidelijk zijn grenzen.
Voor docenten en opleidingsmanagers
Gouden idee van Mw. Roefs om het fenomeen inspirerende docent aan een nader onderzoek te onderwerpen. Ik had in mijn MEAO-tijd een docent voor het vak RECHT (Civiel Recht) die zeer boeiend kon vertellen/lesgeven. Als gevolg daarvan staat het Zuthpens Water Arrest mijn nog steeds in mijn geheugen gegrifd (onrechtmatige daad).
Had de man nu zo’n passie met RECHT. Nee, want hij gaf ook Economie en nog andere vakken. Hij vond gewoon het lesgeven mooi en hield kennelijk ook wel van toneel. Kon orde handhaven en was onconventioneel. Ik hoor van mijn kinderen dat veel jonge docenten zichzelf en zelfs hun prive-problematiek in de les centraal stellen. Nou ik weet niks van de prive van mijn toenmalige fantastische docent. Benieuwd wat ik hiervan terugvindt in het boek van mw. Roefs dat ik zeker ga aanschaffen. Ik lees graag meer reacties hierover…………………