Zwolle – Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings heeft woensdag 28 april het startsein gegeven voor het wegverbredingsproject A28 Zwolle- Meppel, de 6e schop voor de Spoedaanpak Wegen, de eerste buiten de Randstad. De minister deed dit samen met Dick van den Broek Humphreij (algemeen directeur EVO) en Willem de Jager (TaskForce MobiliteitsManagement).
De A28 tussen Zwolle en Meppel is een belangrijke verkeersader voor Noord-Nederland én een fileknelpunt. In het zuiden bij Zwolle komen de A28 en de A50 samen om zich in het noorden bij Meppel weer te splitsen in de A32 richting Friesland en de A28 naar Drenthe en Groningen. Tussen knooppunt Hattemerbroek en knooppunt Lankhorst verbreedt Rijkswaterstaat de weg in beide richtingen over een afstand van bijna 20 kilometer met één permanente rijstrook. Deze wegverbreding sluit aan op de bestaande spitsstroken bij Zwolle.
Deze capaciteitsuitbreiding wordt hoofdzakelijk in de middenberm gerealiseerd. Daarnaast worden op diverse plaatsen geluidsschermen geplaatst. Op het gedeelte tussen aansluiting Ommen en knooppunt Lankhorst komt in beide richtingen verkeerssignalering. Met de wegverbreding verbetert, naast de doorstroming van het verkeer, ook de verkeersveiligheid. Deze Poort naar Noord is volgens planning in de zomer van 2011 klaar.
De A28 Zwolle – Meppel is een van de dertig hardnekkige knelpunten die in het kader van het programma Spoedaanpak versneld wordt aangepakt om de doorstroming te verbeteren en de reistijd betrouwbaarder te maken. Bij deze dertig projecten gaat voor mei 2011 de schop de grond in, tien daarvan worden daadwerkelijk voor mei 2011 opgeleverd.
Werkzaamheden die hinder voor de weggebruikers veroorzaken, starten in juni op het gedeelte aansluiting Ommen – knooppunt Lankhorst. Tijdens de werkzaamheden zijn hier in beide richtingen twee verschoven en versmalde rijstroken beschikbaar voor het verkeer met een maximumsnelheid van 90km/u. Door deze manier van werken en plannen, streeft Rijkswaterstaat samen met de aannemer (BAM) en de omgevingspartijen, naar zo min mogelijk hinder voor weggebruikers en omgeving tijdens de werkzaamheden.
Benieuwd wat het gevolg is voor de spitsstroken (plusstroken eigenlijk). Straks heb je permanent 2×3 en op het drukste punt worden dat minder permanente 2×3 rijstroken. Ik hoop dat die spitsstroken op niet al te lange termijn ook omgebouwd worden naar een gewone derde rijstrook.
Zoiets moet wel kunnen door de vangrails te vervangen door een enkele barrier en de vluchtstroken te versmallen naar 2 meter met om de paar honderd meter een vluchthaven voor bredere voertuigen. In sommige landen zie je niet anders dan dit (Italië bijvoorbeeld).
Rijkswaterstaat verbreedt de A28 tussen knooppunt Hattemerbroek en knooppunt Lankhorst in beide richtingen van 2 x 2 rijstroken naar 2 x 3 rijstroken. Om de geluidshinder te beperken komen er acht nieuwe geluidsschermen. Daarnaast komt er op drie deeltrajecten geluidsdempend asfalt (tweelaags zoab). Het project A28 Zwolle – Meppel is onderdeel van de Spoedaanpak Wegen.
Hinder en maatregelen
Om geluidshinder te beperken, worden op acht plaatsen nieuwe geluidsschermen geplaatst.
Tussen de aansluiting Ommen en het knooppunt Lankhorst komt verkeerssignalering, waarmee onder andere de verplichte rijsnelheid kan worden aangegeven.
Drie deeltrajecten krijgen tweelaags zoab (zeer open asfalt beton)