Wat heeft Zwolle toch met hoge blikvangers? Toen de Willemsvaart en de Spoorhaven in de jaren zestig van de vorige eeuw gedempt zijn, verrees daar, aan de straat die nog steeds Willemsvaart heet, de Veeralleeflat. Eentje van veertien lagen hoog, bij elkaar toch gauw zo’n 35 meter. Zeker op de hogere lagen heb je een prachtig uitzicht, maar voor de rest is er weinig moois aan of anders gezegd: is het geen wonder van architectonische schoonheid.
In 2006 werd de IJsseltoren gebouwd, 96 meter hoog, te vinden op het kantorenpark Voorsterpoort, nabij de A28. Het had het startpunt moeten zijn van een hele rij zeer hoge gebouwen, alle aan dezelfde kant van die A28, richting het noorden. Een soort van Zwolse Zuidas. In mijn ogen een megalomaan plan waarvan enkel nu nog hoogbouw resulteert – niet eens het hele project trouwens – aan de Zwartewaterallee waar het Zonnehuis heeft gestaan. Veel van die kantoorgebouwen staan (deels) leeg. Er wordt zelfs een stel, ook in Zwolle, verbouwd tot appartementen.
Nu wil een ontwikkelaar een gloednieuw kantoorgebouw neerzetten op de vrijgekomen plek op de hoek van de Willemsvaart en Westerlaan. Mede het gevolg van een contract dat de gemeente Zwolle al weer tien jaar geleden met deze vastgoedman sloot. Het wordt een project, zo lees ik, dat de entree van Zwolle, vanaf deze zijde, een nieuw aanzicht heeft. En ja, het mág maximaal 40 meter hoog worden.
Welke Zwollenaar, ik vraag het mij in rede af, zit hierop te wachten? Zeker de bewoners aan de Westerlaan en de daarachter gelegen woningen niet, zo kan ik me voorstellen. Daarbij, in die tien jaar zijn, zoals het heet, de tijden reuze veranderd.
Het meest absurde van het hele verhaal, dat te lezen is in De Stentor van 14 februari, is de laatste alinea en ik citeer: “De rand van het terrein wordt overigens niet bebouwd om zo ruimte te laten voor een lang gekoesterde wens van de gemeente: de gedempte Willemsvaart herstellen en weer met de stadsgracht verbinden.” Einde citaat.
’t Is net zoiets als de onmogelijke wens dat op de scholen de griffel en de lei weer in ere hersteld worden want ’t was zo romantisch. Herstel je de Willemsvaart, dan heb je bijvoorbeeld niets meer aan de, miljoenen gekost hebbende, busbrug. Of herplaatsten we het pontje in de Willemsvaart ook weer, dan om de bussen over te zetten?