Zwolle – De Hanzelijn nadert Zwolle. De ondergrond voor het nieuwe spoor is vergevorderd, de tunnel onder het Drontermeer gegraven en de brug tussen Zwolle en Hattem gelegd. Ook aan de veiligheid van de nieuwe spoorverbinding tussen Zwolle en Lelystad wordt hard gewerkt.
Archieffoto Weblog Zwolle
Over de veiligheid van de toekomstige Hanzelijn zijn beheerder Prorail en de Veiligheidsregio’s IJsselland en Flevoland al tien jaar in overleg. Waren het eerst nog ruwe plannen en tekeningen, nu zijn de partijen op detailniveau aan het praten: geluidsschermen, opstelplaatsen en voorzieningen voor hulpdiensten in de tunnel en op de brug. In tien jaar tijd is er op het gebied van veiligheid veel veranderd. Er moet nu bijvoorbeeld rekening worden gehouden met aangescherpte wetgeving rondom het vervoer van gevaarlijke stoffen en tunnelveiligheid. In verband met de nieuwe wet op de tunnelveiligheid is de inrichting van de Drontermeertunnel hier en daar aangepast. De aanpassingen maken vooral het bestrijden van een incident zonder gevaarlijke stoffen (dus een brand in een passagierstrein) in de tunnel veiliger. Bij een ongeluk kunnen passagiers makkelijker en sneller vluchten.
Ook de keuze voor een brug met fietspad in plaats van alleen een spoorbrug over de IJssel heeft zijn consequenties. Reden hiervoor is het incident met de brandende trein in maart 2003 die op de huidige IJsselbrug stilstond. Dit incident maakte een einde aan een langer lopende discussie de benodigde voorzieningen op de IJsselbrug. Want hiermee werd duidelijk dat een brandende trein inderdaad op de brug stil kan komen te staan. Het fietspad gaat nu dienen als toegang voor de hulpdiensten bij een incident op de brug. Op de brug is het beschikbaar maken van voldoende hoeveelheden bluswater nog een aandachtspunt.
Voor de hulpdiensten vallend onder Veiligheidsregio’s IJsselland en Flevoland begint nu de volgende fase. Er moeten bereikbaarheidskaarten worden gemaakt en oefeningen voorbereid. Begin 2012 vinden op de spoorlijn de eerste testritten plaats. Tot ongeveer halverwege dat jaar mogen de hulpdiensten oefeningen inplannen. Vooral het omgaan met de elektriciteit bij het spoor en het optreden in de tunnel en op de brug moet worden getraind en geoefend.
Ook de scenario’s die beide Veiligheidsregio’s met elkaar hebben afgesproken moeten worden geoefend. Het is immers belangrijk om voor de ingebruikname van het spoor er achter te komen of voorzieningen en afspraken werken. Eerst wordt er lokaal geoefend, daarna vinden er één of twee grote, multidisciplinaire en interregionale plaats. Als het sein eind 2012 op groen gaat, is de veiligheid van de Hanzelijn gecontroleerd.
ProRail heeft gisteren ook een nieuwe bouwfilm vrijgegeven, wellicht interessant om dat in dit artikel ook te plaatsen?
Zie http://www.youtube.com/watch?v=18T7JsVvZhE 🙂
Mooie foto, oud & nieuw 😀
Prachtig hoor die nieuwe spoorlijn. Er moet wat mij betreft veel meer geld naar het spoor en vervoer per schip in plaats van nog meer asfalt. Wel vind ik die Hanzelijn een lacher. Die gaat door een gebied waar nauwelijks een kip woont. Ik geloof er ook niks van dat dit straks de snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen wordt. Een spoorlijn tussen Zwolle en Apeldoorn was een veel betere investering gezien de mega-drukte op de A50 . Moeten ze mij ook maar in het nieuwe kabinet benoemen ipv Asfalt Eurlings.
In ’t echt nog mooier….deze oud en nieuw-situatie. Zou Koko het al eens van de ‘Attemse kant hebben bekeken?
@ Hans, heb je gewacht tot die boot ook in beeld was, of was het toeval 😮
Hans, ik zie heel veel namen van aannemers (lijkt ut) op rode brug en op boot. Ben je nog een bekende naam (uit de regio) tegengekomen?
Is dat grijze doek, niet iets met VanGelder (Hattem volgens mij)?