Zwolle – ‘Woensdag 7 October werd door een voorloopig Comité een vergadering belegd van uitsluitend winkeliers uit Assendrop met het doel een vereeniging te stichten tot bevordering van de belangen van Assendorp’. Zo openen de eerste notulen van Winkeliersvereniging Assendorp Vooruit. We schrijven 1925, een welvarende periode in het Nederland dat meeprofiteert van de economische groei in de VS.
In dit gunstige klimaat gaat de Nederlandse overheid over tot investeringen. Zo heeft de modernisering van de spoorwegen een gunstig effect heeft op het welvaren in Assendorp. De Centrale Werkplaats van de NS ligt tegen Assendorp aan en biedt in 1921 aan zo’n 1100 ‘spoorhazen’ een goede boterham. Vier jaar na de oprichting van de winkeliersvereniging maakt de beurskrach een abrupt einde aan de gouden jaren. De werkloosheid stijgt en het arbeidsloon daalt gemiddeld met 20%. Maar de grootste ramp moet nog komen. In 1938, midden in de depressie, verhuist de Centrale Werkplaats van de NS naar Tilburg. Assendorp loopt leeg en met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gaat de wijk er zienderogen op achteruit.
Reizen en Assendorp
Na de oorlog wordt de wederopbouw met veel verve ter hand genomen. In 1945 wordt de Wijkvereniging Assendorp opgericht waar veel buurtbewoners lid van worden. De gemeente draagt haar steentje bij en krijgt van de tevreden burgerij in 1950 de Muziektent op het Assendorperplein aangeboden. Ook het winkelbestand profiteert van de groei. In 1953 telt de wijk maarliefst zo’n 360 winkels, een aantal dat in de jaren daarna niet meer wordt gehaald. De winkels zijn vaak klein en verspreid over de hele wijk. Vooral slagers zijn er in overvloed. De winkeliers hebben een gezamenlijk spaarsysteem: de REA zegels. Met deze zegels valt te sparen voor busreizen. De reizen zijn ongekend populair en het systeem legt de Winkeliersvereniging bepaald geen windeieren.
Nu wij anno 2010 het 85-jarig bestaan vieren van de Winkeliersvereniging ziet het beeld er heel anders uit. Er zijn beduidend minder winkels, die zich voornamelijk in de Assendorperstraat, het Groot Wezenland en de Van Karnebeekstraat concentreren. Van de tientallen slagers is er nu nog één over. Het aantal leden van de winkeliersvereniging is geslonken, niet alleen door de teruggang van het aantal winkels, maar ook vanwege het tanende vertrouwen in de vereniging.
Winkeliersvereniging Assendorp Vooruit is één van de oudste winkeliersverenigingen van Nederland. En omdat de vereniging graag in volle bloei zijn eeuwfeest wil bereiken, sloeg zij enkele jaren geleden een nieuwe koers in. Een meerjaren visie werd ontwikkeld en uitgewerkt in een strategisch plan. De gemeente roemt dit initiatief en zo herstelt zich momenteel het vertrouwen.
Assendorp leeft!
Reden voor feest! In de week van maandag 30 augustus tot en met zaterdag 4 september krijgen de klanten bij een aankoop in de winkel van een lid van de Winkeliersvereniging (herkenbaar aan grote opblaascijfers ‘85’ in de etalage) een kortingsbon. Met deze bon krijgen zij van 4 tot en met 11 september 15% korting bij een ander lid van de vereniging . Alle informatie staat op de bonnen.
Op zaterdag 4 september van 14.00 tot 16.00 vinden er festiviteiten plaats in de Assendorperstraat. Veel muziek en gratis koffie voor de ouderen op het pleintje voor de DA Drogist. Assendorp leeft!
De REA, ik weet het nog, het hele jaar zegeltjes plakken in een oud schoolschriftje voor een dagje uit met de “busse van Schutte” haha das pas nostalgie;)
Ik ken de verhalen van de busreisjes. Mijn broer en zus gingen mee toen wij nog in de Bartjensstraat woonden, dat deel waar nu de vluchtheuvel naast de kerk staat. Ik was te jong… 🙂
Observer ik ben als geboren assendorper altijd mee geweest met die Rea reisjes en dat waren altijd bussen van de VAD velluwse autodienst en niet van schutte.We zongen vroeger wel van de busse van schutte met de wind in de rugge van de ieselbrugge
Mooie plaatjes!
Ingezonden:
Om een stukje te schrijven over de winkels van Assendorp, kwamen we al snel op het idee om eens wat te vragen aan een echt Assendorper!
Mijn opa; Hendrik Wezenberg, woont al 86 jaar in deze prachtwijk. Ondanks zijn leeftijd, kan hij zich toch nog veel herinneren van vroeger. Als ik wat langer met hem doorpraat komen de beelden van vroeger weer naar boven en vertelt deze rasechte Assendorper honderduit over de veranderingen die plaats hebben gevonden door de jaren heen!
De grootste verandering vindt mijn opa, dat de winkels nu vooral gevestigd zijn in één straat, de Assendorperstraat. ⤽ Vroeger zat er op elke hoek van de straat wel een winkeltje!⤝
Ook weet mijn opa nog dat hij zijn eerste voetbalschoenen kreeg. Omdat hij goed kon voetballen kreeg hij van zijn school voetbalschoenen voor 2 gulden en 25 cent, gekocht bij Reuvers, die toen nog op de Molenweg zat.
Tsja, het blijft boeiend om te horen, wat je vroeger voor een paar cent kon kopen:
-Voor 10 cent kreeg je bij bakker ⤽Oonk⤝ of bij bakker ⤽Alferink⤝ een zak met koekkruimels.
-Voor 1 of 5 cent kon je een snoepje kopen bij ⤽Gelderblom⤝
Maar voor die paar cent moest er toentertijd hard gewerkt worden.
Ook bij de kapper ging het er vroeger heel anders aan toe dan tegenwoordig. De kapper knipte een model, aan de hand van het geld wat je mee had. Had je bijvoorbeeld 10 cent mee, dan knipte hij je haar kort met een pony. Had je meer geld bij je, dan knipte hij iets mooiers.
Sigaretten of sigaren kon je per stuk kopen. Wat een veranderingen, en wat leuk om te horen!
Mijn opa kon zich ook nog goed herinneren dat je REA zegels kon sparen. Dit kon je sparen bij bijna alle winkels van Assendorp. REA staat voor; Reizen Assendorp.
Deze zegels kon je inleveren bij ⤽Boetse⤝, destijds nog gevestigd in de Coetsstraat. Voor deze zegels kreeg je dan een reis. Hoe meer zegels je spaarde, hoe verder je bestemming!
Zo??n trip was een hele happening volgens mijn opa. Het waren altijd busreisjes, en bijna iedereen uit de buurt was heel fanatiek. Maar niet alleen mensen uit Assendorp deden eraan mee, ook uit andere wijken kwamen veel mensen in Assendorp winkelen, om zo de zegels te sparen. Er werd veel geruild en gekocht van elkaar!
Er bestond zelfs een liedje over de REA reizen. Helaas, mijn opa kent alleen nog maar de 1e regel: ⤽ Met de REA, met de REA??⤝
Door al die jaren heen is het straatbeeld flink gewijzigd. Veel winkeltjes zijn verplaatst of zijn weggegaan. En andere winkels zijn er voor terug gekomen. Als we bladeren door een boek van Zwolle, zien we leuke oude foto??s, ook van Assendorp.
Ik zelf woon 26 jaar in Assendorp en heb in die jaren al vele veranderingen gezien. Hoe zal het zijn als je 86 jaar in dezelfde wijk woont, tussen al deze gezellig winkels.
Een ding is zeker, mijn opa en ik hopen dat we nooit uit Assendorp hoeven te vertrekken!
Annelien Prins
@Annelien Prins,
gevonden in ’t archief van “Assendorp Vooruit”:
REA-REISLIED
rea-tekst: Jan v.d. Kleij
wijze: Wil je een beetje van me hou’en
Als je in Assendorps winkels je geld
braaf op de toonbank hebt neergeteld,
rolt het, zoals overal, nogal vlug
de kassa in, en komt nooit terug…
Maar op de wonde die nu is ontstaan,
wordt snel een pleister gedaan,
want voor de zegeltjes die je ontving
straalt plots de uitnodiging:
refrein:
Ga met de REA, REA, Rea mee naar buiten!
haal bruine snuiten!
het kost geen duiten!
Wat rijdt die bus toch weer fijn
We gaan niet per fiets of trein
omdat we Rea-, REA-, REAlisten zijn!
Toen nog een sneeuwpop op spekgladde grond
door onze ruiten te grijnzen stond
werden de rode papiertjes vergaard
en opgeplakt bij de warme haard.
Met voor je ogen dat reizende stel
kwam toch het voorjaar nog snel.
klonk weer door’t zuidelijk stadsdeel van Zwoll:
Heb jij je boekje al vol.
Nu zit de hele familie weer knus
vol goeie moed in de autobus
gooien we al onze zorgen on-zacht
“Plof” langs de weg voor de Wegenwacht.
Of er nu regen is of zonneschijn:
stemming zal er altijd zijn.
Zijn we in Zwolle terug op het plein,
dan hoort elkeen dit refrein:
————
volgens hetzelfde archief betekent REA: Recreatie en Amusement.
Ik kan mij de Rea-bussen nog heel goed herinneren. Ik woonde destijds op het Assendorperplein.
Eerst was het maar één bus, die precies bij ons voor de deur een half uur warm stond te draaien.
Later kon het aantal bij bepaalde reizen wel oplopen naar vijf of zes bussen.