Zwartewaterland is op de goede weg bij het verbeteren van haar dienstverlening. Dat
blijkt uit het onderzoek dat de gemeente afgelopen najaar liet uitvoeren onder het
inwonerspanel ‘Zwartewaterland Spreekt’.
In oktober 2023 voerde de gemeente Zwartewaterland voor het eerst onderzoek uit naar de
dienstverlening. Die resultaten gebruikte de gemeente in een plan om de dienstverlening te
verbeteren. “Nu, twee jaar later, hebben we het onderzoek opnieuw gedaan en de resultaten
vergeleken met die van toen”, legt wethouder Maarten Slingerland uit. “De uitkomsten van dit nieuwe
onderzoek laten zien dat de gemeente op de goede weg zit.”
Open en duidelijk
Uit het recente onderzoek blijkt dat steeds meer mensen positief zijn over de dienstverlening van de
gemeente. Zo vinden ze dat medewerkers van de gemeente vriendelijk zijn en goed luisteren.
Inwoners weten de gemeente ook beter te vinden. Steeds meer mensen weten waar en via welke
kanalen zij problemen in de wijk kunnen melden of waar zij terecht kunnen met een eigen initiatief.
Van alle ondervraagden geeft 36% de dienstverlening van de gemeente een 8 of hoger. Twee jaar
geleden was dat nog 23%. Slingerland: “Inwoners geven nu meer aan dat zij op een prettige manier
worden geholpen. Dat past bij onze ambitie om open, duidelijk en goed bereikbaar te zijn.”
Verbeterpunten
Het onderzoek leverde ook een aantal verbeterpunten op. Bijvoorbeeld ten aanzien van de reactietijd
op e-mails of het telefonisch doorverbinden van inwoners die bellen met het nummer 14 038. Ook is
voor inwoners nu nog niet altijd voldoende duidelijk wat er met hun meldingen of vraag wordt
gedaan. De komende tijd zet de gemeente er meer op in om inwoners tijdig te informeren over de
afhandeling van een vraag of melding. “Dat is hoe we willen dat onze inwoners onze dienstverlening
ervaren: dat we dichtbij de samenleving staan, doen wat we zeggen en achteraf zijn te controleren”, aldus wethouder Slingerland.



