Zwolle – Cliënten die gebruik maken van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) zijn tevreden over de individuele voorzieningen. Gemiddeld geven ze een cijfer van 7,7. Dit blijkt uit het Wmo klanttevredenheids onderzoek dat tussen januari 2010 en mei 2010 is uitgevoerd onder cliënten van de gemeente Zwolle. De overgrote meerderheid van de ondervraagde cliënten geeft ook aan tevreden tot zeer tevreden te zijn over de geleverde diensten en producten van Welzorg.
Met een 7,7 scoort Zwolle in dit onderzoek hoger dan in het onderzoek over 2008 (toen een 7,3). Ook scoort de gemeente beter dan het gemiddelde van alle deelnemende gemeenten. Dat cijfer komt uit op een 7,4. Het klanttevredenheidsonderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd. De doelgroep bestaat dit jaar uit alle cliënten die in 2008 of 2009 een aanvraag hebben gedaan voor hulp bij het huishouden en/of andere individuele voorzieningen.
Het Wmo vervoer wordt positiever beoordeeld. Het cijfer stijgt van een 6,1 in 2008 naar een waardering van 6,4 in 2009. Dit cijfer is echter wel lager dan het landelijk gemiddelde, dat op een 6,8 uitkomt. Op het gebied van het collectief vervoer zijn dus voor Zwolle nog verbeteringen te behalen. Vooral over de omrijtijden is men ontevreden. Ook de vervanging van de hulp bij het huishouden bij vakantie blijkt een punt van verbetering. 76% van de ondervraagden is hierover minder tevreden. De hulp bij het huishouden zelf wordt daarentegen gewaardeerd met een 7,7.
De gemeente gaat met de verbeterpunten uit het onderzoek aan de slag. Voor het collectieve vervoer zijn, met de nieuwe vervoerder, al verbeteringen ingezet.