Zwolle – Veel fraude door verzwijgen juiste woonsituatie. De sociale recherche heeft afgelopen kwartaal in Zwolle € 403.096,– aan uitkeringsfraude opgespoord.
In totaal is van 21 personen de bijstandsuitkering beëindigd omdat zij hun werkelijke woonsituatie hadden verzwegen. Dit bespaart de gemeente Zwolle maandelijks ruim € 18.798,- . Door bestandskoppeling bleek dat verschillende personen hadden verzwegen naast hun uitkering inkomsten uit werk te hebben. Zij fraudeerden voor € 38.063-. Een viertal moet ruim € 933,- terugbetalen omdat zij in detentie bleken te zitten. De meest voorkomende vorm van uitkeringsfraude heeft te maken met de woonsituatie. Vaak geven mensen niet aan de sociale dienst door dat zij samenwonen. Zo kwam de sociale recherche een vrouw op het spoor die al sinds 1989 een bijstandsuitkering ontving en al die tijd had aangegeven dat zij kostganger was bij een man in huis.
Uit nader onderzoek bleek dat de twee in feite gewoon samenwoonden. De man had al die jaren inkomsten uit een reguliere baan, waardoor de vrouw ten onrechte ruim € 229.000,- aan bijstand ontving. Dit bedrag wordt van het stel teruggevorderd. Tegen beiden is proces-verbaal opgemaakt. Ook een tweede stel had verzwegen dat zij samenwoonden. De vrouw ontving vanaf juni 2008 een bijstandsuitkering, haar man leefde van een AOW-uitkering. Bij nader inzien bleek het stel blij met het onderzoek van de sociale recherche; nu de fraude aan het licht is gekomen, willen zij officieel met elkaar in het huwelijksbootje stappen. Door hun handelen hebben zij de gemeente benadeeld voor € 26.550,-. Dit wordt van ze teruggevorderd. Ook is proces-verbaal opgemaakt. Ook een derde onderzoek bracht aan het licht dat een vrouw haar werkelijke woonsituatie niet had doorgegeven aan de sociale dienst. Zij ontving vanaf maart 2008 een bijstandsuitkering en beweerde in het huis te wonen van haar ex-man. Het echtpaar bleek echter nooit officieel van elkaar te zijn gescheiden. De ten onrechte ontvangen bijstand, € 34.190,-, wordt van het echtpaar teruggevorderd. Beiden mogen zich voor de rechter verantwoorden. Een vierde stel mag de gemeente € 8.915,- terugbetalen. De vrouw ontving dit bedrag aan bijstand, maar had niet doorgegeven dat zij sinds november vorig jaar samenwoont met een man die een eigen zaak heeft. Het stel had zich ook al met elkaar verloofd. Tegen beiden is proces verbaal opgemaakt. Uit verschillende onderzoeken bleek dat meerdere personen inkomsten uit werk hadden en dit niet hadden gemeld aan de gemeente. Zo bleek een man te werken in de winkel van zijn partner, met wie hij bovendien bleek samen te wonen. Zijn bijstandsuitkering is beëindigd. Een bedrag van € 13.802,- wordt teruggevorderd. Tevens is tegen beiden proces-verbaal opgemaakt. Een man bleek vorig jaar actief te zijn in de autohandel en moet de ten onrechte verstrekte bijstand van € 18.265,- terugbetalen. Ook een vrouw verzweeg haar inkomsten uit werk. Zij werkte circa anderhalf jaar als kinderoppas en schoonmaakster, terwijl zij voor laatstgenoemde werkzaamheden was afgekeurd. De vrouw moet € 2.725,- aan de gemeente Zwolle terugbetalen.
Ik snap niet dat ik dit soort berichten 4-5 keer per jaar moet lezen, is het nu zo moeilijk om die bestandskoppelingen gewoon 24/7 te laten draaien? Of mag dat niet ivm wetten?
Derk,Ze moeten zo nu en dan laten horen dat ze werken
@ Derk: volgens mij zijn dit soort (herhaaldelijke) berichten bedoeld om andere fraudeurs af te schrikken, zodat zij hun situatie nu eerlijk doorgeven.
al vanaf 1989 een uitkering, had dat allang niet aant werk gemoeten?!!!
Zal dat ooit veranderen?
Goed dat er een controle is!!
Derk, denk je nou echt dat dit soort fraude met alleen maar bestandskoppelingen op te sporen is?
Dan geef je denk ik te weinig credits aan de opsporingsambtenaren die dit voor elkaar krijgen.
Eerlijk duurt het langst. Daar hadden ze een leuk feestje van kunnen bouwen.
Wanneer komt het moment dat de wijk of straat van de fraudegevallen benoemd gaan worden?
Overwegend Holtenbroek en Dieze?
Dat zijn flinke bedragen, nu maar zien of dat geld boven tafel komt en hoe.
Zal moeilijk gaan als het allemaal “kale kippen” zijn.
Sociale Recherche doet veel en goed werk: hoge beurkingen spekken de staatskast. Waaruit ze ook geroofd hebben.
en Marcello jij woont zeker in patshagen ofnie?:o
@Marcello, ik woon toevallig in het Noorden wat ook onder Dieze valt.
Volgens mij heb je overal mensen met een uitkering, ik niet trouwens, werk nog maar 35+ jaar. Je moet niet zomaar oordelen over andere mensen.
Domme reactie Marcello!
De Fiod doet goed werk met het opsporen.Maar eigenlijk moet de ambtenaar bij de sociale dienst beter controleren waar de uitkering heen gaat.Als die controle beter was had het geld ook niet bij de verkeerden gekomen.als je als werkende een familielid of wat voor persoon bij jou in huis neemt moet je ook opgeven.Dus als er meerderen op een André’s wonen en een uitkering aanvragen eerst de situatie controleren voor men tot betaling overgaat.
Sorry André moet adres zijn
Wat een kortzichtige reactie van Marcello!
@Derk:
De reden dat je dit vaker leest, is dat een onderzoek vaak pas BEGINT door bestandskoppeling. De rest is vervolgens echt mensenwerk: … alles heeft een verhaal… en niets is wat het lijkt… en (ja echt) er zijn ook nog goeien die vooral niet onder de slechten moeten lijden.
Bestanden houden daar geen rekening mee, mensen wel! En mensen zien soms helaas niet alles…
@ Kees Ultra lastig dus om
Deze te traceren?
@Marcello:
Erg jammer dat je een vooroordeel hebt over bepaalde wijken in Zwolle.
Denk dat er overal wel mensen wonen die onder het landelijk gemiddelde zitten… Dat heeft niks te maken met een wijk!
Blauwvinger groot gelijk in welke wijk dan ook wat heeft dat er mee te maken.En Derk mensen zien inderdaad niet alles maar het is wel jammer dat er bij instanties vaak niet wordt geluisterd.Ik ken iemand die heeft twee keer gebeld met CAK dat hij geen recht heeft op 500 euro uitkering einde dit jaar.Tot twee keer toe wordt hem gezegd dat als hij het geld wel ontvangt het nooit hoeft worden terug gegeven. nou wat zou jij dan doen ???Een ander geval bij die zelfde CAK krijgt drie brieven op dezelfde dag met dezelfde inhoud heeft het hard nodig ,maar wordt onnodig veel gevraagd om 150 euro te krijgen,waar hij wel recht op heeft, terwijl alles bekend is bij het CAK.Zo hou je ook mensen aan het werk
tja CAK als ze daar nieuwe software krijgen ( omdat die wel gelijk gekoppeld kan worden) zijn de medewerkers een cursus nodig, daarna was het oude systeem beter ect ect. Daar kan volgens mij nog zat wegbezuinigd worden.
UWV is ook zo’n mooi voorbeeld.
@ wichert en @ Derk:
Geen appels met peren vergelijken: CAK is niet de Gem.Soc.Dienst
O ja; nu niet meteen gaan roepen ‘dat het daar toch hetzelfde’ is, want dat is zooooo afgezaagd!
@Dick: als je standaard alleen maar de computers hun werk laat doen en alleen op basis van bestandsvergelijking aan de slag gaat… zijn er heel veel goeien die het slecht krijgen, volgens mij! Dat moet je niet willen…
@ Kees
Je mededeling staat of valt met de definities van “goeien” en “slechten”
Zo kun je ook slechte mensen hebben (die uit pure woede hun hond stiekum voor de uitgang van een huis hebben laten schijten) maar zich wel keurig aan de belastingregels etc houden, aan de alg. heerschende normen en waarden, verder wel respect tonen etc.
Of zijn dat goede-slechten?
Op zich eens kijken wat de oogst is en de echte fraude eruit filteren? Nixxx mis mee toch?
Ken 1 zo’n persoon, zou wel eens willen weten welke richtlijnen hij hanteert en aan welke voorwaarden hij zich moet houden.
Bericht door Kees, op 21 oktober 2010 om 20:20
Hmm apels en peren? oke het zijn andere organen maar wel met hetzelfde bedrijfscultuur wat nu juist samen een “lichaam” maakt
@ Derk, waar is het UWV een mooi voorbeeld van?
Hoe vaak nieuwe bedrijfsvoering dmv bezuinigingen of ICT, herintreding fout gaat. Voor een half jaar geleden was het potje op van herintreders voor een curcus op. Raar he het waren 5 -8 bijeenkomsten en mensen leerden er netwerken. Op zich goed maare in zo’n groep zaten 12 man en de kosten 5000 euro per persoon hupsa naar randstad met dat geld en als de mensen werk vonden liep dat ook via randstad.
ICT, systeem moest omgezet worden en wel meteen hoop mankementen erin en ach 1 jaar later moest het gaan combineren met het toen malig arbeidsburo Upsa alles moest weer opnieuw. Hoeveel geld is daar wel niet mee verloren gegaan?
Weet jij hoe makkelijk het scoren het is voor bewindslieden we gaan bezuinigen bij het UWV. Weet je hoeveel er al bezuinigd is bij het UWV. Bij het UWV wordt niet bedacht we gaan samen met het werkbedrijf, nee dat beslissen ze in Den Haag. Maar ze mogen het wel zelf weer recht breien op het moment dat dit besloten is.
Is de WVG zoveel goedkoper als in de tijd dat door het GAK de voorzieningen verstrekt werden. Werken er minder mensen aan het nemen van de beslissingen over wie wel of geen voorzieningen krijgt.
Denk het niet de ambtenaren krijgen beter betaald dan wanneer je bij het UWV werkt.
Maar de toekomst zal het leren, ik denk dat over een 5 jaar het UWV niet meer bestaat, en dat alles door de gemeentes geregeld wordt. De tijd zal het leren.
On-topic: 4 ton fraude opgespoord, blijft volgens mij een goede vangst.
Zegt nixxx over de velen die tussen de mazen van het net doorzwommen.
Over de vangstdichtheid etc.etc.
Conclusies trekken lijkt hier eerder gissen.
@ingrid, men doet moeilijk afstand van oude machines. Maar als het moet moet het en doe het dan goed. Ben het verders helemaal met je eens. Maar er wordt zoveel geld verspeeld door niet vooruit te kijken op zekerheid maar op marktwerking. Dat is fout dat moet je aan een ondernemer overlaten, die wil risico lopen.
Dat klopt, maar je kunt alleen maar iets vervangen voor het juiste wanneer de regels die je moet handhaven, en die worden besloten in Den haag, duidelijk en helder zijn en niet iedere maand aan wijzigingen onderhevig zijn.
En er wordt nooit ver vooruit gekeken door Den Haag als het gaat om regelgeving aangaande uitkeringen.
Ieder prinsjesdag wordt er wel weer wat geroepen, en tussendoor zijn er iedere maand wel wijzigingen. En van de UWV medewerkers wordt verwacht dat je iedere wijziging toepast, en heb je dat gedaan wordt het weer anders.
Het grootset speerpunt in Den Haag is nu het moet goedkoper, naar de gemeentes. Vooral doen ik lach me dood, komt uit een ander potje.Er moeten ambtenaren betaald worden i.p.v. uwv medewerkers, die toch echt goedkoper zijn.
De tijd zal het leren.
Er moeten ambtenaren betaald worden i.p.v. uwv medewerkers, die toch echt goedkoper zijn.
Klopt helemaal. 😉
Maar 10 UWV werkers zijn weer duurder als 1 ambtenaar. 😉 Top van UVW en dat soort organisaties zijn te duur