Fietsenchaos rond station in Zwolle

Zwolle – Het weghalen van de fietsklemmen ter voorbereiding op de bouwwerkzaamheden rond het station heeft volgens VVD Zwolle geleid tot klachten van bewoners uit de stationsomgeving.

Het weghalen van de fietsklemmen op de Westerlaan zorgt volgens de VVD voor een toename van fietsen in de verschillende zijstraten van de Westerlaan, Oosterlaan en Hertenstraat. De fietsen worden vastgemaakt aan verkeerspalen, bomen en hekken en veroorzaken hinder op de looproutes van station naar Binnenstad, Fundatie, Provinciehuis etc. en voor bewoners, bezoekers en forenzen. Een deel van deze fietsen blijft zelfs een aantal dagen en soms weken geparkeerd staan. De VVD gaat hierover een aantal vragen stellen aan het college van Zwolle.

De VVD Zwolle heeft hierover de volgende vragen.

  1. Heeft het college inmiddels ook klachten ontvangen over de toename van verkeerd gestalde fietsen en scooters in het gebied rond het station? Welke maatregelen heeft het college voorzien om deze klachten af te handelen?
  2. Wil het college overwegen de frequentie waarmee de AFAC langdurig verkeerd geplaatste fietsen verzameld te verhogen?
  3. Is het tevens een optie de AFAC borden rondom het station waarop spelregels voor fiets/scooter parkeren meer richting Binnenstad te verplaatsen zodat voor een groter gebied de AFAC regels gaan gelden?

 

Fractie VVD Zwolle


Lambert de Wolf   

 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

25 gedachten over “Fietsenchaos rond station in Zwolle”

  1. Sinds wanneer heeft dit te maken met het weghalen van fietsenklemmen? heb niet de indruk dat het voor die tijd ook maar enigzins beter was. Fietsen staan al jaren overal voor, achter, tegen, bovenop en dubbel geparkeerd. Waarvan het merendeel buiten de klemmen. What’s new? Als ik de borden van het AFAC moet geloven worden verkeerd gestalde fietsen verwijderd. Als ze nou eens beginnen met het weghalen van alle fietsen buiten de klemmen (verkeerd gestald) dan zijn we al een heel eind. Of verander de borden of haal ze weg want zo hebben ze geen nut.:o

  2. De Afac moet eens op een normale manier haar werk gaan doen.

    Net als in andere steden gewoon alle fietsen voorzien van een sticker/lintje en een week later iedere fiets met een sticker meenemen. Worden deze fietsen niet opgehaald? Trashen dan die zooi.

    Nu gaan ze heel selectief te werk en bepalen per fiets (en de staat waarin deze verkeert) of deze een sticker moet krijgen. Zijn die stickers duur of zoiets!? Als je al jarenlang dagelijks je fietst stalt, weet je op een gegeven moment precies welke fietsen nooit meer gebruikt worden. Hebben deze nog een lamp, slot, etc., dan is er een grote kans dat deze toch geen sticker krijgen.

    Mijn fiets zag er twee jaar geleden nog goed uit. Inmiddels is deze in de stalling van de hele voorreminrichting afgeholpen, zijn de lampen kapot gebeukt, hangt de derailleur onderaan het wiel, etc. Dus mijn fiets krijgt wel een sticker, die er ook meteen weer afgerukt wordt.

    En dat is dus de ironie; mijn fiets is een wrak en wordt als zodanig gekenmerkt, maar ik ga geen nieuwe fiets kopen om deze te laten slopen in overvolle rekken. En de fietsen die nooit in en uit de rekken worden gehaald (oftewel hier eeuwig staan), zijn geen wrak en kunnen gerust blijven staan. Een soort van vicieus-cirkelbeleid dus.

    Blijft natuurlijk de optie om je fiets bij Spruyt te stallen, maar ook dit is geen optie. Behalve dat de helft van het personeel bijzonder onbeschoft is, is (12×12=)144 euro per jaar bijna even duur als een tweedehands fiets iedere drie jaar. Daarnaast heb je bij Spruyt ook amper plek om je fiets normaal te stallen.

    Dus alsjeblieft gemeente Zwolle, doe iets aan de bereikbaarheid van het station voor fietsers. Als forens vanuit Zwolle is de huidige situatie namelijk uiterst irritant.

  3. Eén keer week ga ik met de fiets naar het CS om met de trein naar Nijmegen te gaan. Rond 12 uur is er geen fietsenklem meer vrij en dan moet men wel creatief zijn in het plaatsen van je fiets. In Nijmegen CS is er 3x zoveel fietsstalruimte als in Zwolle. Daar spelen deze problemen dan ook niet.
    Het probleem ligt niet bij de fietsers, maar bij de beperkte ruimte. Als het college slim is creëren ze zsm een extra fietsdek.

  4. @Geert:
    Alleen bewaakte fietsenstalling?
    Dan mogen ze de openingstijden verruimen, want met een sluiting om 0.00 uur heb je bij diverse treinen geen toegang meer tot je fiets….

  5. Het probleem is dat iedereen zijn/haar fiets het liefst op het perron wil stallen om zo min mogelijk te lopen.

    Ben het eens met Diezenpoorter eens dat AFAC een strenger beleid moet gaan voeren: alle fietsen die buiten de klemmen staan (of er tussenin gedrukt worden) worden verwijderd.

    Ik ga iedere dag met de scooter naar het station en heb een abonnement bij Spruijt, prima service en altijd plek (ook voor fietsers in de dagstalling). Dus ik kan de kritiek van Hansdeforens aan dat adres dan ook niet plaatsen.

  6. eh…en veroorzaken hinder op de looproutes van station naar Binnenstad, Fundatie, Provinciehuis etc. en voor bewoners, bezoekers en…
    Beetje vergezocht…! Ik denk dat men op de singel al weer normaal kan lopen, maar goed.

  7. Ik snap ook niet waarom er niet gewoon écht gehandhaafd wordt.

    Zet er bordjes neer dat je een fiets drie weken mag laten staan. Gewoon wat wezo-lieden elke week (op het rustigste moment) een stickertje laten plakken. Heb je een fiets met drie stickers dan wordt die een week later bij de volgende controle weggehaald. Heel simpel allemaal. Daarna laat je de fiets nog een maand in de opslag staan en als de fiets (tegen een kleine betaling) niet opgehaald wordt: vernietigen of verkopen.

    In Groningen werkt zo’n systeem prima.

  8. Hoe denk je dat het is om je met een rolstoel tussen al die kris kras staande fietsen door te manoeuvreren? Dat kun je vergeten. >:(
    Dan dus maar de straat op, het risico lopen dat een ongeduldige automobilist je van je wielen jakkert. 😮

  9. Het weghalen van de fietsklemmen ter voorbereiding op de bouwwerkzaamheden rond het station heeft volgens VVD Zwolle geleid tot klachten
    Welke maatregelen heeft het college voorzien om deze klachten af te handelen?
    Wil het college overwegen de frequentie waarmee de AFAC langdurig verkeerd geplaatste fietsen verzameld te verhogen?
    Is het tevens een optie de AFAC borden rondom het station waarop spelregels voor fiets/scooter parkeren meer richting Binnenstad te verplaatsen

    -> Werkelijk ONGELOOFLIJK dit. Volgens de VVD ligt het dus ah weghalen vd klemmen, maar vervolgens wordt niet gevraagd of er meer ruimte voor de fietsen kan komen.

  10. Heb enkele weken geleden nog mijn fiets ’s middags in de rekken ah EINDE vd Westerlaan proberen te stallen: en ook daar ah einde was geen plek meer vrij! Ik vind het echt treurig dat er te weinig ruimte is voor fietsen bij het station (hoezo fietsen en OV stimuleren???). En nog treuriger dat de oplossing dus alleen gezocht lijkt te worden in het weghalen v oude en verkeerd gestalde fietsen (vooral dat laatste vind ik erg) ipv het uitbreiden vh aantal klemmen.

  11. Kijk, dat is nou de VVD. Zet gewoon de borden verder van het station af, zodat de weghaalregeling voor fietsen in een groter gebied rond het station geldt. Hebben ze nou nog niet door dat er veel, maar dan ook echt veel te weinig stallingsruimte voor fietsen is rond het station? Borden verplaatsen is echt niet de oplossing. Investeren in grootschalige fietsenstallingen is gewoon noodzakelijk. Daarbij is de betaalde stalling ook niet meer toereikend. Neem eens een voorbeeld aan een stad als Meppel, waar in 3 maanden tijd bij het station een ware parkeergarage voor fietsen is gebouwd, met twee verdiepingen, voor zowel betaald als niet betaald stallen van de fiets en een enorme capaciteit. Nu Zwolle het station samen met ProRail gaat verbouwen is het te hopen dat ze daar dan ook eens fors gaan investeren in fietsenstalruimte. Men wil zo graag dat iedereen de fiets wat vaker pakt, zorg dan ook voor voldoende stallingsruimte.

  12. Ik moest verdorie een keer tien euro betalen om mijn fiets terug te krijgen
    Terwijl hij voor mijn eigen huis stond. De fiets die twee meter verderop stond (al zes weken), werd niet weggehaald. Waarschijnlijk omdat die er nieuwer uit zag en er een kinderzitje op zat:s

  13. @WFvN: Nou ze mogen van mij best de dumpfietsen opruimen, maar ik vind het treurig dat verkeerd gestalde fietsen worden opgeruimd terwijl er te weinig plekken zijn.

  14. Geboeid door de reacties die onze vragen opleveren wil ik het volgende opmerken.

    De klachten die wij ontvingen en dus aanleiding waren voor de vragen aan het college, betreffen fietsen die het trottoir bezetten, vast zitten aan andermans hekwerk en een rommelig straatbeeld opleveren etc. Tussen de regels door gaat het ook over “weesfietsen”. Fietsen die blijkbaar, gezien de lange tijd dat ze er staan, geen eigenaar meer hebben maar die wel plekken in o.a. de rekken in beslag nemen. Anders zouden de rekken ook niet zo vol zijn. Op de vraag: Welke maatregelen heeft het college voorzien om deze klachten af te handelen? komt naar ik hoop (en anders vragen we daarom) ook een berekening of er wel genoeg plekken in de rekken zijn.
    Ik hoop dat ik hiermee ook de schrijvers van opmerkingen over het aantal beschikbare klemmen tevreden kan stellen.

  15. @Lambert de Wolf, fijn dat u de moeite neemt om een nadere toelichting te geven. Het kijkt mij zinvol om te inventariseren welke fietsers actief gebruik maken van de stallingen. Het mag logisch zijn dat oude fietsen met kromme wielen of lekke banden daar direct weg kunnen. De boel verder flink opschonen, dan zijn we al een heel eind, want ik denk dat er wel voldoende plaatsen zijn.

  16. @Carola:
    Dan heb ik je eerst verkeerd begrepen. Ik kan me namelijk helemaal vinden in je reactie.

    Blijft echter nog wel het verhaal staan van iemand die hierboven zegt op een krot rond te rijden (met heldere reden).
    Wat mij betreft krotten ruimen zowel binnen als buiten de rekken maar wel _bijvoorbeeld_ een week de gelegenheid geven om te zien of het een verlaten krot is of een krot dat in gebruik is.

  17. @Carola, over het verhaal van op een krot rondrijden.
    Voor zover ik altijd heb begrepen worden niet zomaar krotten meegenomen maar met een sticker aangekondigd. Een wrak is iets anders. Wiel er af of krom en dus niet meer mee te fietsen is direct ophalen. Woon zelf in de binnenstad en zo gaat dat bij mij in de straat.
    Ik hoop dat het “krot” dat ten onrechte is meegenomen op een misverstand berust.

  18. blijf het toch frappant vinden. Ik reis nu al 6 jaar onafgebroken met de trein. Ik weet al niet beter dan dat fietsen overal en nergens geparkeerd staan. Ook zoals VVD nu zegt tegen bomen en hekjes en overal aan vast. Die dubbele rijen op de westerlaan zijn al helemaal niet volgens de regels van het AFAC. Rommelig straatbeeld heeft dan ook niks met het ’tijdelijk’ weghalen van stallingen te maken. Losknippen die fietsen en weghalen waar ze niet horen. Dat lijkt me toch het eenvoudigst.;)

  19. Dat krotten/wrakken/dumpfietsen selecteren hoeft niet zo moeilijk zijn. Ik heb bijv. wel eens meegemaakt dat door ALLE achterwielen v gestalde fietsen een lintje/tape was gehaald dat je kapot rijdt zodra je de fiets gebruikt. De fietsen waarbij na een aantal weken het lintje nog in tact is kunnen dus weg
    (Ik weet alleen niet meer of dat nou op station Zwolle was…)

  20. Wat mij hier in Zwolle opvalt, is dat er kennelijk elke drie maanden weer veel “wrakken” staan. Daarnaast is het stallen bij het station als meer dan 20 jaar een probleem dat kennelijk alleen met repressie (wegslepen) kan worden aangepakt. Misschien kan Zwolle haar licht opsteken bij studentensteden als Nijmegen of Groningen, waar de combi fiets-trein ook veel voorkomt.

Reacties zijn gesloten.