Zwolle – De door de minister van OC&W aangekondigde bezuinigingen binnen het speciaal onderwijs zijn onaanvaardbaar. Kinderen die door een beperking of een handicap extra kwetsbaar zijn – zoals ook dove, doofblinde, ernstig slechthorende kinderen of kinderen met een ernstige taalspraakstoornis – worden hierdoor zwaar gedupeerd, aldus Koninklijke Kentalis.
Kentalis heeft in Zwolle de Enkschool; een school voor speciaal onderwijs aan dove en ernstig slechthorende kinderen en aan kinderen met spraaktaalstoornissen. Naast Zwolle heeft de Enkschool ook een vestiging in Kampen en een ambulante begeleidingsdienst. Ouders van deze kinderen in de regio van Zwolle (ook Deventer – Apeldoorn – Urk) zullen ook zwaar worden getroffen door deze bezuinigingen. De jarenlange opgebouwde expertise binnen het speciaal onderwijs voor kinderen met een auditieve of een communicatieve beperking zal onherstelbaar aan kwaliteit moeten inboeten, terwijl het regulier onderwijs niet bij machte is om deze specifieke doelgroepen zelf op te vangen zonder begeleiding van expertiseorganisaties zoals Kentalis.
Kinderen met een auditieve of communicatieve beperking zijn afhankelijk van specifieke ondersteuning in hun communicatie om tot leerprestaties te kunnen komen en om zich volwaardig te kunnen ontwikkelen. Hun communicatie vraagt zeer specifieke ondersteuning en didactisch handelen, die niet aanwezig is in het regulier onderwijs. Omdat het slechts 0.5% van het totaal aantal leerlingen in het funderend onderwijs betreft, is het voor reguliere scholen onmogelijk de benodigde kennis en kunde op eigen kracht te verwerven en in stand te houden. Kentalis heeft kennis en expertise op het gebied van de soms zeer complexe problematiek van kinderen met een auditieve of communicatieve beperking, en integreert daarbij zorg en onderwijs. Vanuit het ministerie van VWS is recentelijk aangegeven dat de expertise voor onze doelgroep zo specifiek en kwetsbaar is dat deze een speciale positie en bekostiging vereist. Hiermee erkent dit ministerie de expertisefunctie die zorgaanbieders binnen de zintuiglijk gehandicapten sector heeft. Het ministerie van OC&W daarentegen bezuinigt deze expertisefunctie helemaal weg en zet daarmee de ontwikkeling en de toekomst van onze leerlingen op het spel. Met de aangekondigde maatregelen – minimaal een korting van 22% op de bestaande middelen – worden kwetsbare leerlingen, zoals dove, doofblinde, ernstig slechthorende kinderen en kinderen met ernstige taalspraakstoornissen zwaar gedupeerd. Om die reden heeft Kentalis in samenwerking met andere schoolbesturen een brandbrief naar de minister gestuurd met het dringende verzoek haar voornemens te heroverwegen en weer in lijn te brengen met de Kamermoties.
Kentalis in het kort
Kentalis is een landelijke organisatie die al 220 jaar gespecialiseerd is in diagnostiek, zorg en onderwijs voor mensen met beperkingen in horen en communiceren. Onze medewerkers bieden klanten toegang tot alle actuele mogelijkheden van taal en communicatie. Door kennis en expertise te ontwikkelen, toe te passen en te delen willen wij de kwaliteit van onze dienstverlening duurzaam verbeteren. Met hart, oog en oor voor de ander.
Linkje van Ingrid gestolen 😉
Mensen stem!
En het geld zeker niet alleen voor deze kinderen.
Dat kinderen met een beperking soms best wel naar het reguliere onderwijs kunnen zal ik zeker niet ontkennen. En dat daar ook best bezuinigd kan/moet worden dat zal zeker zo zijn.
Maar om nu opeens deze kindern zonder begeleiding/expertise naar het regulier onderwijs te laten gaan. Zonder dat het huidige onderwijzend personeel in het reguliere onderwijs hierop voor bereid is kan niet.
Dus het heeft niet alleen gevolgen voor de kinderen met een beperking, maar ook voor de kinderen die nu op het reguliere onderwijs zitten. Dus ouders van kinderen die geen beperking hebben, denk na of het ook voor jullie misschien verstandig is om deze petitie te tekeken. Wan ook voor jou kind heeft deze bezuiniging gevolgen.
Het personeel op de reguliere scholen zijn hier (nog) niet op voorbereid.
Dus ga naar de link die Derk hier boven heeft gepost enteken de petitie
Ik ga zeker tekenen!!
Ik ben ook wel benieuwd of men gaat sleutelen aan de toelatingseisen voor het speciaal onderwijs. Dat lijkt me absoluut niet de bedoeling.
En wat betreft de doelgroep van de Enkschool; ik heb met deze doelgroep gewerkt en deze leerlingen hebben zeker een specifieke aanpak nodig. Een leerkracht in het reguliere basisonderwijs kan dit niet met een “eenvoudige” bijscholing compenseren.
En het geld zeker niet alleen voor deze kinderen.
Dat kinderen met een beperking soms best wel naar het reguliere onderwijs kunnen zal ik zeker niet ontkennen. En dat daar ook best bezuinigd kan/moet worden dat zal zeker zo zijn.
Hoezo soms Ingrid er zijn heel veel kinderen met een beperking die naar het regulier onderwijs kunnen,maar vaak door de leerkrachten worden bestempeld als lastig een stempel mee krijgen en zo snel mogelijk van school worden gewieberd.Veel leerkrachten kunnen best eens een stapje harder zetten om kinderen met een beperking op regulier onderwijs te laten.
Jaap toch, ooit eens met een leerkracht van het reguliere onderwijs gesproken? Denk het niet anders zei je dit niet.
Als ik het zo lees, dan is dat idd een slechte zaak maar in het kader van hoor en wederhoor ff gegoogled bij OCW:
Huidige situatie
Het huidige systeem barst uit zijn voegen. Het aantal kinderen dat een label opgeplakt krijgt omdat er iets met hen is, is de afgelopen jaren met maar liefst 65% gegroeid. Inmiddels gaat het om 10% van de leerlingen in het basisonderwijs en bijna 20 % in het voortgezet onderwijs. Jaarlijks zitten 2.500 kinderen thuis. Bovendien is de kwaliteit van het speciaal onderwijs niet overal op orde. Tegelijkertijd zijn de kosten explosief gestegen met een half miljard euro naar 3,7 miljard per jaar, terwijl het niet duidelijk is waar al dat geld aan op gaat. Veel geld komt niet in de klas bij de leraar terecht waar het wel voor bedoeld is. Het systeem moet dus anders en beter. ⤽Kinderen met een indicatie worden in het huidige systeem soms onnodig gestigmatiseerd en komen daar moeilijk vanaf. Dat is onwenselijk. Het uitgangspunt is wat een leerling wél kan,⤝aldus Van Bijsterveldt.
…
Zorgplicht voor scholen
Met de invoering van passend onderwijs wordt de vaak bureaucratische indicatiestelling afgeschaft en krijgen scholen een zorgplicht. De zorgplicht voor scholen moet voorkomen dat ouders van het kastje naar de muur worden gestuurd. Scholen moeten rekening houden met de zorgbehoefte van het kind en met de voorkeuren van de ouders, maar ook met de mogelijkheden die een school heeft om de leerling passend onderwijs aan te bieden. De sectororganisaties maken hiertoe een referentiekader. Scholen in het primair en voortgezet onderwijs gaan daarbij samenwerken in regionale samenwerkingsverbanden. Kan een school geen passend onderwijs aanbieden, dan wordt binnen dit samenwerkingsverband gezocht naar een andere school in het reguliere of speciaal onderwijs. Het speciaal onderwijs blijft bestaan met voldoende capaciteit voor ca. 70.000 leerlingen. Binnenkort wordt er een wetsvoorstel ingediend om de kwaliteit in het speciaal onderwijs te verbeteren.
…
Het wetsvoorstel passend onderwijs verschijnt binnenkort op internet ter consultatie. De invoering van passend onderwijs staat gepland op 1 augustus 2012.
Iedereen mag zijn baan uitvoeren zoals hij of zij het wil en kan, maar een docent/onderwijzer zou ineens van alle markten thuis moeten zijn? Dacht het niet!
Als er inderdaad zo gedacht wordt door niet-onderwijzend personeel, dan mag iedereen in Nederland zijn hart vasthouden, want dan gaan we nog een leuke janboel krijgen…
Het uitgangspunt is wat een leerling w?l kan?
Okee, mooi uitgangspunt maar het moet wel werkbaar blijven. Je gaat iemand in een rolstoel toch ook niet mee laten doen aan fietscross (je weet wel, op de racefiets door het bos, heuveltje op en af, over boomstammetjes springen, trappen omhoog rennen met fiets op de schouder)? Tja, als iemand het zelf wil, van mij mag het maar ik ben toch bang dat er soms echt beperkingen zijn die de stelling van mevrouw Bijstermuts volledig teniet doet.
En om het maar even terug te draaien naar het onderwijs. Stigmatiserend? Weet je wat stigmatiserend is? Als leerlingen met bepaalde leerproblemen zitten tussen allemaal ‘normale’ leerlingen die mee kunnen komen maar terwijl die bijzondere leerling keer op keer niet hoger dan een 2 haalt. Neem daarbij in gedachten dat de meeste docenten gewoonweg niet de capaciteiten hebben om een fors aantal van die speciale leerlingen te helpen/ondersteunen. Ik weet wel van mezelf dat ik heel wat leerlingen die een bepaalde zorg nodig hebben gewoonweg NIET kan ondersteunen. Dat is voor mij dan ook een heel concrete reden waarom ik NIET in het speciaalonderwijs zit maar in het reguliere onderwijs.
Stigmatiseren doe je juist door leerlingen op plekken te zetten waar hun problemen/’gebreken’/verschillen duidelijk aan het licht komen. JUIST in het speciaal onderwijs zijn ze minder een buitenbeentje, kunnen ze betere begeleiding krijgen EN kan tegelijkertijd beter gekeken worden naar wat ze WEL kunnen.
Ik denk dat dit afkomstig is van het denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen.
Dat denk ik ook en daar is ook totaal niets mis mee. Sterker nog: ik sta daar volledig achter. Maar zoals ik al zei: het moet wel werkbaar zijn en blijven.
@ Jaap, ik denk ook dat er heel veel kinderen met een beperking naar het reguliere onderwijs kunnen. Maar nu zeker nog niet. Heb het aan den lijve ondervonden. Zolang er op de scholen niet de juiste expertise is, kan dat niet.
Mijn stem hebben ze.
Kinderen met een beperking kunnen wel naar het reguliere onderwijs. Dit gebeurd al op grote schaal.
Kinderen waarvoor dit niet haalbaar is, zitten in het SO of VSO.
Misschien dat 5 tot 10% van de kinderen met een rugzakje, het zonder dit rugzakje zou kunnen stellen.
Wellicht dat 5 tot 10% van de kinderen in het SO en VSO ook naar het reguliere onderwijs zou kunnen, maar niet zonder rugzakje……
Het is een bezuinigingsmaatregel, die, ik snap niet dat er nog mensen zijn die daar niet doorheen kijken, als idealisme en kans geformuleerd wordt. Zo worden toch alle “kansen” eh…. bezuinigingen, er door geduwd…….
Voor de bezuinigingspannen werden doorgevoerd heeft D66 samen met groenlinks een motie ingediend in de tweede kamer tegen bezuinigingen in het onderwijs.
Deze motie heeft het niet gehaald omdat de PVDA (die zicht op dat moment profileerde als onderwijspartij) tot volledige ontzetting van de kamer tegen deze motie heeft gestemd.
Nu worden door dit kabinet bestaande uit de VVD en het CDA gesteund door de PVV alsnog de plannen doorgevoerd.
Langzaam wordt duidelijk welke verstrekkende gevolgen dit voor Nederland heeft.
http://mail-it.netivity.nl/show.asp?NID=13358&UID=8449888
Pfff ik was laatst bij een openbare basisschool om de hoek en daar hadden ze kleuterklassen van 33 leerlingen. Als je daar dan ook nog een aantal ‘zorgleerlingen’ tussen hebt.
Vooropgesteld dat de bezuinigingen vooral de leerlingen treffen, krijg je ook allerlei neveneffecten.
Als onderwijs geven steeds zwaarder wordt, loop je natuurlijk het risico dat goede docenten een makkelijker en/of beter betaalde baan gaan zoeken…
En naarmate er minder geld en tijd beschikbaar komt voor kinderen met speciale behoeften loop je eveneens het risico dat er meer ‘fenijn’ tussen ouders (en wellicht ook tussen leeringen) onderling komt: Pietje moet altijd zo veel aandacht en daardoor komt mijn Jantje niet aan bod…
ENZOVOORT
Radiofragment
http://giel.vara.nl/Joep-van-Deudecolumn.818.0.html?&tx_ttnews
@ Nijntje, geweldig radiofragment. Hij slaat de spijker op zijn kop.
Er zijn al bijna 60.000 handtekeningen geplaatst op de site.
Dank je Nijntje. Vind de Joep van Deudecolumn (bijna) altijd leuk.
En nu al bijna 73.000 handtekeningen! 😀
Actie!
Tja in geen enkele sector wil men bezuinigingen, maar persoonlijk vind ik vooral onderwijs en zorg DE sectoren waar ze nu eens moeten stoppen met bezuinigen…
Nu al bijna 80.000 handtekeningen. Heb je nog niet ondertekend. Het kan nog steeds.
Ik vind het niet kunnen! Ik zei keihard NEE! tegen de bezuiniging! En ik heb inderdaad ook getekend!!!
Pfff ik was laatst bij een openbare basisschool om de hoek en daar hadden ze kleuterklassen van 33 leerlingen. Als je daar dan ook nog een aantal ‘zorgleerlingen’ tussen hebt.
Ja wat dan dan wordt het allemaal teveel Nijntje en moet de zorgleerling maar weer de dupe worden en gauw wieberen naar speciaal onderwijs?