Fietsersbond pleit voor snelfietsroute Zwolle – Dalfsen

Zwolle – De provincie Overijssel is voornemens de weg Zwolle – Ommen (N340) op te waarderen. De Fietsersbond ziet de opwaardering van de N340 als een unieke kans om tussen Zwolle en Dalfsen een regionale snelfietsroute te maken. Het inpassingsplan biedt daarvoor een fraaie basis. De verbinding Zwolle – Dalfsen is de meest intensieve fietsroute van de hele provincie.

Met de ombouw van de huidige zuidelijke parallelweg van de N340 tot fietspad voor twee richtingen tussen de Kranenburgweg en Ankummerdijk wordt een belangrijk deel van de regionale snelfietsroute reeds gerealiseerd. De Fietsersbond doet een vurig pleidooi om de kwaliteit van deze verbinding door te trekken richting de bebouwde kom van Dalfsen (verzamelplaats). Het verbeteren van de veiligheid en comfort voor fietsers levert een belangrijke bijdrage aan het verminderen van de huidige problemen van de N340. Meer fietsverkeer levert namelijk zowel een bijdrage aan de (auto)bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid en is bovendien zeer kosteneffectief. Het landelijke aandeel van de fiets in alle verplaatsingen is 26%. De stad Zwolle doet het relatief erg goed. Vrijwel de helft (49%) van alle verplaatsingen over een afstand tot 7,5 km wordt in Zwolle per fiets gemaakt!

Met name in Ommen wordt – vergeleken met Zwolle – minder gefietst (aandeel 31% bij afstanden tot 7,5 km). De verbetering van de N340 biedt daarom kansen om het fietsaandeel in Dalfsen en Ommen te laten toenemen en de problemen door het gemotoriseerde wegverkeer te laten verminderen.

De provincie Overijssel is voornemens de weg Zwolle – Ommen (N340) op te waarderen. Daarbij vormt het verbeteren van de veiligheid en comfort voor fietsers een belangrijke doelstelling om de huidige problemen van de N340 te verminderen.  Het verbeteren van de fietsvoorzieningen levert namelijk zowel een bijdrage aan de (auto) bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid en is bovendien zeer kosteneffectief.  In de Planstudie PlanMER zijn drie voorname problemen genoemd:

1. Een verdere groei van het gemotoriseerde verkeer en een vlotte en veilige doorstroming op de huidige N340 staan op gespannen voet met elkaar. De huidige inrichting en vormgeving van de N340 zijn niet Duurzaam Veilig.

Reactie Fietsersbond: de huidige weg is onveilig door de vele conflictsituaties en ongewenste verschillen in snelheid en omvang van de voertuigen. De huidige parallelwegen van de N340 kenmerken zich door een gevaarlijke menging van gemotoriseerd bestemmingsverkeer, gemotoriseerd sluipverkeer, landbouwverkeer en grote aantallen fietsers. De verbinding  Zwolle – Dalfsen is de meest intensieve fietsroute van de hele provincie. Het verbeteren van de N340 zorgt voor meer veiligheid, door een duurzaam veilige inrichting. Dit betekent geen menging met het gemotoriseerde verkeer, aparte fietsvoorzieningen en zoveel mogelijk ongelijkvloerse kruisingen.

Daarnaast zal door verbeterde fietsvoorzieningen het aandeel van de fiets in de modal split gaan stijgen. Iedere automobilist die (gedeeltelijk) overstapt op de trappers zorgt daarmee ook voor een verbeterde autobereikbaarheid. Daarbij gaan steeds meer automobilisten zoeken naar alternatieven gezien de stijgende kosten van fossiele brandstoffen.  

Het landelijke aandeel van de fiets in alle verplaatsingen is 26%. De stad Zwolle doet het relatief erg goed met een fietsaandeel van 37% bij alle verplaatsingen. Dalfsen heeft een aandeel van 28% en in Ommen wordt de fiets voor 17% van alle verplaatsingen gebruikt. Verbeterde fietsvoorzieningen zorgen voor meer fietsgebruik en zorgen tegelijkertijd voor een hogere verkeersveiligheid.  

Bij afstanden tot 7,5 km bedraagt het aandeel van de fiets landelijk gezien nu al 34% en in de afstandsklasse van 7,5 tot 15 km 15%. Bij de afstand tot 7,5 km staat Zwolle bovenaan met een fietsaandeel van 49%. Dalfsen scoort 42% en Ommen 31%. Met hoogwaardige fietsinfrastructuur, het gebruik van elektrisch ondersteunde fietsen en hoogrendements (lig)fietsen zal het fietsaandeel verder stijgen.

Niet alleen in stedelijke gebieden, maar ook bij de zogenaamde ‘intercity fietsers’. Ook volgens het rijk (Ministerie van Verkeer en Waterstaat) wordt een afstand tot 15 kilometer als fietsbare afstand aangemerkt (zie het project: Met de fiets minder file).  

2. Verdere groei van het gemotoriseerde verkeer zal leiden tot een verdere toename van de barrièrewerking  voor mens en dier, lucht- en geluidshinder. Als gevolg hiervan zal de leefbaarheid langs de N 340 afnemen.

Reactie Fietsersbond: fietsverkeer levert een positieve bijdrage aan de leefbaarheid. Fietsers nemen weinig ruimte in, verbeteren hun gezondheid en leveren geen bijdrage aan een slechte luchtkwaliteit of geluidsoverlast. De aantrekkelijkheid van de omgeving (sociale omgang met elkaar) verbeterd door meer ongemotoriseerd verkeer (wandelen en fietsen). Fietsen heeft een positief effect op de zelfstandigheid van jongeren en ouderen. Bovendien heeft onderzoek herhaaldelijk aangetoond dat een hoger fietsgebruik samen gaat met een hogere verkeersveiligheid. Fietsers zijn weliswaar kwetsbaar, maar zijn geen veroorzaker van verkeersonveiligheid. De twee belangrijkste peilers van de provinciale Omgevingsvisie zijn duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit. Het verbeteren van het fietsklimaat past naadloos in dit streven.

Overigens bestaat er wel enige twijfel in hoeverre de voorspelde groei van het gemotoriseerde wegverkeer realistisch is. Dit is mede afhankelijk van de economische situatie, prijzen van fossiele brandstoffen en demografische ontwikkelingen.  3. De druk op het onderliggende wegennet door het gemotoriseerde sluipverkeer dreigt toe te nemen. Dit leidt op het onderliggende wegennet tot een toename van de verkeersonveiligheid en een afname van de leefbaarheid.   

Reactie Fietsersbond: het mag niet zo zijn dat omwonenden (verblijfsfunctie) en ongemotoriseerd verkeer (wandelen en fietsen) de dupe zijn van het opwaarderen van de stroomweg functie voor het gemotoriseerde verkeer. Wij pleiten voor een integrale benadering, waarbij de opwaardering van de hoofdrijbaan niet ten koste mag gaan van de veiligheid en leefbaarheid voor de omgeving en kwetsbare verkeersdeelnemers. Het stimuleren van fietsverkeer levert juist positieve bijdragen aan de veiligheid en leefbaarheid.

Positieve aspecten inpassingsplan N340 De Fietsersbond heeft waardering voor een aantal aspecten van het huidige inpassingsplan. Zowel t.a.v. het ontwerpproces als inhoud. Met (lokale) belangenorganisaties en omwonenden is zeer intensief gecommuniceerd en gevraagd om actieve inbreng. In algemene zin heeft de Fietsersbond ook waardering voor de aandacht die is geschonken aan een zorgvuldige inpassing en het onderliggende wegennet. Zeer positief is de Fietsersbond over het streven om tussen Hessenpoort en Dalfsen (gedeeltelijk) een tweezijdig fietspad van hoge kwaliteit aan te leggen. De gevaarlijke en oncomfortabele situaties op de huidige parallelwegen zullen dan tot het verleden behoren. Ook waardering is er voor de aanleg van de diverse ongelijkvloerse kruisingen (tunneltjes) en de nieuwe fietsverbinding langs het spoor. De Fietsersbond stemt in met het voorkeursalternatief (tracékeuze).  Wensen Fietsersbond Snelfietsroute Zwolle – Dalfsen De belangrijkste wens van de Fietsersbond is om de opwaardering van de N340 te gebruiken om tussen Zwolle en Dalfsen een regionale snelfietsroute te maken. Het inpassingsplan biedt daarvoor een fraaie basis. Onze aanvullende wensen zijn:

·         Het ontwerp conformeren aan CROW publicatie 230: Ontwerpwijzer fietsverkeer;

·         Dus conform de 5 hoofdeisen voor de fiets:
–          Directheid
–          Aantrekkelijkheid
–          Comfort
–          Veiligheid
–          Samenhang

·       Breedte fietspad (2-richtingen) minimaal 4,5 meter;

·         Roodasfalt van goede kwaliteit (lage rolweerstand);

·         Bij tweerichtingen fietspad: met middenmarkering ;

·         Fietsers in de voorrang;

·         Verlichting tussen 3 en 7 lux (eventueel dynamisch);

·         Voorgesteld tracé: via de zuidelijke parallelweg van de oude afgewaardeerde N340, via de Broekhuizen, de Vossersteeg en dan vervolgens via de Ankummer-Es naar de Leemculeweg.

Met de ombouw van de huidige zuidelijke parallelweg van de N340 tot fietspad voor twee richtingen tussen de Kranenburgweg en Ankummerdijk wordt een belangrijk deel van de regionale snelfietsroute reeds gerealiseerd. De Fietsersbond doet een vurig pleidooi om de kwaliteit van deze verbinding door te trekken richting de Broekhuizen, de Vossersteeg naar de verzamelplaats voor fietsers in Dalfsen.   Verbeteren fietsvoorzieningen Dalfsen – Ommen Daarnaast pleit de Fietsersbond voor meer aandacht voor de zogenaamde ‘Intercity fietsers’ langs de N340. Ook voor doorgaande fietsers is het van belang dat de route niet wordt onderbroken of dat omwegen moeten worden gemaakt. De route tussen Dalfsen en Ommen dreigt langer te worden. Ook diverse raar lopende oversteken met omwegen tot een halve kilometer per kruispunt komen voor, alsmede klimmen tot een hoogte van 6 meter.  

Met name de oplossing tussen de Ankummerdijk en de Engelandweg baart zorgen. Het verkeerskundige knooppunt bij de Ankummerdijk dreigt voor doorgaand fietsverkeer een onaangenaam obstakel te worden dat niet voldoet aan de bovengenoemde CROW richtlijnen. Fietsers in de richting van Oudleusen en Ommen zullen bij dit knooppunt een hele rare slinger moeten maken. Onze wens is de aanleg van een rechtdoor fietsverbinding onder de taluds door. Fietsers die rechtdoor willen kunnen dan de rare bochten vermijden en de confrontatie met het gemotoriseerde verkeer op de rotonde wordt goeddeels vermijden.

Ook de situaties bij Oudleusen en Varsen voldoet niet aan de criteria directheid, comfort en aantrekkelijkheid voor ‘intercity fietsers’. Onze wens is dat de route voor doorgaand fietsverkeer op maaiveld niveau wordt aangelegd en zonder rare bochten. Tevens bepleiten we de aanleg van een verhard fietspad na de fietsbrug over het Ommerkanaal (Broekdijk) richting de bebouwde kom van Ommen.

Daarnaast pleit de Fietsersbond voor alle fietsinfrastructuur (fietspaden en parallelwegen) voor een goede kwaliteit asfaltverharding. De huidige asfaltverharding van de parallelwegen is buitengewoon fietsonvriendelijk door het erg ruwe asfalt met veel steenslag. De Fietsersbond verwacht dat de fietsvoorzieningen worden voorzien van de bijbehorende wegmarkering.

Tot slot doet de Fietsersbond ook een oproep aan de besturen van de gemeenten Zwolle en Dalfsen om gezamenlijk te werken aan de ambitie om te komen tot een regionale snelfietsroute en afspraken te maken met de Provincie Overijssel over een spoedige realisatie.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

5 gedachten over “Fietsersbond pleit voor snelfietsroute Zwolle – Dalfsen”

  1. Wat en artikel. Waarom niet wat tekeningetjes erbij zodat ik het plan kan zien. Dit zegt me niet.
    Ik neem altijd de dijk via Berkum en die is prachtig.

  2. Het fietspad vanaf van der Valk in Berkum is heel mooi. Jammer dat het fietspad bij het Verlaat zo slecht is.

    Ook na de spoorlijn zijn er veel richels op het fietspad maar dat is al gemeente Dalfsen geloof ik. Wat me al een paar keer gebeurt is dat er auto’s rijden over het fietspad. Dat is irritant