SP lanceert rapport over leerlingenvervoer

Zwolle – De SP in Zwolle heeft een rapport met aanbevelingen voor het leerlingenvervoer geschreven. Hierin worden aanbevelingen gedaan aan de gemeente, scholen en de vervoerder. De SP doet onder andere voorstellen op het gebied van organisatie, communicatie en een andere manier van aanbesteden.

Het leerlingenvervoer in Zwolle is afgelopen jaar veelvuldig in het nieuws geweest. Meestal niet in positieve zin. De kosten zijn afgelopen jaar fors gestegen, evenals het aantal klachten. De SP is op zoek gegaan naar oplossingen, door zowel ervaringen van ouders te gebruiken als te kijken naar goede ervaringen elders in het land. SP raadslid Frank Futselaar: ‘We kunnen op het gebied van de organisatie van het leerlingenvervoer leren van andere gemeenten, waar ook soms de communicatie heel goed geregeld is. Het vervoersbedrijf hoort bijvoorbeeld niet het verzamelpunt voor klachten te zijn, omdat het vervoersbedrijf immers op het aantal klachten wordt afgerekend. Ook worden ouders te vaak geconfronteerd met onnodige en soms pijnlijke bureaucratie, omdat ze elk jaar weer moeten aantonen dat hun kind aan een ongeneselijke aandoening lijdt. Ook moet de gemeente veel meer controlerend optreden en zouden scholen een meer centrale rol moeten krijgen.’

Voor de langere termijn wil de SP een andere vorm van aanbesteden, het liefst in samenwerking met andere gemeenten om de kosten omlaag te krijgen. De beste oplossing om de kosten omlaag te krijgen zou een betere spreiding van het speciaal onderwijs over Zwolle zijn.

Ten slotte vraagt de SP expliciet aandacht voor de gevolgen van de invoering van het passend onderwijs voor het leerlingenvervoer. Futselaar: ‘Het is onze angst dat het passend onderwijs wel eens een nieuwe financiële tikkende tijdbom onder het leerlingenvervoer zou kunnen zijn. Op initiatief van de SP gaat het stadsbestuur de gevolgen hiervan tijdig in kaart te brengen, zodat we niet voor financiële verassingen komen te staan.’

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)