Zwolle – Zwolse fietsers zijn enthousiast over de inzet van tijdelijke fietsenstallingen door de gemeente op drukke momenten. Zo’n tijdelijke – mobiele – fietsenstalling zet Zwolle in op momenten dat er veel fietsers naar de binnenstad komen, en wordt opgesteld op plekken die vlakbij de bestemming van de fietsende binnenstadbezoekers ligt. De komende weken blijft de mobiele fietsenstalling op het Grote Kerkplein in gebruik. Bovendien komt er een extra tijdelijke stalling op het Rodetorenplein.
Van die extra stalling op het Rodetorenplein kan bijvoorbeeld tijdens het Thorbeckegrachtfestival op zaterdag 10 september gebruik worden gemaakt. De tijdelijke fietsenstallingen zijn gratis en niet bewaakt. Wethouder René de Heer, onder meer verantwoordelijk voor het Zwolse fietsbeleid, legt uit: “Deze zomer houden we een proef met een mobiele fietsenstalling op het Grote Kerkplein. Daar heeft de stalling nu vier zaterdagen gestaan, met name voor het winkelpubliek dat op de fiets naar het centrum komt. Zwolle wil haar gasten zo gastvrij en comfortabel mogelijk ontvangen. Daar hoort ook maatwerk bij als het om parkeren gaat. Dus voldoende stallingsruimte op de plek waar de fietser dat wil, en op de tijdstippen dat het nodig is.
Uit enquêtes komt nu naar voren dat de extra stallingsplaatsen op het Grote Kerkplein gewaardeerd worden. Bovendien hebben mensen aangegeven dat in de buurt van het Maagjesbolwerk en de kop van de Melkmarkt een extra stalling ook wenselijk is. Aan die vraag voldoen we nu door ook op het Rode Torenplein een tijdelijke stalling te realiseren.” Voordelen
Met de uitbreiding van het aantal plekken door de extra locatie op het Rodetorenplein krijgt de proef met de mobiele fietsenstalling een extra dimensie. “De voordelen van onze mobiele fietsenstalling zijn dat we ze op plekken neer kunnen zetten waar mensen ze ook echt willen, en op tijden dat het ook echt gewenst is. Bijvoorbeeld tijdens evenementen. Dit weekeinde, tijdens de afsluiting van de Zwolse zomerkermis, wordt de mobiele fietsenstalling op het Grote Kerkplein ook op zondag opgesteld. En vanaf zaterdag 27 augustus komt daar de stalling op het Rodetorenplein bij. Op 10 september is het Thorbeckegrachtfestival, bezoekers kunnen dan dus ook gebruik maken van de mobiele stalling op het Rodetorenplein.”
Ook op zondag
Uit publieksonderzoek is bovendien gebleken dat gebruikers van de stalling langere openingstijden op prijs stellen. “Daarom laten we de mobiele stallingen nu een dag langer staan, dus zowel de zaterdag als de zondag”, aldus de wethouder.
Zwolle laat de proef met de mobiele stallingen tot en met zondag 11 september duren. Daarna wordt beoordeeld of en hoe deze manier van serviceverlening aan de Zwolse fietsers vast onderdeel kan worden van het Zwolse parkeerbeleid. De wethouder: “Uit de cijfers blijkt dat de afgelopen weken de nieuwe, extra stalling steeds meer bezoekers heeft gehad. Logisch: hoe langer de stalling er is, hoe meer mensen deze voorziening weten te vinden. Alle reden dus om nog een aantal weken met de proef door te gaan.”
Ontwikkelprogramma
Onder meer de proef met de mobiele fietsenstallingen hangt samen met de manier waarop Zwolle de binnenstad ontwikkelt. Sinds 2004 werkt Zwolle binnen het Ontwikkelingsprogramma voor de Binnenstad aan een stadshart waar het goed verblijven, winkelen, werken en wonen is. Samen met de partners in de stad werkt de gemeente inmiddels aan een actualisering van het programma.
Diverse thema’s komen daarin aan bod zoals economie, parkeren en bereikbaarheid. Zwolle gastvrije stad vormt daarin de rode draad. Dit sluit prima aan op de ambitie van Zwolle om haar inwoners en bezoekers een van de beste binnensteden van het land te bieden. Het ontwikkelingsprogramma geeft inzicht in welke projecten er tot 2020 in de binnenstad op stapel staan en wanneer deze uitgevoerd worden. Uitgangspunt daarbij is dat het een toekomstbestendig en flexibel programma is dat – indien nodig – ruimte biedt aan tussentijdse bijstelling. Naar verwachting neemt de gemeenteraad hierover komend najaar een besluit. Het Ontwikkelingsprogramma Binnenstad is ook de basis voor het op te stellen bestemmingsplan beschermd stadsgezicht.
Op het rode torenplein. En de fietsenstalling bij de Mediamarkt zit er praktisch onder. Die laten we gewoon leeg staan. Ben er nog nooit in geweest, maar wanneer die groot genoeg is pas hem aan en maak er een leuke ondergrondse disco van:), of tewel weggegooid geld.
De ondergrondse bij de Mediamarkt is een klein deel van Q-park afgeschermd met een hek. In het weekend als de winkels dicht zijn staan er dus geen auto’s en kan er een enorme disco van gemaakt worden :D:D:D:D
disco ja 80er jaren laten we vanavond vast voorproefje doen
(mag toch niet met fiets binnen de gracht >:()
” Bovendien hebben mensen aangegeven dat in de buurt van het Maagjesbolwerk en de kop van de Melkmarkt een extra stalling ook wenselijk is. ” Wat de voordelen voor ‘mensen’ zijn om voor deze plekken te kiezen om hun stalen ros te parkeren blijft helaas onvermeld. Mij komt het over dat het gemeentebestuur het eigenlijk ook niet meer weet en hoogwaardige locaties opoffert voor een korte termijn succesje. Onze prachtige pleinen met bijzondere zichtassen zouden we moeten koesteren. Dit hap-snap beleid is daarmee in strijd. Hoe belangrijk een goede oplossing voor het fietsparkeren ook is, dìt is niet de oplossing.
Kijk, zo doen ze dat in Den Bosch
http://www.denbosch-cultuurstad.com/fietsenstalling-den-bosch.html
Wat is het verschil met Zwolle dan?
@Kire
I.p.v. Mobiele fietsenstallingen inclusief evaluaties en nota’s en rapporten, daadwerkelijk werk maken van fietsparkeerbeleid en geen noodverbandjes.
Mentaliteit van de mensen verander je niet zomaar. Men wil de fietsen bijna in de winkel wil parkeren ipv de bewaakten die er nu al zijn. De gemeente neemt het probleem wel serieus door “noodverbandjes” en enquêtes ipv de kop in het zand te steken. Als ik een snelle boodschap moet zet ik de fiets ook zo dicht bij mogelijk. En als ik langer in de stad moet zijn zet ik mijn fiets wel in een bewaakte.