Reizigers verrast met actie Het Nieuwe Werken

Zwolle – Trein en busreizigers in Zwolle en Kampen keken maandagochtend hun nog slaperige ogen uit toen zij ‘Nieuwe Werkers’ in roze badjassen op het station of in de trein zagen. Deze actie was een ludiek begin van de week van Het Nieuwe Werken die loopt van 7-13 november en is een onderdeel van de campagne `Het Nieuwe Werken doe je zelf!

De Nieuwe Werkers moedigden reizigers aan om de werkdag thuis in hun badjas te beginnen en zo de ochtendspits te vermijden. In de trein van Zwolle naar Kampen en bij het NS-station aan de voor- en achterkant, lieten Nieuwe Werkers zien dat wat je ook doet, brainstormen, bellen, E-mailen, stukken schrijven; het kan allemaal in je badjas. De provincie Overijssel, gemeenten Zwolle en Kampen, Kamer van Koophandel en het bedrijfsleven zetten zich met Zwolle Kampen Bereikbaar in voor een structurele vermindering van het woon- werk en zakelijk verkeer tijdens de spits.

Samen met initiatiefnemer Stichting Natuur en Milieu wil Zwolle Kampen Bereikbaar mensen laten nadenken over thuiswerken, flexibele werktijden en het gebruik van openbaar vervoer, zodat werkend Overijssel mobiel blijft en iedereen zich vlot en veilig kan verplaatsen in Overijssel.

Naast deze actie worden er deze week op 8, 9 en 10 november ook drie informatieavonden georganiseerd voor bedrijven die interesse hebben in Het Nieuwe Werken. Meer informatie hierover kunt u vinden op www.zwollekampenbereikbaar.nl. Het landelijke programma van de week van
Het Nieuwe Werken staat op www.hetnieuwerkendoejezelf.nl.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

8 gedachten over “Reizigers verrast met actie Het Nieuwe Werken”

  1. Wat een stom en elitair gedoe. niet iedereen heeft een stropdassenbaan in een kantoortuin met airco hoor.
    Moeten de kassieres van AH dan ook in hun badjas achter de kassa gaan zitten? of moet die NS conducteur in rose badjes op zn fluitje blazen? :(:(:)

  2. Ja een heleboel kantoormedewerkers kunnen wel (vaak) thuiswerken maar kunnen dat niet op eigen houtje faciliteren.
    Maar hun managers die dat moeten regelen reizen niet per trein maar verplaatsen zich liever in hun leaseauto.
    De Nieuwe werkers stonden dus op de totaal verkeerde plek te demonstreren. ;);)

  3. Wat een stomme reacties Observer. Natuurlijk geldt dat niet voor “iedereen”. De doelgroep bestaat juist uit de mensen met een baan van 8 tot 5. Zij, die samen de spits veroorzaken. Krijg je daar een flink percentage van uit de auto dan scheelt dat zienderogen op de weg. Het gaat hierbij om bewust wording.
    Je opmerking over managers slaat natuurlijk nergens op. Lekker generaliseren weer.
    Misschien niet de meest ideale plek om te gaan staan gezien het feit dat deze mensen al met het openbaar reizen maar ja, midden op de snelweg gaan staan is ook een beetje link.

  4. Zwollenaar, ik vind dat ik gelijk heb..de werknemer beslist meestal niet zelf of hij thuis mag werken, dat doet de directie van zijn bedrijf, en die reizen niet met een broodtrommeltje onder de arm met de bus of de trein.

  5. Je hebt gelijk hoor Observer. S’morgens na de spits lekker werken en s’avonds als de kinderen op bed liggen weer thuis komen, wie is die man toch die op zondag het vlees snijd >:(>:( Ga maar naar den Haag of bij een directiekamer staan met die “roze”badjas. 8)

  6. Gisteren hoorde ik op de radio een reportage over het (grotendeels) verdwijnen van de filedruk op de A15. Het gaat niet vanzelf, maar waar het kan en waar het bedrijf mee wil doen, helpt het Nieuwe werken daar ook aan mee. Van nu.nl:

    De verkeersdrukte op de rijksweg A15 tijdens de ochtendspits richting de haven is afgelopen drie jaar met ongeveer 15 procent afgenomen.
    ”Hierdoor staat er ’s ochtends vrijwel geen file meer op de A15, alleen een beetje tussen 6 en half 7.”
    Dat stelt directeur Laurens Schrijnen van De Verkeersonderneming Slim Bereikbaar. (…)De A15 stond toen op nummer zes in de filetop 50. (…)
    Bijna 1000 autobestuurders (10 procent van het verkeer door de Botlektunnel) mijden dagelijks de ochtendspits op de A15 door voor 6.00 uur te beginnen of na 9.00 uur.

    Een kwart neemt een andere route, bijvoorbeeld de N57, en de rest werkt thuis. De andere 5 procent is ‘opgelost’ door subsidie te geven op fietsen en scooters. ”Daar hebben tot nu toe 550 mensen gebruik van gemaakt”, aldus Schrijnen.

  7. Nou de NS is bij mij vooral bezig met het NIEUWE ERUIT WERKEN… Heeft eenzijdig mijn voordeelurenkaart geblokkeerd omdat ze m’n pasfoto te oud vonden. Hij zou weer geactiveerd worden als ik een nieuwe foto op zou sturen, maar nu vinden ze dat ik te lang gewacht heb (maar niemand had mij vooraf iets verteld!) en willen ze hem niet meer deblokkeren. Moet maar een nieuw abonnement afsluiten tegen veel ongunstiger voorwaarden!

Reacties zijn gesloten.