Zwolle – De Brederostraat in de Wipstrik wordt binnenkort gedeeltelijk heringericht. Er vinden dan onderhoudswerkzaamheden plaats in het deel tussen de Tesselschadestraat en de Jacob Catsstraat. Door deze werkzaamheden ontstaan er mogelijkheden om het profiel van dit wegvak beter aan te laten sluiten bij dat van een 30 km/uur weg. Wipstrik Noord is sinds vorig jaar namelijk een 30-kilometerzone.
Om het resultaat optimaal te laten zijn is het belangrijk dat de mensen uit de buurt een volwaardige partner zijn in de planvorming. Hierom is onlangs, op initiatief van vijf bewoners, het Buurtcomité Wipstrik Noord opgericht. Zij wil samen met buurtbewoners, scholen en gemeente constructief meedenken. Eerst over deze herinrichting, later wellicht over andere zaken. Dit in het kader van de ‘beginspraak’, het Zwolse woord voor actief burgerschap. Buurtbewoners worden van harte uitgenodigd om op donderdag 16 februari naar een bewoners-avond te komen in de Koningin Emmaschool, Jacob Catsstraat 1. Doel van deze avond is om zoveel mogelijk creatieve ideeën te verzamelen rondom de herinrichting. Deze worden meegenomen in het overleg met de gemeente. Aanvang van de avond is 20.00 uur, de school is open vanaf 19.30 uur. Aanmelden is niet nodig, maar wordt wel op prijs gesteld in verband met de koffie etc. Meer informatie en aanmelden via www.wipstriknoord.nl of door te mailen naar info@wipstriknoord.nl.
Advies: drempels erin gooien, anders houdt 90% zich niet aan de 30km. Bij mij in de buurt ook diverse 30km zones waar bijna iedereen gewoon 50km rijdt tenzij ze ergens een drempel tegenkomen.
Ik denk dat het niet gaat lukken, om deze straat zo in te richten, dat men 30 km rijden een vanzelfsprekend gaat vinden. Niet anders dan door de rijbaan optisch smaller te doen lijken, door er brede rode fietsstroken naast aan te leggen. Maar dan nog vraag ik mij af of dit voldoende is.
Drempels zijn ws. geen optie vanwege de route van stadsbussen door deze straat.
Ben benieuwd wat de bewoners graag willen, en wat de bereidheid van de gemeente is om te investeren. Denk dat de bussen die er stoppen, waarschijnlijk, zoals op vele plekken in Zwolle, op de rijweg gaan stoppen, fietspad er achter langs, en klaar is kees. Dat zal de oplossing van de gemeente wel zijn.