Meer treinen Groningen-Zwolle per 2013

Zwolle – Per 2013 wil de Nederlandse Spoorwegen meer treinen laten rijden tussen Groningen en Zwolle. Er komen méér snelle treinen. Het gevolg is wel dat reizigers die reizen vanuit Haren, Beilen en Hoogeveen naar de Randstad moeten overstappen. Sprinters van NS zullen ook gaan stoppen te Groningen Europapark.

Tussen Groningen en Zwolle rijden er nu nog drie treinen per uur. Vanaf 2013 wil NS de frequentie ophogen naar vier treinen per uur. Ieder halfuur komt er een sprinter tussen beide steden. Daarnaast gaat er ook ieder halfuur een intercity rijden die alleen stopt te Assen. Na Zwolle gaat de intercity één keer per uur via Lelystad en Schiphol door naar Den Haag Centraal en één keer per uur door via Amersfoort en Utrecht naar Rotterdam Centraal. In Zwolle worden de intrercity’s niet meer gecombineerd. Op het moment dat de intercity vanuit Groningen via de Hanzelijn naar Den Haag rijdt, dan rijdt de intercity uit Leeuwarden op dat moment via de Veluwelijn naar Rotterdam. En andere half uur gaat de trein vanuit Groningen juist via de Veluwelijn naar Rotterdam en gaat de trein vanuit Leeuwarden via de Hanzelijn naar Den Haag. In Zwolle wordt een zogenoemde cross-platform verbinding geboden.

Bron: Treinreiziger.nl

Latere trein
Er worden op dit moment gesprekken met NS gevoerd om een latere trein vanuit Groningen naar de Randstad te laten rijden. De laatste trein van Groningen naar Utrecht vertrekt nu al om half elf.

Draagvlak
De NS wilde tussen Groningen en Zwolle al enkele jaren meer treinen laten rijden. Dat stuitte toen op groot maatschappelijk omdat reizigers uit stations als Hoogeveen daardoor niet meer rechtstreeks naar de Randstad zouden kunnen reizen. Nu heeft de NS draagvlak weten te creëren voor de gewenste dienstregeling. NS bekijkt momenteel nog of er ook méér treinen tussen Zwolle en Leeuwarden kunnen gaan rijden.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

7 gedachten over “Meer treinen Groningen-Zwolle per 2013”

  1. Die Hanzelijn was en is voor een rechtstreekse verbinding met Amsterdam CS,l
    in minder dan een uur.
    Wat een schandaal zeg, zitten ze te leuteren over Den Haag via de Hanzelijn.
    Dat dorp met die gegijzelde politici (door de banksters) en kennelijk ook door de NS
    en Pro Rail, hoort niet als eerste te worden verbonden via deze lijn. Zitten we niet op te wachten.

  2. De Hanzelijn is bedoeld als snellere verbinding van het Noorden naar de Randstad, dus niet specifiek naar Amsterdam CS.

    Bovendien rijdt er nu ook al geen rechtstreekse trein naar Amsterdam CS, de trein naar Schiphol gaat nu al via Amsterdam Zuid. Als deze via Amsterdam CS zou moeten gaan zou de reistijd toenemen, bovendien is de westtak nu al te druk. NS heeft overigens grootse plannen met Amsterdam Zuid, dit moet in de toekomst één van de grootste stations van Nederland worden.

    Wel fijn overigens dat er elk half uur een trein naar Utrecht komt, ik ben alleen benieuwd of de hoeveelheid zitplaatsen dan nog zo riant zal zijn.

  3. 🙂
    Goed idee, van de NS nu moet voor Rotterdam nog overstappen op de andere trein, in Amersfoort of Utrecht Centraal.

  4. @kbonthond
    Er gaat al elk half uur een trein een Utrecht, in de spits zelfs 4 per uur:
    2x stoptrein en 2x intercity. Buiten de spits 1 IC

  5. @kbonthond:
    Overstappen in Lelystad?
    Ik had begrepen dat de intercity’s vanaf Zwolle pas in Almere Centrum zouden stoppen.
    Lelystad zou in dat geval (net als Kampen en Dronten) alleen door stoptreinen worden aangedaan.

Reacties zijn gesloten.