Zwolle – Een grote meerderheid van lezers van Stadshagennieuws.nl vindt dat er een tramlijn moet komen langs de grote nieuwbouwwijk Stadshagen in Zwolle. Dat blijkt uit een peiling op de nieuwssite van Stadshagen. Driekwart (76 procent) van de lezers vindt dat de tramlijn er wél moet komen. Veertien procent procent vindt van niet en tien procent kiest voor de bus als alternatief. De gemeente Zwolle en de provincie onderzoeken of er wel een tramlijn kan komen op het huidige spoor tussen Zwolle en Kampen, na een mislukte aanbesteding voor vervoer. De lezer is er echter van overtuigd: Ja, de tramlijn moet er komen. Aan de peiling deden meer dan tweehonderd lezers mee.
Het Kamperlijntje, dat nu van Zwolle naar Kampen rijdt, stopt naar verwachting in 2013. Door de nieuw aangelegde Hanzelijn is het Kamperlijntje overbodig geworden. Omdat de lijn langs de nieuwbouwwijk Stadshagen ligt en ook mooi aansluit op de andere belangrijke locaties zoals de IJsselhallen en Voorsterpoort hebben de gemeente en provincie plannen gemaakt voor een tramlijn met haltes onder meer langs Stadshagen, zodat Zwolle nog beter bereikbaar wordt. Maar een eerdere aanbesteding voor vervoer op de lijn mislukte. Nu kijken de betrokken partijen naar de haalbaarheid van de lijn en naar alternatieven, zoals de bus.
Ontwikkeling Stadshagen afhankelijk van lijn en vice versa
Eerder al liet de gemeente weten dat de komst of het wegblijven van de tramlijn effect kan hebben op de ontwikkeling in Stadshagen. Aan de andere kant is de matige groei van de wijk mogelijk ook een reden om de tramlijn niet te laten verschijnen. Naar nu blijkt dat een overgrote meerderheid van lezers van StadshagenNieuws de tramlijn graag ziet verschijnen. Daarmee geven de lezers een duidelijk signaal naar de betrokken partijen dat er behoefte is aan tramvervoer in de wijk.
‘wil je een kadootje?’ euhm8)
gewoon een in en uit stap punt langs het kamperlintje in stadshagen en je hebt een verbinding met kampen, hoe moeilijk kan het zijn.
@hk gewoon even het bericht lezen en zien dat die lijn in principe eruit gaat, omdat de Hanzelijn Kampen al gaat aandoen (aan de andere kant), hoe moeilijk kan het zijn?
Overigens, hoofdletters en leestekens, hoe moeilijk kan het zijn?
Ik blijf me afvragen of het niet goedkoper is om gewoonweg lightrail-materieel in te zetten in plaats van de hele boel te vertrammen.
Uiteraard dan dus wel met de 3 of 4 nieuw geplande haltes.
alles is prima, als het huidige aantal DB’s maar afneemt zoals belooft, ik zie het nog gebeuren dat het gewoon dat stinkende lawaaierige dieseltreintje blijft maar die ondertussen straks wel 4x per uur voor mn deur langsgaat ipv 2x!
Gek he die uitslag>:( als er alleen maar gevraagd wordt of er een tram lijn moet komen. Een veel relevantere vraag is natuurlijk, of men liever een tram of trein lijn wil hebben, of niet, of meer bussen. En met een treinlijn kan net zo goed een passeerspoor is stadshagen gemaakt worden, zodat hier ook een halte gerealiseerd kan worden. Met een baanvaksnelheidsverhoging kunnen de rijtijden ook nog gehandhaafd blijven. En ook niet onbelangrijk het scheelt miljoenen aan belastingsgeld. Maar goed de politiek heeft nu eenmaal zijn zinnen gezet op vertramming en wijkt daar natuurlijk niet van af. En door de aanleg van de Hanzelijn is het kamperlijntje absoluut niet overbodig. De politiek zal nog versteld staan van de verhouding reizigers Zwolle ?? Kampen ten opzichte van Zwolle ?? Kampen zuid. Gelukkig dat dit nu de kans heeft om zich dit te bewijzen, aangezien de NS in ieder geval nog een jaartje (december 2013) blijft doorrijden op zwolle ?? Kampen!
Toch jammer dat de echte deskundigen aan de zijlijn staan en de stommelingen de adviezen voor de politiek maken. Misschien kunnen Arie en Tinus1923 hun voorstellen uitwerken en onderbouwen zodat de gemeente en provincie een goed besluit kunnen nemen, zodat er geen belastinggeld verspild wordt.
Een trein kan niet. Deze komt vanuit stilstand niet vanuit stadshagen de ‘bult’ op richting Zwolle. Het is dus niet de politiek die vertramming als stokpaardje heeft, trein kan gewoon niet.
Waarom geen voorzetje voor de rest van nederland, en de IJsseltram-lijn gaan realiseren. Een (snelle) verbinding van trams, die de gehele IJssel van Arnhem tot Kampen met elkaar verbinden.
Is een stuk interessanter dan dat k*tstukje van hier tot kampen.
Goederenvervoer is het enige probleem.
En dan een heel frequente verbinding, elk kwartier een tram ofzo.
Omdat het couveusekindje van Flevoland moet renderen, daarom moet het Kamperlijntje verdwijnen. In Duitsland, Zwitserland, of Italie was het spoor in Kampen allang doorgetrokken, een paar inhaalsporen onderweg en je kan er een kwartierdienst van maken; wedden, dat het zichzelf overtreft!
Duitsland, Zwitserland of Italië? Dat wordt een flinke omweg.;)