“Fout geparkeerde fietsen worden verwijderd”

Zwolle – Zwolle, fietsstad bij uitstek, maakt de komende periode nog meer werk van het verbeteren van de fietsvoorzieningen in de stad. De gastvrije Overijsselse hoofdstad zorgt voor voldoende vaste én flexibel inzetbare fietsklemmen en zorgt voor bewaking bij de stallingen. Daardoor wordt het voor bezoekers nog aantrekkelijker om met de fiets naar de Zwolse binnenstad te komen.

18-11-2011_gemeente_helpt_bij_aanpak_fiets_parkeren_1.jpg

Omdat Zwolle zorgt voor (ruim) voldoende stallingsruimte voor fietsen, mag straks in een aantal delen van de binnenstad de fiets niet meer zomaar neergezet worden. De gemeente gaat daar ook op toezien: op de Grote Markt, bij de entree van het Maagjesbolwerk en op het Meerminneplein worden straks wilgeparkeerde fietsen verwijderd. Zwolle mikt op een vaste stek bij de top van gastvrije Nederlandse binnensteden. Daarbij horen voldoende (fiets)parkeerplaatsen, maar ook een aantrekkelijk straatbeeld zonder wildgeparkeerde fietsen die in de weg staan. Vandaar het besluit van burgemeester en wethouders om op een paar plekken in de binnenstad foutgeparkeerde fietsen te verwijderen.

Maatwerk

Verkeerswethouder René de Heer: “We zijn al langer bezig om onze binnenstad zo optimaal mogelijk in te richten, ook voor fietsers. Met een aantal pilots hebben we de afgelopen periode gekeken hoe we wat betreft fietsparkeren maatwerk kunnen leveren.” Uit die pilots is een aantal conclusies te trekken, zegt De Heer: “Mobiele stallingen hebben in aanvulling op onze vaste rekken zeker een functie. Fietsers zetten hun tweewieler graag in een mobiele stalling, als er geen of weinig plek meer is in de normale stallingen, als er bewaking is én als de mobiele stalling in de buurt van de plek is waar de fietsers moeten zijn in het centrum. Met die ervaring uit de pilots gaan we nu ons fietsparkeerbeleid verder verbeteren.”

Verbeteringen

Die verbeteringen bestaan uit het beter (laten) benutten van de bestaande stallingen. De afgelopen periode is gebleken dat er in de fietsenstallingen die er al zijn in de binnenstad ook op drukke momenten nog plekken beschikbaar zijn. In het streven naar maatwerk past ook om op de drukste momenten (extra) bewaakte mobiele stallingen beschikbaar te stellen. Omdat daarmee (ruim) voldoende stallingscapaciteit beschikbaar is kan ook gehandhaafd worden op fietsen die ‘in het wild’ geparkeerd staan en in de weg staan. Burgemeester en wethouders hebben drie gebieden aangewezen waar wildparkeren wordt aangepakt: op de Grote Markt, bij het Maagjesbolwerk en op het Meerminneplein.

In de gaten

Wethouder René de Heer: “Het komende jaar gebruiken we om te kijken of deze maatwerkaanpak ook echt werkt. Dat doen we onder meer door goed in de gaten te houden of we inderdaad voldoende vaste en mobiele stallingsplekken hebben en of het verwijderen van verkeerd geparkeerde fietsen effect heeft.”

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

41 gedachten over ““Fout geparkeerde fietsen worden verwijderd””

  1. Laat ze gelijk eens kijken naar de doorgang voor rolstoelers etc Ongelooflijk hoe “slim”sommigen fietsen en bro,,ers voor de winkels zetten.

  2. Belachelijk dit gedoe om fietsentoezicht… ze controleren op plaatsen waar het fiestenstallen zeer beperkelijk is en staan op de loer aan de overkant bij van Orsouw en als je van plan bent om je fiets 10 cm buiten de afgezette fiets parkeerplaatsgaat staan dan in grijpen…. geef die mensen maar eerst een fatsoenlijke baan !!.. Waar zjn we nu eigenlijke helemaal mee bezig ??

  3. Kan dat wel. Is het verboden om je fiets ergen neer te zetten? Misschien alleen als er een bord is. Zijn deze er in de binnenstad? Toch raar, wat als er geen plek is in de stalling, wat vaak het geval is? En ik heb twee kinderzitjes erop,wat het moeilijker maakt de fiets tussen andere fietsen te zette.

  4. @joan, zeker is er een bord. Je ziet dat zelfs op de foto rechtsboven.
    Wat mij stoort is de toenemende fietsenmassa op de Grote Markt, tot aan Talamini aan toe. Soms wel een half plein vol. Vooral op zaterdag is het raak!

  5. …Daardoor wordt het voor bezoekers nog aantrekkelijker om met de fiets naar de Zwolse binnenstad te komen….

    Ik wordt :'( van die standaard-altijd-maar-happy-happy communicatieteksten. Zeg gewoon waar het op staat. Prima dat er gereguleerd wordt, maar makkelijker/leuker wordt ’t niet. Als ik even naar de Diezerstraat wil, dan heb ik weinig zin om ‘m helemaal voor het stadhuis te zetten. Ok, ik doe het omdat het moet en het een chaos wordt, maar ‘aantrekkelijker’…

  6. prima om fietsen op een goede manier te stallen.
    Uiteraard willen wij het liefst onze fiets bij of in de winkel waar wij moeten zijn! Maar de gratis bewaakte stallingen, oa. onder de Mediamarkt is gewoon super.
    En het wordt inderdaad in de stad toegankelijker, voor mensen in rolstoel, blinde mensen etc.

  7. 😀

    maar makkelijker/leuker wordt ’t niet. Als ik even naar de Diezerstraat wil, dan heb ik weinig zin om ‘m helemaal voor het stadhuis te zetten. Ok, ik doe het omdat het moet en het een chaos wordt, maar ‘aantrekkelijker’…

    De charme van steden als Mokum…helpt “heer” De Heer hier omzeep. Dacht dat de VVD niet zo van reguleren was :'(

    Wethouder René de Heer: ⤽Het komende jaar gebruiken we om te kijken of deze maatwerkaanpak ook echt werkt.

    “maatwerkaanpak….lik me de buule; gelukkig is de maatwerkaanpak die heer Dé Heer in Stadshagen voor ogen had…vierkant mislukt :D:D:D

  8. Jolande, daarom passen mensen als AJ en ik ons ook aan. Omdat wij wél aan onze medemens denken. Maar kom met niet aan met voorgekakte managementskreten als “maatwerkaanpak”.

  9. De bewaakte fietsenstalling is voor geen optie. Ik kom die steile trap niet op met mijn fiets. Wel ben ik het ermee eens dat de fietsen op de Grote Markt een probleem zijn. Op donderdagavond staan de fietsen tot ver op de Melkmarkt en regelmatig staan ze gewoon tegen de bankjes aan zodat je er niet kunt zitten voordat je de fietsen en/of scooters verplaats hebt.

  10. Da’s inderdaad asociaal

    regelmatig staan ze gewoon tegen de bankjes aan zodat je er niet kunt zitten voordat je de fietsen en/of scooters verplaats hebt.

  11. Lekker gastvrij en heel liberaal: oh wee als je dat rijwiel een centimetertje buiten de lijntjes plaatst, dan zul je de gastvrijheid van de gemeente Zwolle en de trawanten van de heer De Heer aan den lijve ondervinden: namelijk op een tochtig industrieterrein ergens ver buiten die geordende binnenstad waar de laatste winkelier vertwijfeld het licht uitknipt.
    Diezelfde binnenstad van Zwolle moest in de jaren negentig autovrij worden, meer fietsers dus naar de binnenstad. Goed gelukt, zou ik zeggen. Maar nee, de drie handigste plekken waar mensen graag hun fiets stallen (waarom zou dat toch zijn, zo vraagt de oplettende lezer zich wellicht af) worden dus Verboden Zones.
    Mijn tip voor fietsers richting de Zwolse binnenstad; scoor een dikke ketting bij een warenhuis waar je nu nog wel naar toe kunt fietsen en klink dat rijwiel vast aan een van die kekke designlantaarns die de gemeente in al haar ambitie overal heeft neergeplempt. Onmogelijk zullen we het de fietswouten niet maken hiermee, maar hopelijk wel een stukje ongemakkelijker.

  12. Gaat de gemeente nu ook al in de binnenstad bezig?
    Wie gaat daar eigenlijk op toezien? De afac?
    Die mensen van de afac zijn ook altijd heel druk bezig bij het station, waar mijn fiets al MEERDERE malen is weggehaald terwijl deze IN het rek stond.
    Als je dan je fiets ophaalt gaan ze je nog de les lezen net of je een of andere mongool bent.
    Ik heb gewoon het idee dat dit beleid weer een mooie melkkoe van de gemeente is.

  13. Ik snap dat het een chaos word met allen fietsen die overal maar staan. De gratis bewaakte fietsenstallingen zijn super alleen allemaal aan, voor mij, de verkeerde kant van de stad. Als je via de Sassenpoort binnenkomt is dat niet aantrekkelijk (ik weet er 3 te vinden…1 ergens tegenover het pannenkoekenschip, achter de V&D en bij het Maagjesbolwerk, misschien mis ik er één?). Dat is dus niet handig. Misschien kan er eens naar gekeken worden of er aan de Sassenpoortkant een stalling kan komen? (maar dan nog wel iets verder richting de oude ECI zeg maar, ben zo slecht in die namen van pleinen en straten…)

  14. Waar zit bij het Maagjesbolwerk een stalling dan? Die mis ik namelijk behoorlijk!

    Bericht door Joan, op 10 juli 2012 om 22:20
    Kan dat wel. Is het verboden om je fiets ergen neer te zetten?

    Dat vraag ik me dus ook af! Volgens mij kan dat enkel bij een expliciet parkeerverbod voor fietsen. Er is geen “parkeerzone” voor fietsen ingericht. (Dan gaan ze het namelijk nog druk krijgen!)

    Bericht door dick, op 10 juli 2012 om 23:58
    😀
    maar makkelijker/leuker wordt ’t niet. Als ik even naar de Diezerstraat wil, dan heb ik weinig zin om ‘m helemaal voor het stadhuis te zetten. Ok, ik doe het omdat het moet en het een chaos wordt, maar ‘aantrekkelijker’…

    De charme van steden als Mokum…helpt “heer” De Heer hier omzeep. Dacht dat de VVD niet zo van reguleren was :'(

    Wethouder René de Heer: ⤽Het komende jaar gebruiken we om te kijken of deze maatwerkaanpak ook echt werkt.

    “maatwerkaanpak….lik me de buule; gelukkig is de maatwerkaanpak die heer Dé Heer in Stadshagen voor ogen had…vierkant mislukt 😀 😀 😀 [/quote]
    Dick, je kunt er nog zoveel smileys bij gooien, maar je blijft op de man spelen in plaats van de bal. VVD (en in het bijzonder De Heer) komt weer in het nieuws en Dick ziet zijn kans schoon! En hopakee! De Knip in Stadshagen wordt er ook weer bij betrokken! Zullen we het hier hebben over het fietsparkeerbeleid?

  15. Klopt Dick, ben even afwezig geweest en verder vrij druk bezig met werk en hobby. En natuurlijk niet te vergeten die kleine dwerg die we rond hebben rennen! Verder alles prima! Met jou ook?

    Ben ik te laat met reageren omdat alles al besproken is? Lijkt me stug!

  16. Goed dat je er weer bent. Het wordt tijd dat je eens in Zwolle optreedt. “Doe alles wat je doet met hart en ziel”, werd er eens gezongen. Ja, je kunt druk met dat kleine spul zijn. Bij ons zjin er twee op vakantie, richting twee Zuideuropese zonvangers. Terwijl de regen hier weer met bakken uit de hemel komt.

    Je bent nooit té laat op weblogzwolle. Heb zelf mijn over niet netjes gestalde fietsen hier al vaak neergezet. Vind dat niet alles door en door gereguleerd hoeft te worden. Vind een slordig neergezette fiets wel charmant. Kende een meisje die vroeger zo vaak alles “netjes” moest doen, dat ze een afkeer van het woord kreeg. Kan me er wat bij voorstellen.

  17. Prima dat hier tegen opgetreden wordt, ik zie zelfs fietsen/brommers “geparkeerd” staan voor nooduitgangen bij de V&D. Er zijn voldoende mogelijkheden om je fiets in stallingen die daarvoor bedoeld zijn neer te zetten. Je zal maar in een rolstoel of scootmobiel zitten en normaal een winkel binnen willen, om niet te spreken over mensen die om andere redenen slecht ter been zijn. Die zogenaamde “Amsterdamse charme” kan me gestolen worden Dick, in dit geval vind ik het prima dat wethouder de Heer wel optreedt. Hij doet waar hij voor betaald wordt en dat is in dit geval prima.

  18. Waar zit bij het Maagjesbolwerk een stalling dan? Die mis ik namelijk behoorlijk!

    Er is een aantal fietsenrekken geplaatst, die zo op elkaar staan geprakt dat je tussen de twee rijen nauwelijks je fiets kwijt kan. En de rode mat is verwijderd, daar staan nu ook weer rekken. Wat mij betreft mag er in de autogarage wel een plekje worden vrij gemaakt voor de fietsen.

  19. Bericht door Plantje, op 19 juli 2012 om 07:03
    Waar zit bij het Maagjesbolwerk een stalling dan? Die mis ik namelijk behoorlijk!

    Is ondergronds. De ingang zit aan de kant van het Rode Torenplein. Valt inderdaad niet zo erg op omdat je je meestal een weg moet banen tussen andere geparkeerde fietsen door.

  20. @mariane 22:23

    Bord op de foto zou aangeven dat het verboden is fietsen te plaatsen? Ik zie een bord staan maar het zegt mij werkelijk totaal niets.

    Er moet duidelijk gemaakt worden dat er geen fietsen geplaatst mogen worden, dan kan de gemeente inderdaad handhaven want in de algemene plaatselijke verordening staat:

    Artikel 5.1.11 Overlast van fiets of bromfiets

    1. Het college kan op de weg gelegen plaatsen aanwijzen waar het in het belang van het uiterlijk aanzien van de gemeente, ter voorkoming of opheffing van overlast, dan wel ter voorkoming van schade aan de openbare gezondheid, verboden is fietsen of bromfietsen onbeheerd buiten de daarvoor bestemde ruimten of plaatsen te laten staan.
    2. Het college kan op de weg gelegen plaatsen aanwijzen waar het verboden is langer dan een door hen te bepalen periode gebruik te maken van voor het parkeren van fietsen of bromfietsen bestemde ruimten of plaatsen.
    3. Het is verboden fietsen of bromfietsen, die rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en in een verwaarloosde toestand verkeren op de weg te laten staan.

    Maar dan moet dus wel duidelijk zijn waar wel/niet geparkeerd mag worden, of eigenlijk in dit geval, waar het verboden is om te parkeren. Maar daar is dat bord op de foto niet voor, daarvoor hebben we:

  21. Ik vind het wel teveel moeite in ieder geval…….

    Met een fiets met 3 wielen gaat het lastig door de goot
    Met een fiets van 45 kg is het makkelijk omlaag (zwaartekracht biedt de helpende hand) maar omhoog bijna niet te doen
    Met een fiets van 2,85m lang en 78cm breed is het niet lekke manouevreren

  22. Dat is een bijzondere fiets, WFvN, waarvoor wel een uitzondering mag worden gemaakt. Overigens vind ik Zwolle wel erg zeuren over de her en der gestalde fietsen. Lijkt wel alsof ze fietsen als onkruid beschouwen.

  23. @Dame, heb je het zelf al een geprobeerd, om daar je fiets te stallen. Ik vind het niets.Hadden er beter een lift kunne maken, waarmee je met je fiets naar boven en beneden kunt gaan. Bovendien vind ik het niet echt in het “centrum”wanneer je vanaf de van Karnebeektunnel komt. Zet hem zelf meestal in de buurt van de bioscoop, maar op een mooie zonnige dag is het daar al snel vol.

  24. Ja hoor, Ingrid, maar alleen als ik in die hoek moet zijn. Meestal stal ik mijn fiets in de stalling bij V&D of als ik 1 bestemming heb, vlakbij die bestemming.:)

  25. WFvN, koop toch eens een keer een fatsoenlijke fiets. Twee wielen zijn genoeg hoor. Die van mij is 1.50 meter lang en 15 centimeter breed. Je hebt toch ook niet vier benen nodig om je vooruit te bewegen.:)

  26. Bericht door Dame, op 19 juli 2012 om 20:21
    Lijkt wel alsof ze fietsen als onkruid beschouwen.

    Ik weet niet waar jij woont, maar ik woon in de buurt van het station en daar stikt het van dat soort onkruid.:o

  27. Mijn huidige schoffelwerk bevalt me prima Dame. Ik heb twee keer op proef meegedraaid op de Oude Vischmarkt met het verwijderen van foutgeparkeerde fietsen, maar heb geen zin in al die discussies met die foutparkeerders. Wat ik wel weer leuk vond, is dat ik op het terras van van Orsouw kon gaan zitten wachten op een foutparkeerder. Dat terraszitten beviel me wel.;D

  28. Inderdaad, handhaving ook in Stadshagen, heb al diverse malen fietsen verplaatst omdat anders een bejaarde met zijn scootmobiel de Albert Heijn niet in kon. Is gewoon dom Tokkie-gedrag en die fietsenstallingen zijn er niet voor niets.

  29. @Assendörper

    3 wielen maar gebruik er met enige regelmaat maar 2…. gewoon reservewiel in zo’n geval 😛

    Wat betreft Stadshagen, afgelopen week stons (ik meen woensdagmorgen) een man foto’s te schieten van fietsen voor de C1000. Daar worden de fietsen bijna ín de winkel geparkeerd. Echt extreem veel fietsen daar voor de gevel

    (mja, af en toe zet ik ook m’n fiets in de winkelstraat neer maar dan bij de bloembakken)

Reacties zijn gesloten.