Zwolle – ProRail en aannemer Dura Vermeer zijn gestart met de grootschalige werkzaamheden op station Zwolle. In het kader van project ZwolleSpoort worden komende twee weken onder andere een viertal spoordekken tot 25 meter breed op hun plek gereden voor de nieuwe reizigerstunnel. Ook wordt aan het vierde perron gewerkt. Voor het publiek wordt een deel van de trappen van de traverse als tribune ingezet om het werk te volgen. Thuis meekijken kan ook via een webcam op www.zwollespoort.nl.
Met ZwolleSpoort maakt ProRail het station en het spoor geschikt voor de toekomst. Een nieuwe bredere perrontunnel leidt reizigers comfortabel naar uitgebreide perrons. Door te zorgen voor goede aansluitingen, door ruimere perrons en een passende dienstregeling ontstaat er een goed functionerend knooppunt. ZwolleSpoort zorgt – in samenhang met de Hanzelijn – voor een betere verbinding tussen Noord(oost)-Nederland en de Randstad. De inzet van bussen door de NS op bijna alle trajecten van en naar Zwolle is de eerste dag nagenoeg vlekkeloos verlopen. Er waren ruim voldoende bussen beschikbaar om de reizigers te vervoeren.
Foto’s: ProRail
Reizigers zullen straks gemak ervaren door het stationsproject, maar tot en met 5 augustus is er eerst flinke hinder. De treinen rijden vanaf dinsdag 24 juli soms al vanaf andere perrons. Daarna volgt een periode van negen dagen met veel minder of geen treinen. Er is een speciaal busstation voor gebouwd aan de zuidzijde van het station. Het weekeinde van 28 en 29 juli is alle treinverkeer gestremd behalve de trein tussen Zwolle en Kampen. Van maandag 30 juli tot vrijdag 3 augustus rijden de treinen tussen Zwolle en ’t Harde niet en dus ook niet de doorgaande treinen naar Amersfoort. In het weekeinde van 4 en 5 augustus is opnieuw alle treinverkeer gestremd.
NS heeft een plan voor alternatief busvervoer opgesteld wat rekening houdt met de wensen uit de omgeving. Zo worden er bussen ingezet voor doorgaande reizigers tussen het zuiden en noorden die vanaf ’t Harde naar Meppel rijden en Zwolle overslaan. Zie voor meer informatie ook www.ns.nl.
De drie bestaande perrons op station Zwolle worden door de komst van de Hanzelijn uitgebreid met een vierde perron aan de zuidzijde van het station (Hanzelaan). Met het uitbreiden van de perroncapaciteit op station Zwolle is het mogelijk om de vele treinen uit de verschillende richtingen gelijktijdig te laten aankomen en vertrekken. Voor de reizigers wordt hierdoor een volledige ‘overstapknoop’ gerealiseerd met goede overstapmogelijkheden. Daarnaast worden alle perronkappen op station Zwolle vernieuwd en in dezelfde stijl gebracht zodat een eenduidig beeld ontstaat. Ter plaatse van de tunnel zijn de perronkappen transparant zodat er veel daglicht in de tunnel komt. Het bestaande monumentale stationsgebouw blijft ongewijzigd.
Enige nuance in de kop van dit artikel is wel op zijn plaats lijkt me. Er wordt twee weekenden gewerkt en aankomende week ook op werkdagen. Dat zijn, gelukkig, geen twee weken. Al had ik best een week langer thuis willen werken 😉
Daarnaast rijdt de trein naar Deventer gewoon door de week.