Zwolle – De kruising van de Belvederelaan en het Twistvlietpad in de Zwolse wijk Stadshagen is vanaf eind augustus overzichtelijker. Door een markering op twee plekken worden automobilisten voortaan op de Belvederelaan beter gewaarschuwd voor de fietsoversteek.
De gemeente werkt samen met een speciaal hiervoor samengestelde klankbordgroep aan een goede ontsluiting voor automobilisten en fietsers op de kruising. Om de veiligheid al voor het begin van het komende schooljaar te vergroten wordt nu vast een tijdelijk maatregel uitgevoerd. De verwachting is dat later dit jaar duidelijk is hoe de kruising zo efficiënt en veilig mogelijk gemaakt kan worden voor alle gebruikers.
De gemeente heeft kilo’s, maar dan ook echt vele kilo’s boter op hun hoofd. Omwonenden zijn inderdaad geinformeerd en ja er is een soort van inspraak mogelijk geweest. Tegelijkertijd heeft diezelfde gemeente bedacht dat de parkeergarage onder het winkelcentrum als doorgaande weg gebruikt mag blijven worden. Iets waar de bewoners van de appartementen boven het winkelcentrum het absoluut niet mee eens zijn. Dit heeft de VVE van de appartementen ook laten weten aan de gemeente. Er is echter niets mee gebeurd. Meneer de Heer moet ophouden met de schijn van inspraak te wekken, want als het puntje bij paaltje komt heeft hij lak aan een grotere verkeersveiligheid in Stadshagen en de rest van Zwolle. De parkeergarage als doorgaande rijroute te blijven gedogen, wordt de verkeersonveiligheid bij genoemde oversteekplaats alleen maar groter en dat is een hele grove schande. Het wachten is op de eerste verkeersdode. Triest!
Stadshagenees,
Parkeergarage ligt toch niet aan het twistvlietpad ???
@blauwvinger
Moet dat dan? Diegenen die de parkeergarage als doorsteek gebruiken, komen ook over de genoemde kruising en dus ook over het Twistvlietpad.
Als ze gewoon eens een route maken voor auto’s die niet door de parkeer garage gaat om aan onderstaande belachelijke situatie een eind te maken om van de werkerlaan naar de belvederelaan te komen (200 meter)…
Voorgestelde routes
Auto – 4,7 km, 11 min.
Of ga te voet – 3 min.
Als de gemeente er wel voor kiest de garage open te zetten dan tegen een forse compensatie voor de bewoners boven deze garage…zij zijn tenslotte mede-eigenaar van dit gebouw en hoeven niet op te draaien voor degenen die deze verkeers situatie bedacht hebben.
Twistvlietpad gewoon een drempel van maken, hier op de weg heeft dat prima gewerkt om de snelheid er uit te halen. Wat betreft de parkeer garage, ten eerste rijd het meeste verkeer nog steeds heen en weer beide richtingen. tweede waarom zouden alleen de bewoners van het complex boven de garage geen last hebben van de verkeersknip. Zij kunnen al van af het begin heen en weer zonder problemen.
Er zijn genoeg alternatieven en iedereen wil het opgelost hebben, maar niemand wil het voor zijn/haar deur. De gemeente is niet de meest snuchere dat geef ik toe, maar in dit geval vind ik de gemeente niet de boeman.
@ braniac –> omdat zij via VVE eigenaar zijn en dus aan beide kanten vrij in- en uit kunnen rijden.
De gemeente wil door eigendom van een ander een doorgang maken waar het geen recht toe heeft..
Ik snap niet wat mensen zo onduidelijk vinden aan die kruisingen. Je komt er aan rijden en al snel is vrij duidelijk dat fietsers daar voorrang hebben.
Als je daar geen voorrang aan fietsers verleent wíl je dat gewoon niet; dat heeft met onduidelijkheid niets te maken.
Lijkt me een sterk verhaal dat de knip hier de oorzaak van is. Tegenwoordig moet je toch een kaartje trekken? Ik kan me niet voorstellen dat dat nog steeds loont.
Plantje, ko’m in de ochtend- en avondspits maar eens kijken. Natuurlijk zijn de voorrangsregels duidelijk, maar niet iedereen houdt zich daarin. Op genoemde tijden hebben mensen altijd haast en er is mega-veel fietsverkeer. Fietsers die ook niet altijd op tijd de juiste richting aangeven, wat niet gek is, want er fietsen ook veel (kleine) kinderen die naar school danwel naar huis gaan. Door de parkeergarage open te stellen voor auto-verkeer, werkt de gemeente willens en wetens mee aan een zeer gevaarlijke kruising. En dat alleen maar, omdat er een “knip” in Stadshagen is. Ik woon zelf in Stadshagen en moet vanwege dit feit daar ook zijn en mijn auto parkeren. En zie dus dagelijks de bijna-ongelukken ontstaan. Het is een wonder dat er nog nooit ernstige ongelukken zijn gebeurd. Het overgrote deel van dat auto-spitsverkeer zijn ouders met kinderen in de auto die veel te hard rijden, omdat ze te beroerd zijn om op de fiets of lopend hun kinderen naar school te brengen.
Plantje, ik dacht ook dat de gemeente een belemmerende maatregel had genomen om het sluipverkeer door de parkeergarage in Stadshagen tegen te gaan, maar begreep laatst van iemand dat je er weer gewoon doorheen kunt rijden.
Oorzaak is natuurlijk de knip, maar ook de onderwijsvrijheid waardoor veel ouders hun kinderen niet op de dichtstbijzijnde school doen en uiteraard het gemakzuchtige gedrag om de kinderen met de auto te brengen. Opheffen van de knip schijnt de verkeersonveiligheid verder te vergroten.
Dat geloof ik absoluut! Maar die mensen gaan het niet beter doen door de maatregelen die nu genomen worden:
Ik zie niet in in hoeverre het één in verband staat met het ander… Hoezo is het niet gek, dat fietsers geen richting aangeven omdat er veel (kleine) kinderen naar school en huis fietsen?
Ik denk dat je daar ook een belangrijk punt raakt Dame!