Bouw Rodetorenburg in volle gang

Zwolle – Ook al ziet u het misschien nog niet, de bouw van de Rodetorenbrug is in volle gang. De aanbouw van de brug vindt op dit moment nog plaats in een werkplaats, maar begin november wordt de brug op zijn plek gevaren. Na de zomervakantie beginnen de werkzaamheden aan de bruggehoofden op beide oevers. Nog voor de kerst kunnen voetgangers en fietsers van de Rodetorenbrug gebruik maken. Wel wordt na de winter nog een laatste deklaag op de brug aangebracht.

30-08-2012_voortgang_bouw_rodetorenbrug_03.jpg

De Rodetorenbrug verbindt de Pannekoekendijk en de toekomstige parkeergarage op het Katwolderplein met het Rodetorenplein in de binnenstad. De brug is ontworpen door de Belgische architecten van Ney & Partners. De brug is sierlijk en sluit mooi aan op beide oevers. Zowel de bogen als het dek krijgen een zandkleur. De leuning, de handgrepen en de diagonalen van de hoofdstructuur worden in roestvrij staal uitgevoerd. Hierdoor vallen deze elementen minder op en past het goed bij het water. De verlichting is in de brugleuningen verwerkt. Het ontwerp zorgt voor een transparante brug die het zicht op de binnenstad niet verstoord.

30-08-2012_voortgang_bouw_rodetorenbrug_01.jpg

30-08-2012_voortgang_bouw_rodetorenbrug_04.jpg

30-08-2012_voortgang_bouw_rodetorenbrug_02.jpg

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

12 gedachten over “Bouw Rodetorenburg in volle gang”

  1. Je reinste kapitaal verspilling deze brug een heel klein stukje omlopen via de oude kamperpoorterbrug kan toch geen moeite zijn.Nu krijg je daar kort achter elkaar aan de kant van de kamperpoorterbrug straks twee drukke oversteekplaatsen bij voormalig pand van Leen Bakker en bij deze nieuwe brug.Overal wordt op bezuinigd maar bij de gemeente Zwolle smijt men het geld over de balk

  2. @pieters, geldverspilling of werkgelegenheid, kleine omweg of mooie toevoeging van de omgeving (neem voorbeeld aan de nieuwe brug bij de Spiegel)

  3. Ja sig bij de spiegel die brug had evengoed niet nodig geweest dat is ook een verspilling.Als je uit de parkeergarage bij het winkelcentrum komt om naar de binnenstad te gaan sta je al voor de oversteek van de stenenpijp.Wil jij over de brug bij de spiegel moet je eerst nog een eindje lopen naar de volgende oversteek dat is toch onzin

  4. Met wel een nuance, er is ook een vrij nieuwe uitgang op de Van Wevelinkhovenstraat, die uitkomt naast het pand van Jeugdzorg. Daar sta je wel voor die Spiegelbrug. Waar o.k. over die nieuwe brug gaat bijna niemand, dus is dat inderdaad weggegooid geld.

  5. Het economisch nut van beide bruggen is inderdaad zeer twijfelachtig.
    Duidelijk is wel dat het het gemeentebestuur, de gemeenteraad en de stedenbouwkundige ambtenaars behoorlijk ontbreekt aan historisch stedenbouwkundig inzicht.
    Over vestingrachten liggen gewoonlijk alleen maar bruggen op plaatsen waar er een stadspoort achter ligt, of gelegen heeft.
    (bv. Sassenpoortenbrug, Kamperpoortenbrug, Diezerpoortenbrug)
    Wanneer je binnen bv. 100 meter naast zo’n bestaande brug nog een brug legt dan doe het het historisch stadsbeeld geweld aan.
    Naast dat het enorm veel geld kost, dien je de burger en niet mee en de geinteresseerde toerist bergt hoofdschuddend zn camera weer op.

Reacties zijn gesloten.