Zwolle – De reconstructie van stadsentree Katerdijk is op maandagmiddag officieel van start gegaan. Zwolse wethouder van Verkeer René de Heer en de Overijsselse gedeputeerde Gerrit Jan Kok hebben op deze dag het zuidzijde fietspad van de Katerdijk, bij afslag A28 Zwolle Centrum, symbolisch afgebroken in aanwezigheid van genodigden. De herinrichting van de Katerdijk duurt tot juli 2013.
“Zwolle wil de bereikbaarheid van de stad verbeteren en in de toekomst waarborgen. Bovendien wil Zwolle tot de top vijf van de meest gastvrije binnensteden behoren. Een goede bereikbaarheid en toegankelijkheid van de stad horen daarbij. Bij een goede bereikbaarheid hoort ook het verbeteren van de doorstroming van het auto- en busverkeer. Dat geldt ook voor comfort voor de fietser en de voetganger. Het verbeteren van de bereikbaarheid moet hand in hand gaan met het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit. De reconstructie van de Katerdijk is een belangrijke start van vele infrastructurele projecten aan de westkant van de binnenstad”, aldus wethouder René de Heer. Om het verkeer tijdens wegwerkzaamheden door te laten stromen en de overlast voor weggebruikers en omwonenden zoveel mogelijk te beperken voert aannemer Van Gelder, in opdracht van de gemeente Zwolle, het werk aan de weg gefaseerd uit.
Tijdens de activiteiten in de eerste fase van de werkzaamheden, van oktober t/m november 2012, ondervindt het autoverkeer geen overlast. Het fietsverkeer wordt tijdelijk omgeleid via de Blaloweg, Burgemeester Roelenweg en Pannekoekendijk en omgekeerd. Van maart tot juli 2013 (fase 2 t/m fase 4) blijft de Zwolse binnenstad vanaf de A28 en de buitenring (Blaloweg) via de Katerdijk bereikbaar. Gedurende deze periode wordt de rijrichting Pannekoekendijk-Blaloweg voor het verkeer afgesloten. De afsluiting van de rijrichting is noodzakelijk om het werk veilig uit te voeren, verkeersborden ter plaatse geven de omleidingsroute aan. Op http://zwolle.nl/katerdijk staat uitgebreide informatie over het project.
Eén van de doelen van de reconstructie van de Katerdijk en straks de rest van de westelijke doorstroom-as is de verbetering van de doorstroming van het openbaar vervoer. De betrouwbaarheid van de dienstregeling wordt vergroot, zodat reizigers hun aansluitingen halen. Op de Katerdijk wordt daarom in beide richtingen een busbaan aangelegd om een betere doorstroming te realiseren. Met de reconstructie van de Katerdijk wordt de groenstructuur en de entree van de binnenstad versterkt. Er ontstaat een stadsentree met een hoogwaardige groeninrichting van de buitenring en de A28 naar de binnenstad.
Op dit moment liggen er aan twee kanten van de Katerdijk fietspaden die in één richting worden bereden. Dit is in de toekomst in het kader van de verkeersveiligheid ongewenst; het verkeer (bevoorrading en parkeren) van en naar het Katwolderplein zou dan het fietsverkeer aan de zuidzijde van de weg kruisen. Daarnaast sluit een fietspad aan twee zijden van de weg niet logisch aan op de Rodetorenbrug. Het in twee richtingen te berijden fietspad aan de noordzijde van de Katerdijk heeft minder kruisingen met autoverkeer. Zo kruist het fietspad onder meer de op- en afritten van de A28 niet meer. Het fietspad sluit ook in twee richtingen direct aan op de Rodetorenbrug.
En ondertussen heeft Rijkswaterstaat maandenlang gewacht met het oplappen van oprit A28 centrum. Er zit daar al tijden een gat in de weg, levensgevaarlijk voor motorrijders. Ook kan je geen andere baan aannemen als motorrijder, omdat het daar stikt van de teerlijnen. Na melding bij Rijkswaterstaat is daar niets aan gedaan. Verkeerde bezuinigingen lijkt me.
Als er geen probleem is, verzin je er een. De volgende stap is om de snelweg nog dichter bij de binnenstad te leggen.
Wat de gemeente vergeet is dat als je uit ‘gastvrijheid’ de deur open laat staan, de bezoeker ook een snellere vluchtweg heeft.
Is er niet twee weken geleden een informatie-avond gehouden om een drietal opties tegen het licht te houden? En gaat nu de schop de grond al in?
Zoveel voortvarendheid ben ik nog nooit tegen gekomen…
De informatieavond ging hoofdzakelijk over de nieuw in te inrichting Pannenkoekendijk.