Zwolle – Op de kruising Brederostraat/Boerendanserdijk/Ceintuurbaan vinden de komende periode werkzaamheden plaats. Daarnaast wordt binnenkort de Brederostraat heringericht.
Als gevolg van deze werkzaamheden zijn in de omgeving van de Brederostraat delen van de weg afgesloten. De omleidingsroutes zijn aangegeven op borden langs de weg. Er is bewust gekozen de herinrichting van de Brederostraat en de werkzaamheden aan de kruising, die horen bij de laatste fase van de reconstructie van de Ceintuurbaan, te combineren. Hierdoor blijft de hinder ten gevolge van de werkzaamheden beperkt tot één aaneengesloten periode.
Gevolgen werkzaamheden kruising Brederostraat/Boerendanserdijk/Ceintuurbaan
· In de periode van 22 oktober tot en met 9 december 2012 is het niet mogelijk om vanaf de Ceintuurbaan de Brederostraat in te rijden en omgekeerd. Dit geldt zowel voor verkeer van en naar de A28 als van en naar Heino.
· Tot eind 2012 is het niet mogelijk op de Ceintuurbaan komend vanuit Heino linksaf te slaan richting de Brederostraat.
Gevolgen werkzaamheden Brederostraat
· Van 8 oktober tot en met 16 november 2012 is de Brederostraat tussen de Tesselschadestraat en de Jacob Catsstraat afgesloten voor verkeer. Hierdoor kunnen direct aanwonenden niet voor hun woning parkeren. Zij moeten uitwijken naar omliggende straten, waardoor de parkeerdruk daar tijdelijk zal toenemen.
· Het kruispunt Brederostraat / Jacob Catsstraat blijft geopend voor verkeer totdat het wegvak tussen de Jacob Catsstraat en Roemer Visscherstraat gereed is. Hierdoor blijven OBS de Oosterenk en de Koningin Emmaschool bereikbaar.
Omleidingsroutes
Tijdens de werkzaamheden is de wijk Wipstrik bereikbaar via de omleidingsroute Leo Majorlaan – Wipstrikkerallee of Meppelerstraatweg – Vechtstraat – Wipstrikkerallee.
De wijk Berkum is bereikbaar via Oude Meppelerweg – Kranenburgweg – Erasmuslaan.
De omleidingsroutes staan ook op borden langs de weg aangegeven.
Herinrichting BrederostraatIn de Brederostraat geldt een snelheidslimiet van 30km/uur. Om de straat ook meer de uitstraling van een 30km/uur straat te geven en daarmee verkeersveiliger te maken, wordt de straat heringericht. Bewoners hebben meegedacht over de verschillende inrichtingsvarianten en ook het definitieve ontwerp is met behulp van de reacties van buurtbewoners vastgesteld. De straat wordt smaller, de parkeervakken en het trottoir breder, het gedeelte tussen de Jacob Catsstraat en Roemer Visccherstraat krijgt een pleinachtige inrichting en er zijn straks geen aparte fietsstroken meer.
Reconstructie Ceintuurbaan
Door de ontwikkeling van de stad Zwolle groeide de Ceintuurbaan uit haar jasje. Om de groeiende verkeersstroom op de ringweg het hoofd te kunnen bieden, is sinds 2006 het noordelijke deel van de weg vernieuwd. Tot eind 2012 wordt het laatste gedeelte tussen de Dr. Van Heesweg en de Meppelerstraatweg onder handen genomen.De Ceintuurbaan krijgt hier in beide rijrichtingen een extra (derde) rijstrook voor doorgaand verkeer. De Brederostraat en de Boerendanserdijk krijgen een extra opstelstrook bij de aansluiting van deze straten op de Ceintuurbaan. De extra rij- en opstelstroken zorgen voor een betere afwikkeling van het verkeer. Daarnaast komt er een parallelweg aan beide kanten van de Ceintuurbaan tussen de afslag Meppelerstraatweg en de afslag Brederostraat / Boerendanserdijk. Met deze parallelweg ontstaat een veiligere verkeerssituatie, doordat er nog maar één punt is waar verkeer de Ceintuurbaan betreedt en verlaat.
Hopelijk plaatsen ze de haaientanden terug bij de t-splitsing Herterweg/Brederostraat. Drama daar elke ochtend sinds het wijzigen van de verkeerssituatie een jaar of wat geleden. Bejaarden die stoïcijns de brederostraat inrijden vanaf de wipstrikkerallee en “hippe” moeders die vanuit de brederostraat een stukje fileontwijkend spookrijden om zo hun kroost naar de basisschool te kunnen brengen. Om maar niet te spreken van de snelheden op deze weg..