Kamperlijntje rijdt nog drie jaar door

Zwolle – De trein tussen Zwolle en Kampen – het Kamperlijntje – blijft de komende drie jaar volgens de huidige dienstregeling rijden, dat zijn Gedeputeerde Staten van Overijssel en NS overeengekomen. De provincie is blij dat NS bereid is gevonden om de treindienst nog voor drie jaar te continueren.

Met de verlenging van de huidige concessie kunnen de reizigers ook na 9 december aanstaande van het traject tussen Zwolle en Kampen gebruik blijven maken. Aangezien de reizigers positief oordelen over de huidige dienstregeling, blijft deze ongewijzigd. De kaartverkoop vindt plaats via de NS kaartautomaten en de tarieven van de Hanzelijn en Kamperlijn worden op elkaar afgestemd. Dit betekent dat de reizigers van de Kamperlijn rekening moeten houden met een prijsverhoging van ongeveer 25 cent. Hier staat tegenover dat reizigers uit Kampen dankzij het nieuwe station Kampen-Zuid straks goedkoper kunnen reizen naar de Randstad dan nu het geval is. De verlenging van de treinconcessie is nodig omdat de provincie Overijssel en de gemeenten Kampen en Zwolle op dit moment werken aan een verkenning van de mogelijkheden van nieuw vervoer op dit traject. Naar verwachting is de besluitvorming over het rapport rond de zomer van 2013 gereed.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

17 gedachten over “Kamperlijntje rijdt nog drie jaar door”

  1. Wordt er dan wel een interim station of perron gebouwd in Stadshagen? dat zou al een mooie testcase + winstpakker voor de reizigers zijn.

  2. @1stcobra: het plaatsen van het woordje ‘interim’ voor station betekend niet dat de constructie ervan ineens gratis is. 😉

    De provincie, gemeentes en de NS zullen momenteel vermoedelijk liever geen cent meer steken in het Kamperlijntje dan echt nodig is. Als er volgend jaar alsnog zou worden besloten om te stoppen dan is het toch allemaal weggegooid geld.

  3. interim kan prima staan voor een tijdelijke constructie (hout, kunststof, papier maché, skeletbouw, pitriet) 🙂

    Niet gratis maar grote kans op rendabiliteit, wie niet waagt…krijgt helemaal niets!

  4. Een halte in Stadshagen kan niet. Niet omdat NS, Zwolle en de provincie dat niet zou willen maar omdat de speling in de dienstregeling niet groot genoeg is.
    Er is nét voldoende tijd om twee keer per uur heen en weer te rijden. Een extra stop zit er niet in. Of je moet het baanvak geschikt maken voor hogere snelheden. Is veel geld. En dat komt er dus niet want dan is een bus(baan) een veeeel aantrekkelijker optie.

  5. @Swollywood01 Als ik ergens een halte bouw, betekent dat niet dat er ook daadwerkelijk een trein zal stoppen. Als dat wel zo is, bouw ik vandaag ook nog een bushalte voor mijn deur.

  6. Komt nog eens bij dat de huidige trein vanaf station Stadshagen niet genoeg vaart kan maken om over de brug bij het kanaal heen te komen meen ik mij te herinneren.

  7. De trein van Kampen naar Zwolle gaat niet eens over de “Rode brug” T kamperlijntje. Mooi dat de NS het nog drie jaar in stand houd. Station Stadshagen? Vind persoonlijk dat Zwolle Zuid dan eerder aan de beurt is om een station te krijgen.

  8. Vind persoonlijk dat Zwolle Zuid dan eerder aan de beurt is om een station te krijgen.

    Niet zo zeer eerder, maar het wordt wel hoog tijd

  9. Groot gemis dat vertramming niet door gaat nu in tegenvallende grondverkopen en gemeente daar al 60 miljoen euro mis loopt maak je de wijk niet aantrekkelijker zo.Ik denk centjes tijdig uittrekken dan was die tram nu al geweest en was Stadshagen nu weer in de lift.

  10. Zwolle-Zuid een station?
    Natuurlijk! volgens mij moet de stad er als geheel sterker uit zien te komen in plaats van dat de wijkbewoners te druk zijn om elkaar de zwarte piet (tja, het is de tijd) toe te spelen, dat is meer iets voor nujij.nl.

    Ik hoor graag nooit wat het probleem is of zou kunnen zijn maar wel wat de kans is! Samen maken we toch…?

  11. Het kan zéker samen. Zowel de stations in Zuid en Stadshagen zijn al lang gepland. Op een gegeven moment was er zelfs sprake van het doortrekken van de tram naar Zuid (en / of Oosterenk en Deltion).

    Nu de tram definitief (erg spijtig) niet doorgaat in Stadshagen is de kans op een treinstation gering. De bestaande trein ook nog laten stoppen in Stadshagen is lastig. Duur en je bent niet sneller in de stad. Beter is een (snel)busbaan tot ’s Herenbroek en dan via de ‘oude weg’ naar Kampen en Emmeloord. Eventueel met een extra stadsdienst tot de Hasselterweg.

    Het geld dat hiervoor is gereserveerd kan worden ingezet voor het aanleggen van een busbaan en mooie haltes, die Stadshagen van veel beter OV kan voorzien dan nu. Wat overblijft kan naar de treinhalte in Zuid. Zo krijgen beide wijken beter OV dan ze nu hebben.

    http://www.facebook.com/

Reacties zijn gesloten.