Plaatsing Rodetorenbrug Zwolle

Zwolle – De Rodetorenbrug, die de Pannekoekendijk verbindt met het Rodetorenplein, komt vrijdag 7 december op zijn plaats te liggen. De tachtig meter lange en 161 ton wegende brug wordt vanuit Bergum (Friesland) naar Zwolle gevaren. Tijdens het transport staat deze in zijn geheel op een aantal aan elkaar gekoppelde pontons (drijvende platforms). In Zwolle wordt de brug op zijn ondersteuningen geplaatst. Het transport en de plaatsing duren bij elkaar drie dagen. Na de afrondende werkzaamheden, kunnen inwoners vanaf begin maart van de brug gebruik maken.

15-02-2011_presentatie_plannen_rodetorenbrug_1.jpg

De Rodetorenbrug is gebouwd door BSB Staalbouw uit Bergum. Het ontwerp is van het Belgische ingenieurs- en architectenbureau van Ney & Partners. De brug is sierlijk en sluit mooi aan op beide oevers. Zowel de bogen als het dek hebben een zandkleur, de diagonalen van de hoofdstructuur zijn grijsblauw. De leuning en de handgrepen zijn uitgevoerd in roestvrij staal. Hierdoor vallen deze elementen minder op en past het goed bij het water. Verantwoordelijk voor het vervoer is HEBO Maritiemservice B.V. Woensdag 5 december vertrekt het transport vanuit Bergum over het Prinses Margriet Kanaal, IJsselmeer en Ketelmeer richting Zwartsluis. Donderdag 6 december gaat de reis verder over het Zwarte Water richting Zwolle. Om 8.30 uur passeert het transport de kop van de Vecht, waarna de brug Zwolle binnen wordt gevaren. Geïnteresseerde Zwollenaren kunnen de brug tussen 9.00 en 10.00 uur langs zien komen bij de Mastenbroekerbrug, Twistvlietbrug, Holtenbroekerbrug en uiteindelijk de Hofvlietbrug. De rest van de donderdag vinden voorbereidingen plaats, waarna de brug op vrijdag 7 december vanaf 7.00 uur ’s ochtends op zijn ondersteuningen wordt geplaatst.

Plaatsing

Voor de plaatsing zijn geen hijskranen nodig. Tijdens de vaartocht staat de brug op wielen op gekoppelde pontons. Om de brug op zijn plek te krijgen, worden de pontons losgekoppeld en apart van elkaar op de juiste plaats getrokken of geduwd. Dankzij de wielen kan de brug vervolgens heel precies op zijn plek gemanoeuvreerd worden. Daarna wordt er water in de pontons gelaten, waardoor deze zakken. De brug komt daardoor op zijn ondersteuningen te rusten. De pontons worden er vervolgens onder weggetrokken.

Afronding

Voordat Zwollenaren gebruik kunnen maken van de Rodetorenbrug, vinden nog afrondende werkzaamheden plaats. Zo moet de verlichting in de leuningen worden aangebracht. Ook worden de uiteinden verankerd in betonnen bruggenhoofden. Dit is nodig om de brug sterk genoeg te maken voor gebruik. Rond 1 maart kunnen Zwollenaren er dan ook echt overheen lopen en fietsen.

Fietspad Katerdijk

De Rodetorenbrug sluit straks ook mooi aan op het vernieuwde fietspad op de Katerdijk. Eerder lagen aan beide zijden van de Katerdijk fietspaden die in één richting bereden werden. Tijdens de eerste fase van de reconstructie van de Katerdijk zijn deze fietspaden vervangen door één fietspad met tweerichtingsverkeer aan de noordzijde van de weg. Dankzij de aansluiting van het nieuwe fietspad op de Rodetorenbrug is de binnenstad straks makkelijker en sneller bereikbaar voor bewoners van Holtenbroek en Stadshagen.

Opnames transport en plaatsingHet programma ‘Wereld van de binnenvaart’ maakt opnames van het transport en de plaatsing van de Rodetorenbrug. Dit programma is te zien op RTL7 op zaterdag en zondag om 16.30 uur. De beelden worden naar verwachting begin januari uitgezonden.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

13 gedachten over “Plaatsing Rodetorenbrug Zwolle”

  1. Vannacht droomde ik dat ik vanuit Stadshagen met de fiets naar de stad ging. Dat deed ik anders nooit. Was veel te ver omfietsen. Maar nu liet ik toch echt de auto staan. Eenmaal over de vederlichte brug (ik zou er bijna voorbij rijden, zo onopvallend overspande deze het prachtige waterplein) kon ik m’n fiets mooi in die fraaie nieuwe fietsenkelder van de Melkmarktlocatie stallen, ging ik even wat boodschappen doen in de megasupermarkt, nam lekker een drankje op het prachtige terras aan het water op het Nietzmaneiland van die fraai gerestaureerde villa en pikte daarna nog een filmpje mee in die machtige megabioscoop. Helaas het was maar een droom.

  2. Net als Jacco had ik ook een droom.

    Ik was burgemeester van Enschede en wilde een eigen vliegveld. Die bij onze buren was namelijk net te ver weg, immers over de grens.
    De burgers en belangengroepen hadden me veelvuldig gewaarschuwd voor alle negatieve effecten, en stapels rapporten waren verschenen dat mijn idee economisch niet haalbaar zou zijn.
    Ik liet me niet overtuigen, dat past niet in een consistent beleid en doet afbreuk aan mijn status. In mijn carri?re had ik wel geleerd om weerstand te breken, tegenstanders te isoleren, reële argumenten te negeren en te pareren, de juiste adviseurs aan te trekken, de cijfers creatief te presenteren en een lange adem te hebben.
    Vandaag was dan eindelijk de grote dag. Mijn vrienden, die me jarenlang hadden gefêteerd in de beste restaurants in de wijde omgevingen zouden vandaag in gesloten envelop hun bieding afgeven.
    Op dat moment schrok ik wakker en keek naar mijn lege postvakje….

  3. Andre Kijk, ik ben het niet meteen met je eens, maar je omschrijft wel op een mooie manier hoe zaken er aan toe kunnen gaan! Leuk gedaan.

  4. De bestaande jachthaven is straks alleen geschikt voor roeiboten .Er zal nog wel een keer een incident komen dat een jacht tegen de brug vaart omdat die er niet onder door kan

Reacties zijn gesloten.