GroenLinks / De Groenen wil een gevaarlijke fietspad aan de Burgemeester Roelenweg vervroegd opheffen, omdat dit gevaarlijke situaties oplevert. De partij dient daarvoor een amendement in om het Stedenbouwkundige Programma van Eisen locatie Roelenweg oost” te wijzigen tijdens de eerstvolgende raadsvergadering.
“Het fietspad zoals het nu langs de noordzijde van de Roelenweg loopt, kruist de op- en afrit van de snelweg. Dit is een zeer onveilige situatie voor de fietsers. Als het fietspad aan de zuidzijde van de Roelenweg loopt, is dit probleem opgelost.” Deze oplossing kan volgens GL/DG worden meegenomen in het plan Roelenweg Oost. Dit plan kan niet uitgevoerd worden zolang de Taxicentrale nog aan de Roelenweg zit. GL/DG: “Er is echter niets op tegen om het gedeelte van het plan ten westen van de Taxicentrale vervroegd uit te voeren. Het enige wat er moet gebeuren is de middelen voor dit gedeelte van het plan Roelenweg Oost naar voren te halen.”
De taxicentrale weet de fietsstrook ook vaak goed te ‘benutten’. Diverse wagens van ze (auto’s, busjes en ook complete bussen) staan met grote regelmaat gedeeltelijk op het fietspad. De hele situatie is daar gewoon niet echt gelukkig te noemen. De afrit van de snelweg en de TCZ niet bij het fietspad (of omgekeerd uiteraard).
Haakt GL/DG hierbij direct aan bij de fietstocht van de fietsersbond van vorige week?
Het is trouwens toch de Burgemeester Roelenweg?
Beter laat dan nooit.
Als ze eens wisten hoe vaak daar een fietser van de sokken wordt gereden, zouden ze dit al veel eerder hebben gedaan.
Zij die een ambulance nodig hebben, die staan wel geregistreerd.
Heel vaak wordt het onderling wel op gelost.
Mank of dizzie lopend kan de fietser zijn/haar weg vervolgen
En de automobilist tuft vrolijk verder.
Dat zijn er op jaarbasis heel wat.
Ik werk pal tegen over de afrit, vandaar dat ik dit weet.
En hoezo dan “zolang de TCZ daar nog zit” ? Gaan zij daar weg dan?
Dan lijkt me het ‘makkelijker’ op te lossen…
Hoewel ik me afvraag wat voor situaties je dan krijgt op de rotonde die daar zit. Zullen vast niet minder ongelukken gaan gebeuren wanneer er van twee kanten fietsers kunnen komen op en gaan vanaf de rotonde!
Ook is het echt te zot voor woorden hoe vaak je op de fiets van je sokken wordt gereden als je langs het opritpunt van de snelweg komt. Alsof de automobilisten daar wel kunnen optrekken … en dan vervolgens tergend langzaam de snelweg op gaan rijden zekers…
Weten jullie wel hoe gevaarlijk fietsers op een rotonde zijn, hier in Zwolle hebben fietsers allemaal voorrang. Als je in de auto de rotonde oprijdt moet je ogen voor en achter hebben, want ze duiken overal op en dan moet je heftig in de remmen.
Het is toch veel veiliger als de auto’s zo door kunnen rijden en de fietsers moeten stoppen. Scheelt ook weer in de co2.
Gevaarlijke kruisingen moeten ze aanpakken [jullie weten welke ik bedoel…:)] maar fietsers voorrang op een rotonde, dat is een gemiste kans 🙂
BTW, ik fiets zelf ook
@Henk:
Inderdaad, fietsers op rotondes zijn ook vrij gevaarlijk, zelfs voor andere fietsers. Met name bij het oprijden van een rotonde is het dikke ellende want voorrang verlenen aan fietsers op de rotonde, dat kennen veel fietsers niet.
Maar wat betreft het door laten rijden van auto’s: weet je wat pas scheelt? De auto laten staan en ook op de fiets gaan (doe je toch vrij vaak dacht ik? en jawel… zie einde van je bericht)
Ik denk dat de veiligheid van rotondes nog altijd verbeterd kan worden door de fietsstroom en de autostroom tegen elkaar in te laten rijden. Twee mogelijkheden zouden dan zijn auto’s linksom, fietsers rechtsom (dus de fietsers de andere kant op laten rijden dan ze nu doen) of omgekeerd uiteraard waarbij de auto’s de andere kant op moeten rijden.
De eerste optie waarbij fietsers de andere kant op zouden rijden lijkt me wel wat. Fietsers en automobilisten kijken elkaar in de ogen wat meer duidelijkheid schept. Automobilisten en fietsers hoeven dan in wezen alleen nog voor zich te kijken om te zien met wie ze te maken krijgen in plaats van angstvallig over de linker schouder om te zien of een automobilist ze niet gaat snijden als die de rotonde wil verlaten terwijl de fietser erop wil blijven of omgekeerd, de automobilist hoeft niet meer over z’n echter schouder te kijken om in de gaten te houden of er niet een fietser naast hem zit. Kijken kan je maar in ?©?©n richting (tenzij je je ogen ongelukkig in je hoofd hebt zitten).
Maar ik ben het niet met je eens dat het een gemiste kans is. Het fietsgebruik mag best wat meer gestimuleerd worden als je het mij vraagt.