Poortjes sluiten nieuwe spoortunnel af

Zwolle – De NS is (zoals gepland) definitief van plan de nieuwe stationstunnel af te sluiten met poortjes. Dat maakte NS woensdagavond bekend op de informatieavond over de Spoorzone in AOC DE Groene Welle. De tunnel zou zo alleen maar toegankelijk zijn voor bezitters van een OV-chipkaart. 
 
ns-logo.png 
 
Voor mensen zonder een OV-chipkaart komt er een eenmalig toegangsbewijs. Weinig mensen zullen daar gebruik van gaan maken, vanwege het feit dat maar heel weinig Nederlanders geen OV-chipkaart hebben, meent de NS. Voor reizigers zonder een OV-chipkaart komt er een loopbrug ten westen van de stad; voor het Stadskantoor betekent dit in veel gevallen een flinke omweg. Volgens veel aanwezigen was eerder toegezegd dat de tunnel volledig toegankelijk zou blijven, meldt journalist Vincent Wever aan Weblog Zwolle. De tunnel vormt een belangrijke verbinding tussen twee wijken.

De discussie rond het afsluiten van stationspassages in steden is zeker geen unieke. NS ligt ook met steden als Hengelo en Breda in de clinch over het dichtgooien van tunnels. De NS wil met de poortjes de inkomsten verhogen, door zwartrijden te voorkomen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

41 gedachten over “Poortjes sluiten nieuwe spoortunnel af”

  1. In mijn ogen pure geldklopperij!
    Wie naar 1 van de winkeltjes of eet-tenten wil, moet dan blijkbaar eerst uitchecken. Als je daarna weer incheckt, betaal je weer het opstaptarief.
    Met een papieren kaartje kan je onbeperkt je reis onderbreken, maar ja, die bestaan binnenkort alleen nog zonder korting…

  2. @arie. Dat tarief wordt weer teruggestort bij het uitchecken (tenzij je dusdanig ver hebt gereisd dat er weinig meer terug te storten valt uiteraard). In- en meteen daarna weer uitchecken zorgt dus niet voor kosten

  3. Fyra, tolpoortjes, minder treinen in de winter….N(iet) S(lim) is met alle berichten in het nieuws een betere betekenis van deze verkorte schrijfwijze.

  4. Als de NS zwartrijders wil aanpakken moeten ze gewoon altijd een conducteur rond laten gaan. Ik betaal altijd keurig als ik met de trein ga, maar word 9/10x niet gecontroleerd. Eerst kijken hoe je het probleem zelf kan tackelen, voordat je de bewegingsvrijheid van ieder individu te beperken.

  5. @Bas-j:
    Wanneer je op hetzelfde station binnen 45 minuten na inchecken weer uitcheckt, kost het je uiteindelijk niets (dus gebruik van de tunnel is feitelijk gratis), maar uitchecken en kort erna weer bij NS inchecken is volgens mij een ander geval en wordt juist wel gezien als nieuwe reis, dus opnieuw opstaptarief.

  6. DUS als ik anoniem wens te blijven,om wat voor reden dan ook,
    word ik afgestraft doordat ik een heel eind om moet lopen!?
    we leven ja zowat in een politie-staat zonder ook maar enkele privecy!>:(>:(>:(>:(

  7. Belachelijk voornemen. Kan de gemeente hierin niet samen met andere gemeenten (Enschede, Breda) optrekken of dit aankaarten bij het Rijk?

  8. Volgens mij kan je gewoon voor 0 euro met je OV de poort door hoor.
    Als je aan de ene kant incheckt en aan de andere kant weer uitcheckt, heb je toch 0 km gereisd? Dan mogen ze toch ook geen instaptarief rekenen?

    Als ik nu op het station incheck en 3 minuten later weer uitcheck, wordt er ook geen saldo afgeschreven. Iedereen heeft tegenwoordig wel een OV op zak, dus laten we er niet een al te groot drama van maken. Op deze manier blijft dat nare gespuis en die vieze zwervers tenminste ver weg!

  9. Ik ga gewoon niet met het OV dus ook geen OV-kaart (chipkaart) nodig, dus ook geen probleem tot nu toe! Dan maar niet op het station komen, toch? En hoezo heeft iedereen een OV-chipkaart tegenwoordig, NS? Dat lijkt me de wens van de NS, maar niet de waarheid….

  10. vanwege het feit dat maar heel weinig Nederlanders geen OV-chipkaart hebben, meent de NS.

    Iedereen heeft tegenwoordig wel een OV op zak,

    Dit vind ik van die rare uitspraken. Hoe kom je erbij, persoonlijk ken ik zat mensen die geen ov chipkaart hebben.

    Wederom de goede laten lijden door de slechte.

  11. Ik vind het alleen maar handig die poortjes. Ik reis elke dag met de bus en trein, en zo kan ik niet meer vergeten om in- en uit te checken. ;D

  12. Bericht door db, op 23 januari 2013 om 22:48
    DUS als ik anoniem wens te blijven,om wat voor reden dan ook,
    word ik afgestraft doordat ik een heel eind om moet lopen!?
    we leven ja zowat in een politie-staat zonder ook maar enkele privecy!

    DB je kunt ook anonieme ov-chipkaarten kopen hoor.

  13. Precies wat @Truus zegt, voor treinreizigers, toch diegene die het meest gebruik maken van de tunnel, is het supermakkelijk. Daarbij, er zit straks aan beide kanten een brug (en nog een tunnel), dus omrijden/lopen hoeft alleen als je uit de Terborchstraat komt, maar goed, dan had je ook al een andere weg kunnen nemen.

    Het is overigens allemaal eigen terrein, mensen mogen blij zijn dat ze er uberhaupt gratis gebruik van mogen maken.

  14. Weer precies als vroeger. Toen zaten er bij de in en uitgang spoorhazen je kaartje te knippen. Ging je niet met de trein dan kocht je een perronkaartje.

  15. Ik snap het niet want ik reis vrijwel nooit met ov aangezien ik het meeste op de fiets kan doen en zo niet, dan gebruiken we de auto want dat vind ik toch makkelijker. Kortom, ik weet gewoon niks van de chipkaart. (Echt niet bijna iedereen heeft een ov-chipkaart hoor!) Ik begrijp dat je als je van de ene kant van het station naar de andere wilt, dat je dan niet meer zomaar onder (als de tunnel klaar is) het station door kunt lopen? Af en toe haal ik mijn moeder van het station en neem ik de kinderen mee omdat die het leuk vinden om op het station te kijken. Dat kan dus straks niet meer? Ik moet buiten het station wachten?

  16. Als scholier heb ik jaren lang met de trein moeten reizen, gelukkig heb ik nu al 25 jaar een auto en kan ik al 25 jaar het openbaar vervoer mijden. Helaas moet ik nu verplicht ook het station mijden. Ik kwam er al niet vaak, maar soms is het handig om door de tunnel te gaan.
    Ik hoop maar dat er geen gemeenschapsgelden aan besteed zijn!

  17. @jenf misschien even goed lezen:
    Voor mensen zonder een OV-chipkaart komt er een eenmalig toegangsbewijs.

    @zwolle zuid, 25 jaar al geen ervaring meer met het OV dus. Waarom mijd jij het OV? Wat is je reden?

  18. Vorige week wilde de raad nog een kunstproject in de tunnel, maar wie gaat er nou een publiek kunstwerk aanleggen op een niet openbare plek welke ook nog eens eigendom is van Pro Rail?

  19. Goh volgens Jasper mogen we blij zijn dat we er uberhaupt gratis gebruik van mogen maken. , eigen terrein, toegang verboden ha ha. Het is gewoon openbaar gebied. In beheer van NS en Prorail. En eigendom van het rijk.

  20. @Arie

    Instaptarief wordt altijd teruggestort. tenzij je zoals ik zei meer kosten maakt dan het instaptarief.

    Dat tarief is puur bedoeld om ervoor te zorgen dat de reiziger genoeg geld op zijn Chipkaart heeft staan en dus niet met 1 euro op z’n kaart naar Amsterdam kan reizen.

    als je dus 10 euro instaptarief betaald en je reist een reisje van 5 euro, krijg je aan het eind 5 euro teruggestort op je chipkaart.

    maar maak je een reis van 15 euro, dan wordt er aan het eind dus nog 5 euro extra afgeschreven.

    Het maakt dus niet uit of je tussendoor nog even uit- en weer incheckt. Het instaptarief wordt dan in eerste instantie weer teruggestort, en wanneer je weer incheckt erweer afgehaald. Als je dan op je eindbestemming weer uitcheckt, wordt het instaptarief weer teruggestort, voor zover je reis niet te ver is.

  21. @japser

    Ook ik kan mij niet vinden in jouw stelling “dat mensen blij mogen zijn dat ze uberhaupt gratis gebruik van eigen terrein mogen maken.”

    Om het geheugen even op te frissen zijn Prorail en de NS geprivatiseerde overheidsdiensten die in het verleden met publiek geld een concurrentiepositie hebben verkregen maar nu geen oog meer hebben voor de balans tussen prijs (profit) en toegevoegde waarde (kwaliteit) voor de samenleving.

    Het is inderdaad zo dat er de afgelopen 30 jaar een machtsverschuiving heeft plaatsgevonden ten nadele van overheden (die het algemene belangen behartigen) en ten gunst van bedrijven (die private belangen behartigen). We hebben de laatste 30 jaar ook gezien dat veel bedrijven meer naar de profit hebben gekeken dan naar de kwaliteit. En laten Prorail en NS daar nu juist uitstekende voorbeelden van zijn.

    Als inwoner van Zwolle vind ik het onbillijk dat private partijen eenzijdig kunnen besluiten om barriëres te creëren in het stedelijk weefsel. Dit kost de samenleving wel degelijk wat: wat dacht je van extra tijd en energie (en dus ook geld) die voortvloeien uit het omzeilen van dergelijke barriëres of (publieke) investeringen die dan opeens extra moeten worden gedaan.

    Resumerend lijkt het mij helemaal niet zo vreemd dat mensen (en volksvertegenwoordigers) ageren als een private partij vanuit een winstbelang andere partijen opzadelen met nadelen en meerkosten en daarbij in het verleden gemaakte afspraken en overeenkomsten niet nakomen.

    Tenslotte lijkt mij de oplossing niet zo heel erg ingewikkeld. Poortjes bij de perronopgangen en de tunnel openbaar gebied. Mooie win-win toch?

  22. Wat een gelul dat iedereen een OV-chipkaart heeft. Hoe komen ze daarbij?
    Die zin alleen al toont aan dat de NS totaal niet op de hoogte is van de werkelijke situatie.

    Maar ey, je houdt het toch niet tegen, als ik voortaan vanaf het stadskantoor naar de binnenstad moet lopen we maar doodleuk om via de Hortensiatunnel….en voor de zoveelste maal: bedankt NS! 🙂

  23. Zwolle is ook en vooral een overstap-station en ik zie het niet gebeuren dat reizigers gedwongen worden om te moeten in- en uit-checken wanneer ze van perron wisselen. Dus dat gaat het zeker niet worden
    Elrey !

    De passant door de tunnel gaat dus een paar handelingen verrichten.
    Of gaat de passerelle nemen aan de west-kant. Gezond trappen klimmen voor de heren en dames scholieren…Niets mis mee.
    8)

  24. @Wimpie

    Misschien was de oplossing van mij ook wel te simpel, geen win-win omdat de overstapper dan losed. Maar bij mijn oplossing heeft de eigenaar van het terrein wel minder kans op niet betalende treinreizigers, wordt het private doel van het afsluiten bereikt en worden de lasten iets billijker verdeeld.

    Maar we kunnen natuurlijk van mening verschillen over de inspanning die het kost om ff een OV-kaart ff langs een poortje te halen of door een barrierre gedwongen zijn tot andere inspanningen 😉

  25. Wat maakt het uit dat het (semi)overheidsinstellingen zijn? Het stadshuis is ook van ons allemaal, maar daar mag je echt niet overal zo maar rondlopen. Probeer maar eens het terrein op te lopen van Binnenlandse Zaken, lukt je niet, staat een groot hek om heen.

    Dat het publieksbezit is, betekend nog niet dat het automatisch vrij toegankelijk is.

  26. @buurtbewoner1 lees het stuk eens, er komt een nieuwe brug aan de westkant van het station, richting de binnenstad, geen probleem voor jou dus.

  27. @_japser

    Ik vind het wel relevant dat het in dit geval niet gaat om een privaat bedrijf maar om een semi-publieke partij. Daarvan verwacht ik een bredere focus dan alleen het winstbelang.

    De vergelijking qua (volledige) toegankelijkheid van overheidsgebouw gaat enigszins mank omdat dit het in het geval van de spoortunnel niet om een gebouw gaat maar om een loopverbinding tussen twee stadsdelen.

    Als we jouw redenatie volgen kan het er nog van komen dat we alle snelwegen tolwegen maken en alle viaducten onder snelwegen ook dichtgooien waardoor vergelijkbare barriëres ontstaan.

    Kennelijk zijn er in het verleden afspraken gemaakt die een win-win situatie opleverden maar die nu eenzijdig door de één partij (de NS) worden opgezegd. Maakt dat wat uit? In dit geval naar mijn mening wel omdat in eerste instantie uiteenlopende belangen konden worden verenigd in een oplossing terwijl deze oplossing ertoe leidt dat belangen conflicteren.

    Ik denk niet dat de NS de nieuw brug aan de westkant volledig zal betalen en dat hiervoor schaars gemeenschapsgeld moet worden aangewend. Ik zie andere bestedingsdoelen voor publiek geld dan het aanleggen van een extra verbinding omdat de bestaande verbinding dicht wordt gegooid omdat de NS geen zwartrijders wil. Dit is een oplossing die meerdere doelen voorbij schiet en waarvoor andere oplossingen denkbaar zijn.

    Daarnaast zijn overheidsgebouwen geen publiek bezit, maar in handen van overheden en is de toegankelijkheid net als bij een bedrijf niet ongelimiteerd. Maar dat is een geheel andere discussie.

    Tenslotte heeft niet iedereen OV-kaart (nodig) en mogen mensen die nu gebruik maken van de spoortunnel om van stationsbuurt naar Hanzeland te komen nu dus een extra investering doen.

  28. Ik ben rolstoelafhankelijk en maak nooit gebruik van het openbaar vervoer.

    Wanneer het mooi weer is, kon ik tot op heden, een leuk rondje Zwolle “rollen”. 8)
    Ik ging dan vaak, via de Zuidzijde (ff treinen en mensen kijken bij het station), richting het centrum.

    Dit kan dan straks niet meer en ben ik verplicht, óf een OV-kaart te kopen (die ik verder nergens voor gebruik), óf maar helemaal om te “rollen” via de van Karnebeektunnel?

    En bedankt NS en Gemeente Zwolle….. >:( >:(

Reacties zijn gesloten.