Zwolle – Ja ja… Het was wat aaan de late kant, maar zaterdagmiddag vond de jaarlijkse grote carnavalsoptocht plaats in Sassendonk. Een bonte stoet van 62 wagens en groepen paradeerde door de binnenstad van Zwolle. Langs de route stonden, mede door het goede weer, duizenden bezoekers het kleurrijke geheel te bewonderen.
Stadsprins Kortje I, burgemeester Henk Jan Meijer en andere prominenten namen op het Gasthuisplein het defilé af. Het aantal wagens lijkt elk jaar wat af te nemen. In 2010 bestond de carnavalsoptocht nog uit 80 wagens en groepen. In 2011 70. Dit jaar dus weer minder, maar niet minder mooi. De optocht, die een half uur te laat van start ging en waar hier en daar wat gaten zaten, baande zich in ongeveer een uur een weg door het stadscentrum van Zwolle. De Sassendonkers lieten zich van hun beste en grappige kant zien. De uitslag van de optocht: 1. Kiek’n Wat Ut Wört 2. ’t Groeppie 3. De Trammelanto’s 4. De Wandelclub 5. De Assendorper motorclub Zatoedaaro 6. Apollo 1 met André Kuipers 7. Café ’t Kroegje. Loeigroed Trofee: Bijenkoningin. De Gemeente Zwolle Wisselbeker: CV De Gleuvenskoevers. Sassendonk Bokaal: Bijenkoningin.
Via Lees verder meer foto’s…
You’ll never wok alone! 😀
Wij hebben ook geprobeerd om de optocht te zien, maar toen we 2 1/2 uur gewacht hadden achter de dranghekken stond er op het moment dat de optocht langs kwam 5 rijen publiek voor de dranghekken. En toen we hen erop wezen dat we daar dus hebben staan wachten voor Piet Snot keken ze ons aan of ze water zagen branden. Ik heb me omgedraaid, ben naar huis gegaan. Geeen optocht gezien en een ilusie armer.
@annemiek
Waardeloos is dat. Houd je je netjes aan de regels, komen er idioten die schijt hebben aan alles en verzieken daarmee het plezier van andere mensen die zich, zoals het hoort, netjes aan de regels houden. Dom volk is dat gewoon. Als IK het maar zie, ikke, ikke, ikke.
Zo lang wachten….????
.Ga niet te vroeg en ga lekker in Assendorp staan… Nooit meer dan 1 rijtje voor je en goede sfeer!
We stonden dus in Assendorp en eindelijk om 3 uur kwam de optocht langs en stond om kwart over 3 alweer stil! Heel jammer…Laat ik nu toch altijd denken dat dit ieder jaar gebeurt!
Wij stonden in de assendorp! Tot 15.15 u moeten wachten op de optocht en het enige wat ik zag…..mensen in carnavalskleding die de optocht liepen en zaten te eten! Alle wagens zag ik mensen eten geen show geen feest alleen maar vretende optochtlopers!
Ik lag lekker op de bank 😀
Als Sab een paar meter na Kip2day stond, dan begrijp ik dat wel. Zij boden alle optochtlopers een stukje warme kip aan.
Ik liep zelf ook mee, en inderdaad we waren wat later als andere jaren. Maar ieder jaar zijn we ook niet eerder dan 15.30 uur in de stad en dit jaar dus een kwartiertje later.
En in Assendorp stonden we stil, om de gaten die anders zouden ontstaan niet nog groter te laten worden.
Ik begrijp dat het niet altijd voor de kijker leuk is, maar het organiseren van zo’n optocht is meer dan je denkt.
Ik heb hoe dan ook genoten van het lopen in de optocht met dit prachtige weer. Alaaf!
en ik lekker aant bier in atelier rijmt ook nog alaaaaaaaf zo
Voordeel van wonen in de zwolse binnenstad, ze komen voor je deur langs,
Maar snap de ergernis wel van het lange wachten vooral met kleine kinderen.
Ik begrijp dat van dat organiseren, een enorme klus, dat geloof ik graag. Maar dat er vaak problemen zijn met de doorstroming begrijp ik niet. Het is elke keer weer hetzelfde “carnavalsliedje”. En al die etende optochtlopers, dat viel me ook op, niet erg “professioneel”, zo lang liep de stoet nog niet. Moet eerlijk zeggen, ben absoluut geen carnavalsvierder maar ik vind het erg leuk dat mensen zich zo goed vermaken. Dus volgend jaar weer een optocht, gewoon op tijd beginnen, goed doorlopen allemaal en aan het einde allemaal een lekker kippetje! Alaaf! En ik sta er ook weer!
Ze hebben nu al twee pauzes, bij die kipboer en even later ook bij Norp, dat kan dus niet langer zo. Je moet ook aan je fans denken.
Hier doe ik dus nooit meer aan mee. Geen wonder dat het ieder jaar kleiner wordt. Vandaag met de kinderen mooi op tijd in het centrum voor een goede plaats. Kwart voor 2 stonden we klaar, vol enthousiasme. Maar 2 uur ging voorbij, half 3, drie uur, half vier, vier uur… En nog geen optocht!!! Met twee teleurgestelde en verkleumde koppies maar weer huiswaarts gegaan. Wat een waardeloos carnaval! Dat een optocht niet vlekkeloos gaat: prima. Dat het wat langer duurt: geen punt! Maar twee uur voor jan joker staan wachten: absurd!! Eén tip voor iedere carnaval liefhebber – wil je een leuke optocht, ga dan niet naar Zwolle/Sassendonk. Bah!
enne schrijver van dit artikel: een half uurtje vertraging en in een uurtje de stad door?? Toen wij kwart over vier de bus weer naar huis namen was de stoet nog nergens te bekennen!
Stoet-pech?
14.30 komt de optocht altijd op de plek in de assendorp langs! En nee ze aten niet alleen kip, kroketten van alles ging erin!! Vond het niet om aan te zien! Heb geen 1 vrolijk gezellig lopende optochtloper gezien!
Tja, daar is het dan ook weer carnaval voor. Wij hadden vrogger ene J.J.CHR Lievers als collega.
Las in de Stentor dat de sleutel van de stad door de burgemeester en wethouders was overgedragen. Nooit meer teruggeven die sleutel. Hoop dat prins carnaval wel luisterd naar de inwoners en minder gul is met het verspillen van het kapitaal van de gemeenschap. Snel het ipad project stoppen, kijken hoe de stad het verlies van 4 ton op het project op het eiland kan stoppen en de bouw van drie duren studententorens om kan zetten in het ombouwen van het oude ziekenhuis in mooie ruimte studentenflats. Leren luisteren naar wat de inwoners van Zwolle echt willen en minder sturen op eigen en politieke ambitie. Succes Prins Carnaval maak er wat moois van.
(T)ja
Ook ik stond met twee kleumende kinderen te wachten bij de Sassenpoort. Als toeschouwer is wachten op een optocht die (veel) later vertrekt vooral vervelend omdat je
dat niet weet en daarom ook geen keuze kunt maken en dus blijft wachten omdat je ‘m anders misschien net mist. Maar een half uur later, zonder dat de optocht er is voelt die keuze weer erg suf en onhandig.
Maar hoe kan het dan anders?
Ik was wel blij geweest met een Twitterbericht van de organisatie van de optocht over de omvang van de vertraging of iets dergelijks….verwachtingen managen is voor de PR van de optocht wellicht handig, als ik de reacties hierboven lees.
heerlijk voor de buis omroep brabant aan heb je 4 dagen lang carnaval 24/7 met alle optochten live op de buis. geen rijen mensen voor je. lekker warm en nog 10 keer mooier dan die hele zooi wat ze optocht noemen hier in zwolle.. is al 3 jaar waardeloos en zal elk jaar erger worden alaaaf 8) oh en natuurlijk morgen niet te vergeten de 2 mooie optochten die van raalte en oldenzaal kan zwolle ook van leren:)
UPDATE met (een beetje) veel foto’s!
Inderdaad, een beetje onevenredig veel foto’s gezien het feit dat Zwolle nu niet echt een carnavalsstad is! Een beetje balans in de hoeveelheid berichtgeving zou geen kwaad kunnen, lijkt mij.
Wow… Wat mooi allemaal! Prachtige optocht zo te zien met foto’s van een topfotograaf. Harry overtreft hier weer zichzelf.
Wij zijn dit jaar niet eens gegaan, omdat de optocht elke keer zo ontzettend laat is. Ze kwamen pas om 15.00 uur over de Hortensiastraat (heb ik gehoord). Mijn man heeft zelfs wel eens mee gedaan in de optocht en dat was ook wachten in de kou op de wagen. Niemand verteld de mensen in de optocht ook niet waarom. Ik hoorde nu wel dat dit met de jurering voor de prijzen te maken heeft.. wie weet daar meer over? Het ligt dus echt aan de organisatie. Waardeloos. Wij gaan morgen in Raalte kijken.
Carnaval in Raalte is idd een aanrader! Maar je kunt de organisatie toch ook gewoon laten weten (mail?) dat je baalt van die onvoorspelbaarheid?
Dat je moet wachten op de optocht dat weet je, ook met kleine kinderen. De optocht is gewoon op tijd begonnen maar door de grote gaten is besloten hem even stil te leggen. Na zoveel jaren moet je weten dat de stoet bij de sassepoort ongeveer om 15.00 uur aankomt .
Dus in de binnestad nog later.Jammer dat mensen alleen de negatieve dingen hebben gezien, ik heb er van genoten van al die mensen die de moeite nemen om er zo veel werk van te maken .Voor al die anderen die het beter weten doe een keer zelf mee !!! En laat zien hoe jullie vinden hoe het moet dan! Sassedonk leeft echt wel ook met de optocht.
Ik stond bij de Sassenpoort en heb de fotograaf ook zijn werk zien doen. De stoet kwam er 40 minuten later; 15.40 uur.
Ik kan me voorstellen dat je, met kleine kinderen, op tijd wilt zijn en daardoor een normale plek hebt waardoor die kleine kinderen ook inderdaad wat kunnen zien…….maar als je daar dan 2,5 uur staat te verkleumen en je ziet nog geen stoet voorbij komen, dan kan ik me voorstellen dat je baalt als een stekker en dat je dat zeker wilt laten weten. Ik hoop alleen dat de organisatie dit ook durft aan te horen, én er wat mee doen, voor de komende jaren!!
Vandaag werd er keurig op tijd vertrokken! Om netjes kwart over 2. En ja, jammer genoeg stond de boel ongeveer een half uur stil! Waarom? Geen flauw idee, misschien een wagen stuk ofzo. Jammer van sommige azijnzeikerds hier maar het was een super optocht vandaag! Goed weer, super sfeer en gezelligheid alom. Niets van gemerkt? Steek volgend seizoen eens 4 maanden werk in een wagen en loop eens mee, het is leuker dan je denkt!!
😮 120 dagen? RESPECT :D:D:D
Was vandaag voor de eerste keer in Zwolle om deze optocht te bekijken. Inderdaad meer dan 2 uur staan te wachten in de binnenstad. Toen de optocht maar tegemoet gelopen. Wat veel rokende mensen in de optocht en inderdaad ook veel etende mensen. Zag opeens ook een grote schaal met oliebollen uit een achterklep komen. En wat veel snoep. In de optocht van Oldenzaal mag dit helemaal niet. En op een gegeven moment zagen we een wagen met dansmariekes voorbij komen. Die meiden waren me toch chagrijnig. Vroeg me af wat ze op die wagen deden. Had dat bij meer wagens waarvan ik me afvroeg of de mensen het wel leuk vonden om mee te lopen. Nee, had me meer voorgesteld van deze optocht. Volgend jaar maar weer naar Oldenzaal!!
Wat een azijnpissers hier en dat met Carnaval, het is feest in onze stad. Mooi toch?
Zonder azijnpissers zou het ook wel heel saai worden buurman 8)
Tja Dick, maar iedereen moet ook maar op zijn of haar wenken worden bediend. Ik kan me slechtere omstandigheden bedenken als je moet wachten. Los van de optocht zijn de café’s vol en is er voldoende vrolijkheid op straat deze dagen, dus wat nou klagen. Welterusten, ik ga mijn bed in 🙂
EENS, elk voordeel hep z’n nadeel.
Poe wat een gezeur zeg. Als je d’r niks aan vindt, blijf dan thuis.
Simpel, net als met de tv uitdoen. Radio = wegraaien of uitdoen.
Waardeloos, heb er ook 2 uur staan wachten. Waardeloos, waardeloos en nog eens waardeloos, heb er geen andere woorden voor!!!
Misschien dat de organisatie, uiteraard na de carnaval, eens kan gaan uitleggen hoe het een en ander in elkaar zit. Misschien wordt het dan wat duidelijker voor de mensen die niet aan carnaval doen (dat mag, volgens mij) en toch de carnavalsvierders willen ondersteunen door naar de optocht te komen kijken. Volgens is daar niets mis mee! Kweekt misschien wat meer begrip en verhoogt de gezelligheid.
@de mensen die spreken over azijnpissers… Ga jij het maar eens aan je kinderen uitleggen wat er aan de hand is als deze teleurgesteld en verkleumd na dik twee uur naar huis willen! Vertraging is normaal, maar dit was gestoord! Heb wel vaker carnaval en andere optochten bezocht in andere steden… En dan was er wel eens een half uurtje vertraging oid, maar dik twee uur?? Dat is ongehoord. NOOIT WEER! Dit heeft met feest niks te maken.
Die carnavalsvierders kunnen dan ook gewoon zo sluw als een paling je bed in glijden :D:D:D:D
Eerste wat de kinderen vanochtend zeiden toen ze uit bed kwamen: “het was gisteren een ROTcarnaval he pap? Die Prins Carnaval is een stommerd”. Dat laatste is dan niet terecht en heb ik ook tegen gesproken. Maar het is toch wel heel erg zonde dat de kinderen nu al ieder enthousiasme rond carnaval kwijt zijn… Ze hebben net als vele anderen dik twee en een half uur in de kou gestaan en hebben het toen opgegeven. Dit was zo’n verschrikkelijk sneu geheel… Niet vaak zoveel huilende en anderszins beteuterde kindjes in de stad gezien. Ook in de bus naar huis was de teleurstelling op alle gezichten af te lezen. Ik ga volgend jaar wel naar een andere stad. Leuk dat mensen hier roepen dat de sfeer er goed in zat in de optocht. Zal best – maar een vertraging van meer dan 2 uur zonder enig berichtje is gewoonweg ronduit asociaal als je weet dat er honderden, misschien duizenden kinderen in de kou staan te wachten….
Heb trouwens ook regelmatig optochten in andere steden mee gemaakt. Vertraging is normaal. Maar iets als dit heb ik nog nooit ergens mee gemaakt… Dus dat sommige dan roepen “Ja is normaal” en “had je kunnen weten” is echt volstrekt onzin!
@Stadshagenees, m.b.t. het wachten en de opmerking dat de cafés vol zitten… We hebben het hier over kinderen! Daarmee ga je toch niet een café in vol met dronkelieden? Het hele probleem is dat de carnaval vierders hier puur met het eigen feestje bezig zijn en totaal vergeten dat de optocht ook voor de stad en met name de kinderen is! Heeft niets te maken met “op de wenken bediend willen worden” enkel met goed fatsoen. In andere steden gaat het wel gewoon prima!
Verwarming maar alvast een volle graad lager gedaan 😀
Even wat relativering…
Ja de optocht had vertraging, dat komt nu eenmaal voor.
Carnaval is nu eenmaal een feest van eten en drinken! Dus ook in de optocht, het zijn ook maar vrijwilligers, geen betaalde medewerkers van Disneyland.
Als je om 14:00 in het centrum gaat staan terwijl de route eerst nog door assendorp moet, moet je je kinderen gewoon uitleggen dat papa een beetje dom is geweest, en het niet aan de organisatie ligt. Bij een normale optocht had je op de tijd dat je weg ging pas de eerste wagens gezien.
Met kinderen een kroeg in kan best, vanmiddag b.v. In de Voorstraat, kinderen carnaval.
Zo en straks weer genieten.
Alaaf,
Leo van Elburg.
Goh, ik lees hier overwegende negatieve reacties. Dat is ook Nederland, alles moet perfect zijn zolang Henk en Alie er zelf maar niets voor hoeven te doen. Het komt bij niemand op dat het best lastig is om grote praalwagens kleine bochtjes te laten maken enzo.
En aan het eind van de optocht om 1400 uur te gaan staan wanneer je weet dat de optocht om 1415 uur vertrekt is ook niet echt handig.
Dus volgend jaar of zelf meelopen of later langs de kant gaan staan, ik heb ook heeeeeeel veel lachende mensen langs de weg gezien. Die schrijven waarschijnlijk niet op een log als deze.
Ook ik vond het erg vervelend dat weer de optocht niet op tijd kwam en er overal grote gaten tussen zaten dit gaat al jaren zo leren ze daar niks van..En dan die arme kindjes die maar zitten te wachten in de kou..
net wakker is de optocht al langs geweest
Wat een nare reactie’s hier! Weken zijn we bezig met kleding naaien , een wagen bouwen etc. En dan krijg je dit! Sorry hoor voor het stukje kip die ik opgegeten heb.Sorry voor het broodje tussendoor. Kennelijk mogen wij tijdens de lange optocht niet eten!! Wij zijn allemaal vrijwilligers en doen ons best!
Beste Zwollenaar80,
Misschien om de teleurstelling van de kinderen te verzachten. Je kan ook nog naar de optocht in Raalte vandaag.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen!!
Veule plezier,
Audrey
In aanvulling op Audrey, voor een goed plekje, zou ik er al om 12:30 gaan staan!
Groet,
Leo
nou ik heb met de optocht meegelopen vanaf de zijkant en dan maak je die wacht tijd goed vol met lekker wandelen maar wat ik wel zag zijn veel zeurende mensen aan de zijkant poeh.poeh.poeh. kom op het is carnaval deze mensen zijn druk geweest met die optocht en heel carnaval. en dat vind ik het wachten waard
de optocht stond verkeerd om ging pas 14.40 weg van de startplek, jury waarderingen zijn ook niet helemaal objektiev gezien de eerste prijs, zo draai je de optocht zelf de nek om eileuvers!!!!
@Dick, u heeft het hier over de lampen uit bij de buurman, een youtube link naar een kinderliedje en even later over radiozender 538, dat heeft niets met de discussie te maken en doet die dan ook tekort. Uw berichten zijn verwijderd.
@post, ik stel voor dat u zich aanmeld voor de Jury, om er objectiviteit in te brengen. Dat kan namelijk gewoon, een deel van de Jury bestaat uit niet Eileuvers. Allemaal vrijwilligers, waar u gewoon bij kunt aansluiten.
Alaaf,
Leo
Weet niet wat ik hiervan moet denken.
Mensen zijn maanden bezig om een mooie wagen op te tuigen en dan krijg je hier een zee van bagger te lezen. Niks feest van gezelligheid en plezier. Zwolle is het carnaval niet waard.
Als ik wagenbouwer was, nou dan wist ik het wel. Nooit meer!
Ik vond het leuk en wil over de optocht zelf niet klagen. Wel mis is een stukje voorlichting, hoe laat ongeveer waar en een update zodat je, in deze moderne tijd is dat toch mogelijk, bijvoorbeeld nog even een kopje thee gaat drinken met de kinderen ipv een uur staat te blauwbekken. Volgend jaar ben ik er weer om te kijken naar de optocht, ook als bovenstaande geen optie is 😀
Bericht door Blauwvingertje2, op 10 februari 2013 om 09:22
Dan is het duidelijk wat Blauwvingertje2 gisteren heeft uitgedragen als carnavalsgedachte;)
maanden aan een kar werken en daarna een optocht met gigantische zooi op straat achterlatend..gaan jullie die dinsdag ook weer zelf opruimen?
Uiteindelijk na lang wachten een super mooie optocht gezien waarin wij het erg gezellig hadden. Maar nu komen wij niet uit zwolle en ken de verenigingen ook niet. Ik ben dan ook wel benieuwd welke er nu gewonnen heeft ( namen zegt me dus niks ). Is het misschien een idee om de winnaars met foto erop te zetten zodat de niet zwollenaar en die wel gekeken heeft dan ook weet welk thema er gewonnen heeft?
Groetjes Anja
Zo te lezen in veel voorgaande berichtjes stonden er ook veel chagrijnen langs de kant van de optocht… een feestje maak je toch ook zelf? Beetje positief blijven mensen,:)
nu op tv oost heb je pas een echte optocht 8)
@ Admin., op 10 februari 2013 om 11:40: super skerp!
@emiel, als het goed is.. is het allemaal al opgeruimd. Maar wat zit iedereen te zeiken dat de optocht laat was? je weet als de optocht om 2 uur begint in assendorp dat de stoet niet binnen kwartier in de binnenstad is. Als je om 3 uur in de binnenstad bent, dan hoef je misschien een half uur te wachten. Ik stond gisteren bij het gasthuisplein, daar werd netjes opgeroepen wanneer de carnaval stoet langs zal komen.. en je had er nog live muziek ook.
Ik vond het een mooie optocht.. vrolijke mensen.. leuke wagens.. voor mij volgend jaar gewoon weer 😀
Zwollenaar 80; als je een keer normaal met je kinderen naar de kroeg kan dan is het wel met carnaval. Jij bent het carnaval niet waard met je gezeur, geldt ook voor de andere zeikerds hier. Het is nooit goed, wat er ook wordt georganiseerd, er zijn altijd mensen die wat te zeuren moeten hebben. Ik vier zelf geen carnaval, maar ik heb zelden zulk dom geleuter gelezen en ook nog eens slecht onderbouwd. Wachten op een optocht kan ook feestelijk zijn met al die verklede mensen en een kroeg is dan een prima alternatief op carnavalszatermiddag.
Gezeur Stadshagenees: wie jankt er hier nu over een lampie?
Mijn beste man!
Als dat werkelijk carnaval voor u is! stop dan maar met die optocht.
Vooral jammer sneu dat carnaval in Zwolle is gedegradeerd naar een ordinair vreet en zuipfeest.
Vergeet niet te vasten h?, vanaf as woensdag! Meneer van Elburg.
Filmpje van een kleine 5 minuten gemaakt van de optocht zaterdag 9 feb 2013 hier te zien http://youtu.be/MAV7_2yKW1A
@Stadshagenees, zoals gezegd heb ik al vele optochten voor carnaval en andere feesten meegemaakt. Altijd wat vertraging, maar altijd reuze gezellig en altijd gelukkig kindjes… Dit is voor mij het eerst OOIT dat het zo’n drama was. Dus almaar roepen dat het te verwachten was en dat het mn eigen schuld is gaat NERGENS over! Ik ga volgend jaar naar een andere stad waar ze het wel fatsoenlijk voor mekaar hebben.
En voor de duidelijkheid – mijn kritiek is niet richting de bouwers van de wagens! Puur de organisatie. Zoveel vertraging en dan niet even een berichtje (twitter oid) of wat vermaak vooruit sturen?
@Marjanne, ik stond voor een goede plek mooi op tijd om 2 uur. En had ook niet verwacht dat ze er eerder dan half 3 zouden zijn. 3 uur misschien…. Maar om kwart over vier was er nog niets! En geen enkel bericht over vertraging, niemand die even langs komt, geen tweetje, geen omroeper, niks!! Men stond massaal kou te kleumen en de best te doen kinderen in het gareel te houden en rond 4 uur was er een massale uittocht van met name ouders met teleurgestelde kinderen… Daar valt toch niets aan goed te praten??
echt als jullie nu gewoon hele middag tv oost hadden gekeken had je gezien en gehoord hoe je een optocht moet organiseren. het is weer super daar:) en dan heb je 2 en een half uur een optocht en geen 2 uur vertraging 8)
Wat mij verder opvalt van de mensen hier die het wel geslaagd vonden is verder ook dat niemand eens zegt “goh vervelend voor die kinderen ja, maar verder was het een geslaagde optocht’ , nee het is puur “azijnpissers, zeikerds, eigen schuld”…. Dat geeft wel aan hoe het carnaval hier in Zwole blijkbaar in mekaar zit… Het is niet voor de stad en voor de kinderen, en enkel voor de mensen die mekaar vermaken binnen de verenigingen. Wat mij betreft geeft de stad hier geen cent meer aan uit! Ik ben dol op carnavals optochten e.d…. En ga volgend jaar absoluut weer naar een optocht. Maar niet in Zwolle!
Ben het helemaal eens met mensen als Zwollenaar80 e.a., DIt ging nergens over! Ik was rond een uurtje of kwart voor 3 met 4 kids in de stad. Ook wij zijn rond kwart over vier maar vertrokken… Belachelijk gewoon. Ik ga met Zwollenaar80 e.a. volgend jaar ook wel ergens anders kijken!
En inderdaad ook absurde reacties hier van mensen die wellicht meededen met de optocht of organisatie… Alle props naar de bouwers van die wagens , maar het feit dat de enige verdediging van dit tafereel is dat iedereen die diep teleurgesteld is zeikerds zijn, azijnpissers, eigen schuld en alles is zeer kwalijk… Een beetje begrip zou meer op de plaats zijn! Ook ik heb een zeer wrang gevoel overgehouden hieraan en de reacties hier maken het er niet beter op… in tegendeel!! Geef je aan teleurgesteld te zijn krijg je hier nog eens de wind van voren. Sneu.
@Diederik, fijn te horen dat er meer mensen mijn mening delen!
Zwollenaar80; Ik ben geen lid van welke carnavalsverenging dan ook, heb wel enkele jaren carnaval gevierd en ik kan me geen optocht herinneren die wel op tijd begon. Ook in ons gezelschap waren kinderen aanwezig en die wisten zich samen met ons prima te vermaken. Dus ja, ik vind inderdaad dat je zeurt! Het was mooi weer en naar wat ik hoor was er met de sfeer ook niets mis. Het is typerend voor ons land in 2013 dat eeuwige geklaag en gezeur is de nieuwste mode-trend en dat ook nog met carnaval! Een feest dat je zelf ook mede mogelijk maakt door zelf een paar dagen feest te vieren. Jij blijft alleen maar hangen in negativiteit en dat ligt natuurlijk niet aan jou, maar wel aan de mensen die jou hadden moeten informeren over vertragingen, aan de mensen in de optocht die jou zo lang hebben laten wachten. Nu ga je naar een stad waar ze het wel prima voor elkaar hebben volgend jaar. Lijkt me prima, heeft in Zwolle niemand last van je geklaag. Fijne dag verder!
@bernard ,en bedankt he… Nog even na schoppen! Dit was gewoon een kl*te geregelde optocht (sorry voor het taalgebruik). Maar nee – tis allemaal de eigen schuld van de ouders met kinderen… Het is al duidelijk. Carnaval is een feestje voor de verenigingen zelf en verder moet vooral niemand zich er mee bemoeien… Schaf dan die hele optocht gewoon af, scheelt de stad een boel geld en scheelt een boel teleurgestelde kinderen. Ik ga volgend jaar ook ergens anders heen voor de optocht.
Wie zegt dat het de schuld is van de ouders en de kinderen? Niemand volgens mij, het gaat er meer om hoe je het beleeft en een vertraging is kennelijk een reden om je hele carnaval te verzieken en dat moeten de mensen die wel genoten hebben dan ook maar beamen. Get a life en zeur niet zo. Leg dit eens uit aan de Syrische bevolking bijvoorbeeld. Beetje relativeringsvermogen kan geen kwaad.
Niet dat TV Twente het ooit zou doen hoor, maar nu komen ze zeker niet meer een rechtstreekse uitzending van de optocht verzorgen!!
Wat een jankerds, Alleen maar klagen. Doe het anders zelf beter of ga naar een andere stad!! Wat een gemekker
Het was weer prachtig het Zwolse carnaval.
Beste GeenIdee,
Fijn dat u anoniem de volgende reactie wilt geven:
Mijn beste man!
Als dat werkelijk carnaval voor u is! stop dan maar met die optocht.
Vooral jammer sneu dat carnaval in Zwolle is gedegradeerd naar een ordinair vreet en zuipfeest.
Vergeet niet te vasten h?, vanaf as woensdag! Meneer van Elburg
U BEGRIJPT HET TOCH NIET.
Groet,
Leo
Conclusie: omdat de kinderen moesten wachten, liep de optocht niet op tijd8)
@Stadshagenees, Er wordt her en der beweerd dat het niet meer dan logisch is dat een stoet een vertraging van meer dan twee uur heeft en dat je dat als ouder had kunnen weten en je dus niet met de kinderen op tijd bij de dranghekken had moeten gaan staan. En relativeren omdat de kinderen in Syrië het nog veel slechter hebben!? Waar gaat dat nu over?
Ik vind het bizar dat er letterlijk honderden kinderen teleurgesteld en tot op het bot verkleumd naar huis gegaan zijn zonder enige optocht gezien te hebben en het enige dat u kunt zeggen is dat ik en anderen (bv. Zwollenaar80) een zeikerd zijn en maar beter op kunnen rotten uit Zwolle met carnaval… Nee – want carnaval in Zwolle is zo gezellig en echt een feest om samen te komen!! Niet dus… Ga een end weg!! Ik had er al de pest over in – maar na dit soort volstrekt onbegrip ben ik er helemaal klaar mee. NOOIT, maar dan ook NOOIT meer carnaval in Zwolle… Ik ga inderdaad wel naar andere steden, want iedere andere stad waar ik geweest ben had het namelijk wel gewoon prima voor mekaar! Daar was hooguit een half uurtje vertraging, en duurde het iets langer dan kwam er wat vermaak vooruit om de mensen te melden dat het wat langer duurde en dat de stoet er aan komt… Of er was een omroeper die dat meldde. Wachten is geen enkel punt – maar dik twee en een half uur wachten zonder ook maar enig idee te hebben wat er aan de hand is en waar men zich op enig moment massaal af gaat vragen of er uberhaupt ooit nog een stoet komt – daar is echt geen lol meer aan! Ik overdrijf niets – op de grote markt was de sfeer op een gegeven moment om te snijden en waren er nauwelijks nog lachende kindergezichten – maar des te meer huilende kinderen… Hoe moet ik daar in vredesnaam nog iets positiefs van vinden? Hoe moet je je eigen feestje volhouden met niets dan kinderen die naar huis willen, die het koud hebben en die veelal stonden te huilen? En dan voor de twintigste keer zeggen “Dit is leuk, ze komen echt zo hoor! “… Dat werkt dus niet!
optocht vond ik mooier dan andere jaren wat aan de late kant maar dat zijn we ook al jaren gewend
wat mij veel meer irriteerd is het weigeren van jeugd die we zo graag bij het carnaval willen betrekken ga je samen met je 19 jarige zoon de stad in word je zoon als eerste in de tent geweigerd moet 21 zijn ook in vele kroegen komt de wat jongere jeugd er niet in niet zo vreemd dat ze
niks meer van carnaval willen weten
Hierbij een link naar de dappere GeenIdee, die anoniem durft te quoten.
KLIK[/url]
Kom op vent of vrouw, Wie ben ben je? Ik ben Leo van Elburg!
Alaaf,
Leo.
Naamverbasteringen zijn altijd -10.
En wat betreft het “dat kun je verwachten”… Vorig jaar stonden we er om half 3 en waren de mooie plaatsen weg. En even uit m’n hoofd was de stoet er een half uurtje later oid ook… Was toen zeer geslaagd (al konden de kinderen dus niet alles goed zien omdat we wat naar achteren stonden). Dus hoezo is dit normaal? Hoe had ik dit moeten weten??
Zie hier de discussie net… Wat ontzettend naar!! Ook ik ben gisteren teleurgesteld afgedropen met huilende kinders aan de arm. Nu net achter internet gekropen om te zien wat er mis gegaan was met de optocht… Enige wat ik lees is “Ja, dat is toch normaal met een carnavalsoptocht?”…. Nou nee dus – dat is helemaal niet normaal! Mensen dik 2 uur in de kou laten wachten zonder iets te laten weten is totaal niet normaal. En als dan blijkt dat er geen calamiteit of iets geweest is kan ik er niets anders van maken dan dat het OF beroerd geregeld is, of gewoonweg asociaal (“als wij maar lol hebben is de optocht geslaagd!”).
Ook ik heb er, net als Zwollenaar80 en Blauwvingertje grote moeite mee gehad om de kinderen nog enig enthousiasme op te kunnen laten brengen voor carnaval… Maar ik acht de kans bijzonder klein dat ik ze volgend jaar uberhaupt in beweging ga krijgen om er weer heen te gaan… Misschien moet ik net als Blauwvingertje e.a. ook maar eens kijken naar een andere stad – want ik heb ook nooit eerder van iets dergelijks gehoord bij een optocht. Vertraging is normaal, maar mensen 2 uur of meer in de kou laten staan zonder enig signaal van leven is ongehoord.
Nou nou…
Zo lang wachten = w w w . wa a r d e l o o s . n l
@Bericht door JeanJacquesRousseau, op 10 februari 2013 om 17:40
LOL
Van WLZ vrijdag 8 februari
De optocht is elk jaar te laat en elk jaar is het op bepaalde plekken erg druk. Wanneer je zorgt dat je om 15.00-15.30 uur in de stad bent, is er altijd wel een plekje te vinden waar je het goed kunt zien. Beter een stukje missen, dan lang wachten.
Dit jaar weer een vroege carnaval, dus koud. dan is het helemaal zaak niet te vroeg er te gaan staan. Zeker niet met kinderen.
De foto’s laten zien dat de verschillende groepen weer flink hun best hebben gedaan om mooi uitgedost voor de dag te komen: goed gelukt!
Er was vast vertraging door spoedoverleg op het stadhuis over het tablet project. Waarschijnlijk moest daarom de stoet wachten op een aantal blauwe smurfen. Zelfs eens optocht op tijd laten starten en rijden is al teveel gevraagd. Lijkt de NS wel. 😀
Carne (lat) = Vlees.
Carneval = De traditie vanuit de middeleeuwen om de maatschappij om te draaien, de nono wordt prins en de prins wordt nono.
Dus een combinatie tussen de heidense feesten waar de mannelijke leden van de kudde weer geslacht en gegeten mochten worden (bevruchting had plaats gevonden) en een ludieke actie tegen de toen almachtige katholieke kerk en geldende adeldom om zaken eens anders te doen.
Dus ja, eten en drinken, in de moderne tijd, vreten en zuipen, is een al oude traditie van het carnaval, een feest van het volk, door het volk.
Dat al die mensen die verwachten dat alles tot in de finesse georganiseerd is teleurgesteld zijn, begrijp ik best. De televisie en commercie laten onze verwachtingen hoog oplopen. Maar carnaval in Sassendonk is voor en door de welwillende burger georganiseerd! Daar loopt het allemaal niet vlekkeloos!
Ik wil oproepen tot een beetje begrip naar de welwillende vrijwillige organisatoren, HEEL VEEL BEGRIP NAAR DE VRIJWILLIGE DEELNEMERS, en begrip naar alle kinderen die lang hebben moeten wachten op de optocht.
Aan die klagende ouders/mensen wil ik vragen, kijk eens op http://www.eileuvers.nl of welke andere vereniging die u aanspreekt en help mee te organiseren! Zaken komen niet via kritiek tot stand maar door inzet! GRIJP UW KANS!
Alaaf,
Leo van Elburg
Eileuver lid en sympathisant van alle elke carnavalsvereniging en groeperingen,
denk dat de volgende prins niet kortje heet maar kortlontje alaaaaaf dacht dat het een feest moest zijn lijk wel oorlog man
ik vier niet maar gun het een ander wel nou gooi oe mening er uit en gaan met die banaan alaaaaaaaaaf
Wat een waardeloze optocht zeg!
Heb maar 2 of 3 mooie dingen gezien
En daar zo lang op moeten wachten…na de eerste
3 deelnemers alweer een gat van 5 min.
Volgend jaar gaan we wel naar Raalte.
Daar weten ze wel wat een optocht is!!!
8) relaxt mensen :D:D:D
@v meldt u ook aan voor de jury. Eerlijke kritiek verhoogt de kwaliteit.
Alaaf,
Leo
@Leo
Een beetje vers bloed in de jury kan geen kwaad h??! Althans zo begrijp ik…
@Dame, WLZ? Waterland Ziekenhuis?? Ik heb mijn uiterste best gedaan info te vinden over de optocht, maar kon niet meer vinden dan vertrek om 14:00 uur… En aangezien ik vorig jaar om 14:30 eigenlijk te laat was was ik er nu dus maar iets eerder… En dan nog, de optocht had dus blijkbaar om 15:10 uur in de stad moeten zijn. In dat geval had ik hier mee staan juichen waarschijnlijk…. Had het half vier geworden dan was het jammer, maar nog altijd prima geweest en had ik geen klacht gehad… Ik heb uiteindelijk echter pas om half vijf (!!) de bus naar huis gepakt zonder ook maar iets gezien te hebben! Ja, veel huilende kinderen… dat wel!
@Leo, uw reacties getuigen van veel respect. Ook ik richt mij met mijn klaagzang totaal niet tot de vrijwilligers! Ik heb enkel aangegeven erg teleurgesteld te zijn (dat is een simpel feit) en dat velen teleurgesteld waren in de hoop dat dit door bv. de organisatie opgepakt zou worden om het volgend jaar beter te doen…. Mijn boosheid komt vooral door het feit dat ik (en diverse anderen) hier van een aantal nog eens de wind van voren krijgen omdat we azijnpissers zijn… Op die manier is het carnavalsgevoel helemaal wel weg en voel ik mij al helemaal niet geroepen plaats te nemen in de organisatie… Wat ik wel weet is dat ik diverse mensen ken die jaarlijks een vergelijkbare optocht organiseren in een andere stad en dat die, met niet eens zo heel veel moeite, ieder jaar weer een prachtige optocht hebben die ook ieder jaar min of meer op tijd op de diverse plekken langs komt. Zo heel moeilijk is het dus blijkbaar ook weer niet!
Ach, ik geef het op. Als er nog steeds mensen zijn die denken dat een mooie wagen zo de lucht uit komt vallen en dat alle wagen al klaargezet worden door de gemeente of andere instanties dan heeft geen enkele zin meer om hier te reageren.
Mensen hebben denk ik niet in de gaten dat heel veel andere mensen een groot gedeelte van hun tijd steken in deze liefhebberij. Dat je wanneer je meeloopt in de optocht al de hele ochtend hard hebt moeten werken om alles voor elkaar te hebben.
Alaaf.
@Joris, Ik weet prima wat er bij komt kijken aangezien ik ook diverse mensen ken die vergelijkbare optochten organiseren (ook geheel vrijwillig). Dat het hard werken is is een simpel feit. Maar het is ook een simpel feit dat bij hen, en in de diverse andere steden waar ik een optocht beleeft heb de optocht steevast redelijk tot precies op tijd was!! Een vertraging van meer dan een half uur heb ik nooit mee gemaakt, hier was het een vertraging van bijna 2 uur! Ongeacht alle goede bedoelingen van de vrijwilligers (daar heb ik persoonlijk geen twijfel aan) is dat simpelweg niet goed te praten. Slechte zaak met verschrikkelijk veel teleurgestelde kinderen als gevolg. Ik snap niet zo goed dat dat telkens verdedigd wordt… Het teleurstellen van zoveel kinderen is gewoonweg verschrikkelijk jammer… Je had die koppies allemaal moeten zien. Zo sneu!
@Joris, kom net op het werk en zie je reactie… Ik ben het volledig met Zwollenaar80 eens. Dit was echt heel erg treurig. Doet niets af aan de goede bedoelingen van alle vrijwilligers! Absoluut niet. Maar een vertraging van pakweg 2 uur gaat nergens meer over. En als je dan zoveel kinderen teleurgesteld en vaak in tranen naar huis ziet vertrekken omdat het gewoon echt te lang duurt dan is dat heel kwalijk. En heel erg zonde. Ook zonde voor de mensen die zo hard gewerkt hebben aan de wagens trouwens… Ik persoonlijk ga namelijk ook naar dergelijke optochten om een blijk van waardering te geven richting die mensen. Dat is mij dit jaar dus ook niet gelukt! Dat is jammer. En in mijn optiek ook echt niet nodig. Een dergelijke vertraging is namelijk niet normaal! En ook ik heb dat nog nooit ergens mee gemaakt bij een optocht…
@Blauwvingertje, eens! Inderdaad zijn ook de bouwers van die wagens een verliezende partij bij zo’n vertraging… Zij hebben daar maanden werk in zitten en lopen zo heel veel waardering mis. Zonde gewoon. En inderdaad echt niet nodig! Een beetje vertraging kan gebeuren, 2 hele uren vertraging niet!
We weten nog steeds de reden van de vertraging niet….er moet toch een reden voor zijn….?
Raalte was gisteren met 70 nummers mooi op tijd! We hebben genoten.
@Jo, precies. Maar in Zwolle wordt enkel gezegd dat een vertraging niet meer dan normaal is… Voor zover ik begrijp is er niets mis gegaan! Ik snap dat niet aangezien het op andere plaatsen (zoals dus blijkbaar ook in Raalte) met optochten van vergelijkbare grootte gewoon wel goed gaat! Dus waarom is er in Zwolle dik 2 uur vertraging zonder dat er iets mis gaat? En waarom vinden velen dat dan normaal? Dat is het namelijk niet!
Eerlijk is eerlijk, de optocht kwam veel te laat in de stad aan. Daar moet echt iets aan gedaan worden. Tip: start een uur eerder 😉
Ondanks dat, en de ook aanwezige gaten, was het wel weer genieten. Al dat snoep hoeft overigens niet zo voor mij.
Inderdaad… Ook ik kan er gezien de berichten hier niets anders van maken dan dat er in Zwolle helemaal niets mis gegaan is maar dat iedereen binnen organisatie e.d. een vertraging van deze magnitude normaal vindt… Dat er massa’s kinderen teleurgesteld weglopen is niet relevant – zijn allemaal azijnpissers…! Ik vind het ronduit schandalig en bevestigt enkel mijn beeld dat carnaval in Zwolle totaal geen volksfeest voor de stad is, maar enkel een besloten feestje voor de intimi. Ik ga volgend jaar denk ik maar voor Raalte, daar kunnen ze ten minste wel fatsoenlijk een optocht organiseren!
Ze zijn wel veel te laat vertrokken. Familie van mij stond op de Hortensiastraat en daar waren ze al veel te laat volgens hen.
In Zwolle kunnen ze niet eens optocht regelen. Stel voor om onze stadrechten in te leveren en Zwolle weer als dorp aan te duiden. amateurs.
Wij gaan elk jaar naar Raalte (op zondag) prachtige wagens en groepen (70)
gezellig en niet zo lang wachten!
Of de organisatie laat zich vervangen. Daar valt of staat toch alles mee… En dan de volgende jaren netjes op tijd.;)
@Petravd, juist wel! Dat snoep hoort er bij. Vinden mijn kids in ieder geval bijzonder leuk. En dan gaat het eigenlijk nog meer om het vangen zelf dan dat ze zo nodig snoep moeten hebben!
Moet nu denk ik zelf maar een zak snoep gaan halen als pleister op den wonde…
@Jo, tja… als het daar al mis gaat is er natuurlijk geen redden meer aan!
@Druivelaar, ach – zo’n halszaak is het nu ook weer niet… Maar ik hoop toch wel dat er verbetering in komt – want op deze manier is zo’n optocht op den duur ten dode opgeschreven… Ik hoor in ieder geval van wel heel erg veel mensen om mij heen dat ze volgend jaar qua optocht elders hun heil gaan zoeken met carnaval (Raalte wordt best veel genoemd… dus die kunnen wellicht volgend jaar meer bezoekers verwachten!)
Ik ga volgend jaar denk ik ook naar Raalte! Heb daar inderdaad ook goede berichten over gehoord… Groter dan in Zwolle, maar ondanks dat niet tot nauwelijks enige vertraging! Zo hoort het.
@Zwollenaar80, op 11 februari 2013 om 06:35
WLZ is een afkorting voor Weblogzwolle (Wie kent het niet 🙂 ) en Dame verwijst naar dit artikel[/url].
@Bernard, Ah… Die afkorting is nieuw voor mij. Dank!
En dat artikel heb ik inderdaad niet gezien toen ik zocht naar informatie over de optocht. Maar goed – 3 uur is nog wel heel iets anders dan half vijf! (al weet ik niet of ze er toen waren aangezien dat de tijd is dat ik in de bus stapte – ik hoorde toen in ieder geval nog niets van een optocht).
En deze info halverwege een artikel dat vrijdagavond geplaatst is is ook wel wat schaars te noemen qua informatie voorziening rondom een publiek evenement als dit…
het zwols kwartiertje, werd een zwols half uurtje en afgelopen zaterdag dus een zwols 2 1/2 uurtje. Echt te zot voor woorden. De optocht was prachtig, de wagens weer pico bello in orde. Echt prachtig verkleede mensen, de sfeer, het feestje erg leuk. Maar je kids 2 1/2 uur op een plekkie vermaken in deze kou was echt te belachelijk voor woorden. En ondertussen moeten ze dan even plassen, dus plekkie weer kwijt..
Dit heeft totaal niets met de wagens en de carnavalsvierders in de optocht te maken. Dit heeft met de organisatie te maken. Als de jury dan zo nodig hun werk wil doen, doe het dan wat eerder. Vele vrienden van me liepen in de optocht mee, die vertelden later dat de jury belachelijk laat aankwam, en achterlijk lang de tijd nam voor het inspecteren van de wagens. hierdoor vertrok het zaakie zo verschrikkelijk laat.
Al die optochtgangers waren smorgens om een uur of 10 al aanwezig, waren alles al ant regelen en voorbereiden die moeten ook wat eten tussendoor, das toch niet meer dan normaal.
Alleen zo verschrikkelijk te laat komen, beste carnavalvierders moeten jullie ook begrijpen is voor kids natuurlijk niet een ideale situatie. Onze hebben evengoed nog genoten van het feest, lekker onder de jurk een skybroek en moonboots an, zo was het wel te doen.
Tegen de optochtgangers wil ik zeggen, Bedankt voor een spetterende optocht we hebben er van genoten. Tegen de organisatie wil ik zeggen………….Ga je zaakjes eens regelen, zorg eens dat je het draaiboek sluitend en rond hebt.
Alaaf
@Irma, zo is het. Ook van mijn kant niets negatiefs richting de deelnemers van de optocht (al heb ik ze dus niet gezien!). Maar de organisatie? Dat lijkt nergens naar… kan het niet vaak genoeg zeggen – dit was echt zo diep en diep treurig voor al die kindjes die dik 2 uur in de kou gestaan hebben om vervolgens toch maar onverrichter zaken naar huis terug te keren omdat het niet meer te doen was… Erg slecht. En ik snap ook oprecht niet dat vele mensen hier dat gaan lopen verdedigen…
Ik ben echt van het carnaval en heb mij dan ook super vermaakt deze carnaval in Sassendonk!
Maar ik ben het zo verschrikkelijk eens met de mensen die klagen over de optocht… Het is toch bezopen dat een optocht dik 2 uur uitloopt?? En ook nergens voor nodig? Ik heb er persoonlijk dus geen last van gehad, maar voor al die kinderen is het diep triest. Echt waar! En het feit dat diverse mede carnaval vierders het hier gaan lopen verdedigen kan ik ook met de pet niet bij! Dit ging echt nergens over…
Maja de Zwolsche-Carnavalsvierster op Radio 2!
Inderdaad, deze hele discussie gaat nergens over, maar hij is in gang gezet door zeurpieten die hebben moeten wachen op een optocht. Ik ben gisteren bij PEC Zwolle geweest, ook daar heb ik moeten wachten voor ik het stadion in mocht, nou en? Ik sta wekelijks in een lange rij bij de supermarkt, nou en? Ik sta dagelijks in ellenlange files naar mijn werk in de randstad, nou en? Dan sta ik liever verkleed en wel te wachten in een gezellige ambiance te wachten op een carnavalsoptocht. Drankje, muziek en vrolijke mensen erbij en feesten maar! En al die mensen die het zo zielig vinden voor hun kinderen, kunnen kinderen wellicht ook leren dat niet alles in het leven gaat zoals je vooraf had gehoopt. In plaats van met ze mee te huilen. Saluut!
@Stadshagenees, Enige empathie is u werkelijk vreemd, of niet??
Er is gewoonweg geblunderd bij de organisatie en alles dat u daarop kunt zeggen is “niet zeuren, daar leren de kinderen van!”. Het enige dat de kinderen hiervan leren is dat carnaval een stom feest is en dat ze er volgend jaar echt niet meer heen willen… En dat is eeuwig zonde, want carnaval is juist een geweldig feest!
En op de grote markt was er geen muziek, en een drankje halen betekend dat je plek weg is – en dan zul je net zien dat juist dan de optocht komt! En vrolijke mensen waren er ook al lang niet meer te bekennen… En kom dan niet aanzetten met ” Ja dat zijn dan honderden (duizenden??) azijnpissers”!
Zoals al tig keer gemeld door velen, in zo’n beetje iedere willekeurige andere stad gebeurt dit niet en is een optocht gewoonweg min of meer op tijd. Ik kan er echt totaal niet bij dat u dit allemaal maar de gewoonste zaak van de wereld vindt, want dat is het echt niet!
Maar geeft niets, al die teleurgestelde kindjes, worden ze hard van! Toch??….Eigenlijk hadden wij als volwassenen de kinderen gewoon moeten laten huilen en een eigen feestje moeten gaan vieren?? Kinderen gewoon in hun eigen sop laten gaar koken, dan weten ze ten minste wat het echte leven is en dat je dan ook wel eens moet wachten op iets! Van den zotte!!
Zo te lezen is het volgend jaar mooi rustig aan de kant. Scheelt alweer;)
De hele discussie gaat nergens over…. U heeft zeker zelf geen kinderen. Die van mij kunnen echt wel wat hebben, maar dit…
Was een leuk feestje, als je mee doet tenminste.
Heb genoten van de optocht, mensen kijken vanaf de wagen is ook leuk.
6e geworden met André Kuipers.
Volgend jaar doen wij weer mee, met een nieuw thema.
Ik zou zeggen kom gewoon weer kijken, trek wat warms aan, neem wat eten en drinken mee, dan maken we met z’n allen van de optocht weer een mooi feest.
😉
@MvanH, gefeliciteerd met de 6e prijs!!!
Ik hoop nog steeds ergens iets te horen dat volgend jaar anders (beter) georganiseerd wordt dat dit jaar. Dan ben ik er zeker bij. Zo niet dan sla ik over, al vind ik dat wel bijzonder spijtig voor de wagenbouwers zoals u!
@Jo, precies… Mijn kinderen hebben zich ook pakweg anderhalf uur echt voorbeeldig gedragen tijdens het wachten (en daar ben ik best trots op gezien sommige andere kinderen die er na ca. een uur al echt klaar mee waren…). Maar voor kinderen is er gewoonweg een grens aan wachten… En na 2 uur is die grens zeer, zeer ruim overschreden… Dat houden kinderen gewoonweg niet vol! En als ouder is er dan geen houden meer aan om het toch nog gezellig te houden… We zijn na 2 uur wachten maar een kroketje gaan halen en zo heb ik het nog een half uur weten te rekken… maar toen wouden ze alsnog toch echt naar huis…
@Stadshagenees, bent u nu echt zo wereldvreemd? Of gewoon eigenwijs? Kinderen kunnen niet dik 2 uur wachten! Dat houdt (vrijwel) geen enkel kind vol!
Dus deze discussie gaat absoluut wel ergens over. Het is gewoonweg van de zotte dat een optocht 2,5 uur uitloopt! Helemaal als je weet dat zo’n optocht ook voor een flink deel voor kinderen is. Dat kun je gewoon niet maken als organisatie. En het feit dat het allemaal maar normaal gevonden moet worden is des te kwalijker… Nog maar eens: ergens op moeten wachten is geen punt! Maar wanneer dat meer dan 2 uur is zonder ook maar enig bericht wat er aan de hand is dan is er geen lol meer aan! U wilt gewoonweg niet inzien dat er honderden zo niet duizenden (ik heb werkelijk waar geen idee om hoeveel het nu gaat) kinderen teleurgesteld naar huis gegaan zijn? Of bent u werkelijk van mening dat kinderen daar van leren?? In dat geval heeft u bar weinig begrepen van opvoeden en heb ik ook mijn twijfels bij uw inlevingsvermogen zoals al door Zwollenaar80 aangegeven.
Jammer dan Blauwvinger2, dit is mijn mening, ook omdat er dingen zijn die vele malen erger zijn. Het lijkt wel of dit zo’n beetje het ergste is wat een kind/volwassene kan overkomen. Sorry, maar hier kan ik dus geen empathie voor opbrengen.
@Stadshagenees, ja hoor… er zijn ergere dingen in de wereld, dus het maakt allemaal niet uit! Een carnavalsoptocht behoort leuk te zijn, en niet een opgave te zijn voor kinderen….!
Ik verspil hier geen moeite meer aan. Deze discussie toont prima aan dat het merendeel van de mensen dit ook echt niet vind kunnen. Dat u een volstrekt gebrek aan inlevingsvermogen hebt is dan verder maar uw probleem. Deze optocht was gewoon beroerd geregeld en vele kinderen zijn dus teleurgesteld naar huis gegaan. Ieder weldenkend mens vindt dat op zijn minst bijzonder sneu.
@Blauwvinger2, helemaal mee eens!!
Elk jaar keer ik terug van Friesland naar Sassendonk om carnaval te vieren. De laatste jaren gaan we ook elk jaar naar de optocht met de kids. We gaan dan bij de Sassenpoort staan, omdat de kinderen daar lekker de ruimte hebben.
Wel zuur dat mensen met kinderen azijnzeikerds worden genoemd..
Er wordt toch een tijd genoemd? Mensen zorgen dat ze op tijd zijn, ivm parkeren en een plekje.
Een uitloop, tja dat kan gebeuren, maar stuur dan een omroeper oid vooruit die de vertraging aangeeft. Dan kunnen mensen nog een keuze maken (naar huis, een kroeg in of blijven blauwbekken)
En of de optocht en de lopers nou wel of niet leuk genoeg waren, de wachttijd was gewoon te lang. Vooral voor de kinderen.
@Stegeman, zo is het! De uitloop was absurd, het feit dat daar werkelijk geen enkele vorm van berichtgeving over was zeer slecht en dat je dan hier ook nog voor azijnzeikerd uitgemaakt wordt..? Dan is de lol van het carnaval er wel van af hoor… Zo zonde van een op zichzelf prachtig feest.
Zwollenaar80 en Diederik (16.25 uur) reageren vanaf hetzelfde IP-adres, en die combinatie valt daarom niet serieus te nemen.
Graag onder één naam reageren a.u.b. !!
Zwollenaar80 reageert ook met de naam JohanuutZwolle, AlaafZwolle en Alaaaaaaf! Vier namen dus nu.
Zwollenaar80 heeft een directe uitsluiting gekregen.
De berichten van Diederik, AlaafZwolle, JohanuutZwolle en Alaaaaf! zijn verwijderd.
Redactie Weblog Zwolle
ikheb dit jaar meegelopen met de optocht maar ik denk dat het komt door de trommelaars die voor op liepen ( niet negatief bedoeld hoor vond mooi) zet er een drum band voor die mascheren wel door! dan loopt de toet ook verder…waar zijn de zwolse drumbands gebleven….in sassendonkse optocht zonder zwolse drumband dat kan toch niet….
@joos, zou kunnen helpen ja. Ook ik vond het erg jammer dat alles zo traag was en dat er vele mensen vertrokken zijn omdat het gewoonweg te lang duurde… Ook ik heb veel sippe kindergezichtjes gezien. Zo jammer.
Dit jaar met de hele groep in de Hortensiastraat gaan staan, zelf hier waren ze al een kwartier te laat, de vertraging begint dus al bij het begin.
Het is ieder jaar toch hetzelfde probleem, er moeten na mijn mening gewoon meer optochtbegeleiders mee lopen die de gang er in houden.
En is het niet mogelijk dat we de hele carnaval ergens in april/mei gaan vieren. betere temperaturen.
Ja, en ik stel voor dat we Sinterklaas ergens in juni doen en kerst in augustus. Come on!
Ik vind het wel grappig al die reacties. Ik heb met mijn kinderen de optocht gekeken in de Luttekestraat en ja het duurde lang, maar mijn kinderen kleed ik er op en die hebben geen moment gezeurd. Het was gezellig. Ze vonden het geweldig. Weet je wat pas jammer is, dat er volwassen mensen langs de kant aan het hek staan die nog 10 cm aan de kant gaan om mijn 5 jarige dochtertje te laten kijken. En ja ik begrijp dat zij er ook al vanaf 2 uur stonden, maar een volwassene kijkt er toch zo over heen. Ik weet zeker dat menige klagers hier precies hetzelfde zijn, beetje egoistisch. Er heeft hier of in andere zwolse media volgens mij zelfs een bericht gestaan hoe laat de optocht vertrok en hoe laat hij op diverse plaatsen in de stad zou zijn.
Wees blij dat dit allemaal nog kan, het is eenmaal per jaar en iedereen doet zijn best om er weer mooie creaties van te maken en alles te organiseren. Het zijn ook maar mensen.
DUS moet in 2014 de optocht een uur eerder beginnen, wordt er bij Kip2day en Norp niet tussendoor gevreten, gaat de stadsomroeper de optocht aanjagen, blijft Jubal heen en weer marcheren om het volk te vermaken, en laten we dat Zwollenaar80 de extra kosten betalen. Klaar 😉
Als er in de krant staat dat de optocht om 14.15 begint, dan doet ie dat uiteraard op de startplek = hoek Weth Alferinkweg/Hortensiastraat.
Niemand kan dus verwachten dat de optocht op dat tijdstip voorbij komt ongeacht waar je staat.
Al jaren geleden liep ik met de kinderen langs de opstelling of keek ik in de Hortensiastraat. Geen rijen dik, geen gaten en vlot voorbij. Dus ff nadenken en je plan trekken. Alaaf.
@Joos: niet om t een of ander, maar volgens mij waren de “trommelaars” zoals jij ze noemt, het enige muziekkorps/drumband uit Zwolle dat in de optocht meedeed als ik me niet vergis. Het zijn nl drumband De Zwolse Panters.
En om de vertraging nou op hen af te schuiven, vind ik wel erg ver gaan.
ik heb met mijn dochter van 4 ook lang moeten wachten maar zij heeft zich geen enkel moment verveeld. tijdens het wachten op het gasthuisplein heeft ze de hele tijd gedanst en lol gemaakt..
Afgelopen zaterdag wezen kijken naar de optocht, Als Tukker, nu wonende in Zwolle had ik hoge verwachtingen van de carnavalsoptocht in de hoofdstad van Overijssel. Om 13.30 langs de kant gaan staan, want om 14.00 uur begint het. Pas om 16.00 uur kwam dan eindelijk de bonte stoet eraan, de eerste wagen kwam voorbij… geen muziek, een simpele in elkaar geknutselde kar.. als dit de voorbode is van wat er komen gaat dan word het een enorme teleurstelling. Velen naast me langs de route wachten het niet eens af, haken af en gaan huiswaarts onder het gemopper… weer zo’n zooitje… ik dacht, ik blijf, wil het met eigen ogen zien. Eindelijk komt de bonte stoet op gang… eerder een bonte begrafenis stoet… ik heb er weinig zien lachen of lol hebben… het idee bekruipt me dat men dacht, het is dat ik mee moet maar anders…. De loopgroepen waren wel leuk, leuke onderwerpen, maar toen de wagens… Ik verwachte mooi opgedofte praalwagens, met bewegende delen en gezellig hossende mensen… wat komt er voorbij…?.. snel in elkaar geknutseld lijkende wagens, geen praalwagens zijnde met niet echt vrolijke mensen erop… ja het is koud… dat snap ik, maar je doet toch mee voor de lol? Wat minstens zo slecht is, zijn de grote gaten tussen de groepen, wagens.. het leek op een slecht georganiseerde toestand.. geen toezicht , althans ik heb ze niet gezien. Kijkend naar de optocht, denk ik dan, Waarom zijn er geen wagens uit omliggende plaatsen?, immers het is de Hoofdstad van Overijssel, dan nodig je de omliggende plaatsen toch uit om mee te rijden.. of vloek ik nu in de kerk…? Al met al denk ik niet volgend jaar weer te gaan kijken, of er moet drastisch iets veranderen aan de organisatie. Carnaval in Zwolle … voor mij een enorme deceptie.
Het interesseert mij helemaal niks dat uw kinderen zolang moesten wachten en het koud hadden. Dan krijgen uw kinderen een keer niet hun zin. Stel je voor ? Hoe leg je dat uit aan die strontverwende koters.
Klagen, klagen, klagen… Etende mensenin de optocht.. Waar maak je je druk om. Blijf volgende keer lekker thuis.
Sassendonk bedankt, wij hebben een beregezellige carnaval gehad samen met alle mensen die er wel iets leuks van proberen te maken.
Oud Collega (uit Heerde) had een mooi bordje aan de muur hangen: “Niet klagen, maar dragen… en bidden om kracht”.
Zo??n 35 jaar geleden liep ondergetekende een aantal malen mee in de optocht. Ook toen waren er koude jaren en was er vertraging tijdens de optocht. Ook toen waren er klagers. Er is dus weinig veranderd. Door omstandigheden niet meer deel kunnen nemen aan de optocht maar eerlijk is eerlijk, het lange wachten voor de start omdat je er al op tijd moest zijn had daar ook mee te maken. Daarbij kwam dat de Carnavaleske activiteiten op de zaterdagmorgen mijn interesse kregen en ik in tijdnood kwam om met de optocht mee te kunnen doen. Jammer genoeg zie je dan bij DIE activiteiten niet de klagers die Carnaval willen zien. Zij komen alleen maar naar de optocht kijken om al die ??halve zolen?? te zien. Vele ervaringen wijzer geworden heb ik vanaf die tijd mijn Carnavalskleding aangepast en gezorgd dat de kou geen vat op mij kon krijgen. Ik heb de moeite eens genomen om al de voorgaande reacties te lezen. Dat mensen het koud hebben gehad kan ik begrijpen maar trek een volgende keer betere kleding en schoeisel aan. Waarom in de binnenstad kijken als je weet dat het nog lang zal duren voordat de optocht komt. Ga dan aan het begin van de route staan waar minder kans is op vertraging. Waarom je kinderen in de binnenstad zo lang bloot stellen aan die koude? Is dat goed ouderschap? En als je hier de optocht niet bevalt ga je toch ergens anders kijken?
Twentenaar ??Frabbit?? dacht de Zwolse optocht te kunnen vergelijken met de optochten in Twente.
Een tiental jaren bekijk ik in het weekend voor de Carnaval de optochten in Langeveen en in Albergen. Daar geen vertragingen van 2 uur maar wel van een half tot driekwart uur. Daar worden zoveel wagens toegelaten terwijl het parcours te kort is! Tja! Ik maak daar geen probleem van en denk dan ??ze weten niet beter maar doen hun best??. Ik ben wel gelukkig dat wij in Zwolle niet zoveel herrie in de optocht hebben. Blijkbaar is in Twente de leus ⤽hoe meer decibels hoe gezelliger de optocht?⤝.) Wat mooiigheid betreft moet ik hem gelijk geven. De optochten zijn daar prachtig. Wagens met vaak weer aangekoppelde aanhangers worden opgebouwd tot soms wel 4 meter hoogte! Met veelal draaiende delen. Geweldig. Ja, en waarom dat allemaal niet in Zwolle kan vraagt Frabbit zich af. Mijn antwoord: in Zwolle zijn wagens aan bepaalde afmetingen gebonden. Wie zich daar niet aanhoudt roept problemen over zich af want dat bemerkte SBS6 toen zij in Zwolle de optocht verzorgde en waarbij het gewei van de Eland in de Kerstboom bleef hangen waardoor het licht uitviel in de Kerstboom!
Op het platteland zijn bij de boeren nog veel schuren beschikbaar waar de wagens in elkaar geknutseld kunnen worden. In Zwolle zijn jammer genoeg die schuren nauwelijks beschikbaar. Veel plattelandgemeentes stellen zelfs hallen beschikbaar voor het bouwen van wagens voor de Carnaval of voor het Bloemencorso. Misschien dat zoiets in Zwolle ook eens van de grond komt? Ook in Oldenzaal heb ik enkele jaren het Carnaval mee mogen maken. Dat de optocht daar waarschijnlijk de mooiste is van Nederland durf ik wel te stellen.
Reacties die over het zuipen, eten of vrouwen lastig vallen gaan: de mensen die dat schrijven daarvan vraag ik mij af of zij de kat in het donker knijpen en of zij misschien behoren bij die personen die gillend naast een wielrijder lopen tijdens een bergrit van de Tour de France? Nee, we houden niet van Carnaval maar als er een sportwedstrijd is dan kleden wij ons om en gaan dan uit ons dak. Lees de politierapporten eens.Al vele jaren blijkt dat tijdens het Carnaval er minder problemen zijn in de binnenstad! Mensen, gun een ieder zijn verzetje en als die dat doen op een andere manier dan dat je zelf dat gewend bent hou daar dan rekening mee.
Als ??Broer & Zus van de Peperbus?? vier ik de laatste 27 jaar met mijn vriendin Loes het Carnaval. Omdat wij de laatste jaren ook het wachten op de optocht beu waren het plan opgevat om weer eens mee te doen. Dit doen wij dan spontaan en buiten mededinging! Als ??Blind Date?? bij de Van Karnebeekstraat er ingestapt (zoals wij, maar vele met ons, dat ook doen als wij in Maastricht zijn). Geen gezeur vooraf met opstellen. Geen gezeur met organisatie. Carnaval is namelijk het gevestigde in de maling nemen en daarom dat wij dat vaak als thema hebben en een organisatie dat maar moet accepteren. Voor wagens is dat wat lastig want die gaan voor de prijzen en dan moet je wel op de lijst staan. Wij hadden warme voeten toen we over waren en hebben veel lol gehad. Ik kan dan ook een ieder die staat te koukleumen langs de kant en aan het klagen is aanraden om eens de gekleurde schoenen aan te trekken en mee te lopen in de optocht. Kinderen in een beklede Bolderkar en vader en moeder ervoor. Ben je meteen van het probleem van wachten af.
Ondanks onze ⤽blindheid⤝ bemerkten wij op het Gasthuisplein dat er honderden kinderen wel tegen de kou konden. Of waren dat Eskimo-kinderen?
Natuurlijk kan ik nog wel even doorgaan met mijn kritiek op de reacties maar ik ben het ook eens met ze dat de vertragingen beter verwerkt hadden moeten worden door de organisatie. Daarom verbaas ik mij dat vanuit de organisatie er geen reactie is geweest en minimaal een excuus en uitleg voor die vertraging was wel op z??n plaats geweest.
Nou, het organiserende Het Genootschap van de Eileuvers, kom der maar in 😉
Ken er wel een paar Egbert, die als Eskimo-kinderen waren 😀
w8888 in de kou en dan nog een tegenvaller. Lieve mensen kom gewoon de 2e vrijdag van augustus naar Belt Schutsloot. Zeker geen koud weer en een leukeoptocht over het water. Genoeg plaats om te kijken en zelf iets te eten of te drinken te nemen.
Carnavals-organisatie wederom succes toegewenst met 2014.