Vrouw ernstig gewond na ongeval met fiets

Zwolle – Op vrijdagochtend vond op het Stationsplein een ernstig ongeval plaats tussen een 54-jarige vrouw uit Apeldoorn op de fiets en een vrachtauto, bestuurd door een 61-jarige man uit Steenwijk.

De toedracht van het ongeval is nog niet helder. De vrouw is door nog onbekende oorzaak onder de vrachtauto terecht gekomen waarbij zij ernstig beenletsel op liep. De Verkeersongevallendienst van de politie heeft een onderzoek ingesteld naar de toedracht. De chauffeur van de vrachtwagen is voor verhoor overgebracht naar het bureau. Door het incident en vervolgens het onderzoek was het verkeer  een aantal uren ontregeld bij het plein. Doorgaand verkeer werd omgeleid.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

34 gedachten over “Vrouw ernstig gewond na ongeval met fiets”

  1. Was bijna wachten op dat er hier een ernstig ongeval zou gebeuren.
    Wat een chaos is het daar (bijna) altijd.
    Sterkte voor het slachtoffer. En voor de bestuurder van de vrachtwagen.

  2. Heel veel sterkte voor de gewonde vrouw.

    En ook veel sterkte voor de vrachtwagenchauffeur.
    Mijn man is ook vrachtwagenchauffeur en klaagt ook over dit punt.
    Het zou fijn als meer mensen beseffen hoe weinig chauffeurs op zo’n punt kunnen zien. En daar dus ook rekening mee houden.

  3. Rotondes zijn gewoon gevaarlijk voor fietsers, maar de meeste fietsers misbruiken hun recht op voorrang! De regel is dat je pas de rotonde op mag wanneer ie vrij is, alleen snappen de meeste fietsers hier niks van helaas. De meesten fietsen gewoon de rotonde op onder het motto: ik heb voorrang! Daarbij géén rekening houdend met het zicht van automobilisten/vrachtwagen en buschauffeurs. Wanneer hun bezig zijn de rotonde te verlaten, hoor je als fietser te wachten voor de haaientanden, en niet stom doorfietsen !
    Ik wil hier NIET mee zeggen dat het hier op deze manier is gegaan!!! En hoop ook op het allerbeste voor mevrouw. Ik heb alleen ook andere foto’s gezien voordat de hulpverlening er was.. Niet best.
    De gemeente zou de rotondes eigenlijk aan moeten passen zoals ze in Kampen in de Europa allee. Dit zijn echt veilige rotondes. De fietspaden lopen hier in een vierkant om de rotonde heen, waardoor je de fietsers echt van rechts aan ziet komen.

  4. @Anton, ik ben het helemaal met je eens dat de meeste fietsers zich slecht gedragen in het verkeer. Zelf zit ik ook vaak op de fiets maar hou er altijd rekening mee dat de zicht van automobilisten/ vrachtwagen- en buschauffeurs niet altijd even goed is en dat voornamelijk de laatste 2 een langere remweg hebben.

    Ik wens de mevrouw maar zeker ook de vrachtwagenchauffeur erg veel sterkte.

  5. @Anton:
    Kan jij mij vertellen welk hoofdstuk/paragraaf/lid zegt dat je een rotonde pas mag oprijden als deze vrij is? Ik ben razend benieuwd naar je antwoord.

    Verder schrijf je:

    Wanneer hun bezig zijn de rotonde te verlaten, hoor je als fietser te wachten voor de haaientanden, en niet stom doorfietsen !

    En daarover zijn de meningen verdeeld
    Maar goed, als een auto/vrachtauto bezig is de rotonde te verlaten, is hij al bezig de fietsstrook te kruisen en moet je dus met je fiets ónder de vrachtwagen of tégen de auto rijden in plaats van ervoor en dat lijkt mij niet het geval. Hoewel er genoeg fietsers zijn die levensmoe lijken te zijn, is dit toch wel de overtreffende trap die mij onwaarschijnlijk lijkt. Maar dat had je zelf ook wel in de gaten. Met andere woorden: je verhaal leidt alleen maar af.

    Wat betreft die ‘rotondes’ in Kampen…… als jij dáár een voorstander van bent, kan ik me niet indenken dat jij veel fietst. In ieder geval niet op die klere’rotondes’ in Kampen. Je hoeft niet van die achterlijke haakse ‘bochten’ te maken voor fietsers om hetzelfde effect te bewerkstelligen. Die ‘rotondes’ zijn bedacht door automobilisten.

  6. Sterkte voor alle betrokkenen.

    Alle weggebruikers moeten in een stad / druk punt meer rekening houden met elkaar.

    Ik weet niet hoe e.e.a. gebeurd is, zie alleen materiaal liggen op een plaats waar geen rotonde / fietspad is; wel oversteekgelegenheid zonder zebra.

    Als fietser ben je nou eenmaal superkwetsbaar in het verkeer, dus voor en achter ogen en oren hebben en geen oordopjes in je oren, paraplu’s in je handen etc. etc.

  7. @Wfvn

    Haaientanden.. Daar heb ik geen hoofdstuk paragraaf of lid bij nodig, dat heb ik 30 jaar geleden al geleerd. Ik bedoel hiermee dat het geen spelletje moet zijn van wie er nou eerst mag. Als fietser hoor je dus de auto die eerder als jou op de rotonde reed voorrang te verlenen, en niet nog even extra aanzetten om er tussendoor te vliegen.

    En dat mijn verhaal jou afleidt kan ik niks aan doen, ik schrijf toch duidelijk dat ik niet weet wat hier de oorzaak van is geweest?

    Dan nog de rotondes in Kampen, die haakse bochten die je daar moet maken garanderen wel een stuk veiligheid. Rotondes zijn dan ook daar voor bedoeld.

  8. @WFvN

    Die rotondes in kampen zijn in mijn ogen wel de meest veilige rotondes. Dat je als fietsers wat haakse bochten moet maken is in mijn ogen niet zo een groot probleem. Tenzij je natuurlijk met zo’n (fiets)banaan met 50 km/h een rotonde over wilt schieten!

  9. Deze mevrouw was aardig ver van haar woonplaats op de fiets in deze barre tijden met dat vieze weer .Het is daar een heel naar punt voor het verkeer en valt ook voor deze chauffeur moeilijk te overzien.Heel veel sterkte voor beide partijen

  10. @Anton:

    Haaietanden, ik ken ze. Heb jij het verhaal achter mijn link gelezen?

    Ik zal je een klein beetje helpen. Haaietanden betekent inderdaad voorrang verlenen. Maar wat betekent voorrang verlenen?

    Voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders
    in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;

    Als je met je fiets een rotonde oprijdt, rijd je de fietsstrook op; een ander gedeelte van de weg dan waar een auto rijdt. Je kan met je fiets zónder een auto te hinderen gewoon een fietsstrook oprijden. (daarbij is het wel verstandig om natuurlijk je verstand te gebruiken als jij op de rotonde wil blijven als fietser terwijl een auto de rotonde af wil gaan….. maar nogmaals, lees het verhaal achter m’n link).

    Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag. Jij zegt dat je een rotonde pas op mag rijden als deze leeg is. Nogmaals: waar staat dat in de wet?

    Jouw verhaal heeft niets met de situatie te maken. Ik kan ook zeggen dat laagvliegende olifanten gevaarlijk zijn. Heeft ook niets met de situatie te maken.

    @Thomas:

    Met mijn ‘banaanfiets’ haal ik zelden 50 km/h. Een normale rotonde met gescheiden fietspad (dus al met ruimere bocht) kan ik, als ik mazzel heb, met 23 km/h nemen. Dat is dus langzamer dan snorfietsers mogen rijden. Jouw gezwets staat daar dus volledig los van. Dus even terug naar de orde van de dag: het zijn belachelijke rotondes voor fietsers. Die rotondes zijn bedacht door automobilisten.

  11. Wat ik mij trouwens wel afvraag in deze situatie is waar de dame nou precies geschept is. De situatie die Anton beschrijft, komt veel voor in het verkeer maar is hier niet aan de orde lijkt mij. De fietsster is de rotonde zo te zien al recht overgestoken (komende vanaf de Westerlaan) of mogelijk meer (komende vanaf de Stationsweg).

    De situatie daar is hoe dan ook wel behoorlijk hectisch met enorm veel verkeersdeelnemers die overal vandaan lijken te komen en overal naartoe lijken te gaan.

  12. ik heb gehoord dat deze mevrouw overleden is! maar vandaag hoorde ik weer dat mevrouw in een rolstoel zit en 2 benen kwijt is! weet nu niet wat waar is van deze 2 hoe dan ook ik vind het echt onwijs sneu voor beiden partijen:S het zou je vrouw of moeder maar zijn onwijs sneu dit ongeval

  13. Het fietspad op de dezelfde baan bij rotonde vind ik sowieso slecht. Zeker als de kans groot is dat de fietsen je rechts voorbij gaan zitten ze in de dodehoeken of vallen ze door de spijlen in de auto niet op.
    Ik heb al vaker het effect laten zien hoe in fracties van seconden een fietser op een paaltje kan lijken en dus een stilstaand object.
    Maar goed in de ogen van WFvN past dat sowieso niet. Die vind iedere fout niet ontstaan door een fietser de moeite waard om uren in wettekstjes te neuzen in plaats van voor praktische oplossingen te zoeken.

    De fietspaden dus ruim om de rotonde en liefst nog vanuit een andere hoek dan de rijbaan (bijvoorbeeld door vierkant om de rotonde heen te fietsen) geeft de automobilist de kans om de fietser eerder op te merken.

  14. @Anton:
    Ach, zolang het iemand is die met z’n kennis is blijven steken ergens 30 jaar geleden, dan kan ik daar weinig problemen mee hebben. Blijf lekker onder je steentje liggen. Mooi rustig.

  15. @Me:
    Passende oplossing: Als jij een fietser aanziet voor een paaltje in een fractie van een seconde: rijd rustiger zodat je méér tijd hebt en het onderscheid kan maken tussen fietser en paaltje. Kan je dat niet? Dan oplossing 2: lever je roze pasje/papiertje in.
    Héél concreet toch?

  16. @wfvn ik weet wel dat je alles wat motorisch hekelt, en e fiets ook. Vertel dat ook even aan die mevrouw. Zeg vooral heel geruststellend tegen haar dat ze voorrang had.
    Ik denk liever in oplossingen om, ook voor de fietser, het veiliger te maken. En ja, in het verkeer neem je altijd beslissingen in fracties van seconden. Als jij dat niet doet, heb ik wat meelij voor de banaan.

  17. @Me
    Wat goed dat jij dat allemaal van mij weet.
    Toch lastig voor mij dan om gewoon een auto te hebben en ook te gebruiken……

    Ik snap best wat je bedoelt met dat ‘in een fractie van een seconde’. Maar als jij dat als excuus gaat gebruiken als je een fietser aanrijdt die je ‘in een fractie van een seconde’ aanzag voor een paaltje, dan heb ik medelijden met die fietser.

    Jij zoekt veiligheid in belachelijke rotondes. Ik zoek liever veiligheid bij de veroorzaker: de mens zelf.

  18. En goed, ik moet natuurlijk wel toegeven dat je terecht zoekt naar oplossingen in de vorm van belachelijke rotondes. Jij kent je zwakke punten maar lijkt niet bereid daar wat aan te doen…. jammer….
    Liever een prutrotonde neerleggen dan zelf rustiger aan te doen en beter op te letten.

  19. Me zei:

    Ik denk liever in oplossingen…

    Goh, Me, u bent beleidsmaker?
    Het lijkt me handiger om oplossingen bij jezelf te zoeken, ‘je kan een ander niet veranderen…’ etc.
    Beetje makkelijk om een ander te gaan lopen schofferen hier.

    Ik heb erg te doen met de mensen die een dergelijk ongeluk hebben moeten meemaken. Ik hoop dat er ooit nog eens geld in overvloede is voor die plek, zodat de verkeersstromen gescheiden kunnen worden. Zolang gemotoriseerd verkeer met langzamer verkeer in aanraking komt daar, is er geen oplossing te bedenken behalve er niet gaan rijden…

  20. @WFvN

    k snap best wat je bedoelt met dat ‘in een fractie van een seconde’. Maar als jij dat als excuus gaat gebruiken als je een fietser aanrijdt die je ‘in een fractie van een seconde’ aanzag voor een paaltje, dan heb ik medelijden met die fietser.

    Hieruit blijkt maar weer dat je het niet WIL begrijpen, is ’t niet?
    Als dat één van de beperkingen van de mens is,kan je op allerlei plekken een pleister plakken, maar gaat dus uiteindelijk niet helpen. Tenzij je het structureel aanpakt natuurlijk.

    Dus jij zoekt ook liever de oorzaak bij de bron: de mens zelf. Da’s mooi. Heb jij je roze papiertje al ingeleverd, of geldt dat alleen voor anderen?
    En de banaan laat je ook maar staan begrijp ik?

    Want “ff rustiger aan”- pff wat suggestief. Bedoel je te zeggen dat de vrachtwagen te hard reed?
    Daar heb jij helemaal geen weet van. Misschien reed die vrachtwagen wel stapvoets.
    Sterker nog: als de vrachtwagen harder had gereden dan de fiets was zij nu niet geschept.

    MAar ga je die mevrouw nu geruststellen door te zeggen dat de vrachtwagen EN te hard reed EN dat zij voorrang had?
    Ik denk dat ze jou heel leif gaat vinden 😀

  21. @Marianne

    Goh, Me, u bent beleidsmaker?
    Het lijkt me handiger om oplossingen bij jezelf te zoeken, ‘je kan een ander niet veranderen…’ etc.
    Beetje makkelijk om een ander te gaan lopen schofferen hier.

    Leuk – geef inderdaad standaard de andere de schuld. Over schofferen gesproken. Je kan het verhaaltje een mooi pakje geven, strik erom, toegevoegd wettekstje en oh wat zijn we netjes bezig.
    Wederom: wellicht volgens de wet maar daar heb je niks aan als je zwaar gewond afgevoerd moet worden.

    Je hebt gelijk dat je een ander niet kan veranderen, dus daarom altijd oogjes open, oortjes ook, mobieltje in de zak. Ook al heb je voorrang.

  22. Ik heb alle bovenstaande reacties gelezen.
    Graag wil ik mijn mening als vrachtautochauffeur er op geven.

    Laten we voorop stellen dat niemand om zo`n ongeval met zulke gevolgen zit te wachten. De fietser niet , maar ook de chauffeur niet, het is voor beiden dramatisch.

    Dit soort rotondes waar een fietsstrook er naast ligt zijn echt een drama. Je kunt nog zo goed kijken maar er zijn er dode hoeken waarin je niet voldoende beeld hebt. Je stopt dan en probeert te kijken of er wat aankomt, maar er zijn er fietsers (wielrenners)erbij die best wel hard gaan. En op het moment dat wij met de vrachtauto optrekken komen zij er voorlangs fietsen, en die hebben wij dan niet gezien.
    Met kans op een ongeval. Dit soort gevaarlijke situaties zijn te voorkomen door het fietspad als een soort vierkant om de rotonde heen te laten lopen. Daardoor hebben wij beroepschauffeurs beter zicht op wat er aan komt op het fietspad. En kunnen we beter anticiperen.

    En ja ik weet wel dat een fietser op betreffende rotonde voorrang heeft, maar als ik fietser was dan bleef ik achter zo`n vrachtauto. Onze kinderen vertellen we altijd; BLIJF ACHTER een vrachtauto.
    Voorrang is geen recht wat je moet nemen, voorrang krijg je. Maar ga er niet van uit dat je gezien wordt.

    Ik hoop dat het mij bespaard wordt dat ik zo`n ongeval veroorzaak of krijg. Daarom mensen in het verkeer moeten we het samen doen, en laten we proberen om s’avonds allemaal veilig thuis te komen.

    En vrachtwagens zijn nu eenmaal groot en hebben een aantal dode hoeken, denk daarom ook aan uw veiligheid, blijf er alstublieft er achter.

    Een ongeluk kan altijd gebeuren, maar ik denk als we met elkaar begrip tonen dat het risico verkleind kan worden.

  23. @Me:

    Nee, ik suggereer niet dat de vrachtwagen te hard reed. Ik heb geen idee wat daar gebeurd is. Maar als jij zegt dat je in de gauwigheid een fietser aanziet voor een paaltje, dan zeg ik wel dat JIJ te hard rijdt voor die situatie. En dan kom ik dus inderdaad aan bij de mensch zelf. In dit geval: zou je niet eens gaan nadenken over hetgeen je mee bezig bent als je in het verkeer een fietser niet herkent? Met een auto onder je gat ben je dan gewoon levensgevaarlijk bezig. En dan voor een ander, niet zozeer voor jezelf.

    Nee, natuurlijk hoef je je auto niet te laten staan. Maar ga er verantwoordelijk mee om. (en dat geldt net zo goed voor fietsers om even bij HS aan te sluiten. Ik ga ook niet graag naast een vrachtwagen rijden op plekken waar de kans groot is dat hij afslaat, dan rijd ik er liever schuin achter zodanig dat de chauffeur mij kan zien in z’n spiegels)

    Veilige rotondes aanleggen voor fietsers. Laat ik er duidelijk in zijn dat ik daar zeker niet tegen ben want ik ben het echt niet 100% met je oneens maar je gaat wel héél gemakkelijk over bepaalde dingen heen in mijn beleving.
    Zo’n rondvierkantonde in Kampen zijn gewoon rotdingen om te rijden met de fiets. Ik zie maar één extra voordeel van zo’n vierkant geval. En dat is de snelheid van fietsers die tot een minimum wordt teruggebracht. Op zich hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn maar goed voor de ‘doorstroming’ is het niet.
    Jij geeft aan dat jij als automobilist dus fietsers aanziet voor paaltjes in een fractie van een seconde. Ik wil er daarom voor pleiten dat juist automobilisten meer afgeremd moeten worden (en desnoods beide partijen natuurlijk, wel helemaal zo eerlijk). Dáár ligt het grootste gevaar blijkbaar. Jij wil het structureel aanpakken. Daar ben ik echt niet tegen. Maar doe het dan wel goed (en niet met die vierkante rotondes voor fietsers).

    Maar mooi dat je in de gaten hebt dat ik ook een roze papiertje heb (binnenkort een roze pasje want na 2 papiertjes moet blijkbaar plastic komen). Nee, ik heb hem niet ingeleverd. En mijn banaan laat ik ook niet staan. Maar ik zoek inderdaad liever bij de bron. Maar goed, met de instelling van sommige automobilisten (nu even puur over het kijkgedrag) zal dat een utopie zijn. Maar ik mag blijven dromen en hopen. (ik meen de laatste jaren trouwens wel een verbetering te zien in het rekening houden met fietsers op een rotonde! Het is niet allemaal kommer en kwel)

  24. Mensen wat maakt het verder uit wie of er gelijk heeft etc, ik heb alles zien gebeuren en stond er nog op geen 10 meter vanaf, vanuit mijn opzicht was het zo, de vrachtwagen stond al op de rotonde, was al gestopt voor 2 fietsers die die voor liet gaan, en die vrouw was compleet uit het zicht op dat moment, en toen de vrachtwagen begon te rijden schoot zij er nog gauw voor… Waarschijnlijk onder het mom van ik heb voorrang en ik kan me er nog wel voorlangs gooien. Ik vind het heel sneu voor die vrouw, maar als je zo’n vrachtwagen ziet rijden weet je dat je het daar nooit van wint. Ze heeft nog geluk gehad dat haar hoofd er niet onder kwam want dan was ze echt dood. Voor die vrachtwagenchauffeur was ze onmogelijk te zien. Zoiets heet de dode hoek. En natuurlijk als bestuurder van een auto of iets dergelijks ben je altijd schuldig omdat je in een gevaarlijk voertuig zit, maar het is belachelijk dat die vrachtwagenchauffeur alle schuld op zich krijgt, dat die voorrang had moeten geven of wat dan ook. Nee die mevrouw had zelf ook beter op moeten letten, als zij netjes had gewacht en zich er niet voor had gegooid had ze nu haar benen nog.
    Ja heel zielig maar uiteindelijk is het haar eigen schuld geweest.
    Ik ben zelf ook een x aangereden en daar ging ik zelf ook vanuit dat ik voorrang kreeg, gelukkig ben ik er beter vanaf gekomen, maar geloof me, je leert er gelijk van.

  25. Mogelijk is het idd “niet gezien”. Hoeft niet persé dode hoek te zijn.

    Het is jammer dat WFvN denkt dat ik de enige op deze aardbol ben die mensen niet ziet, en alles in het werk zal stellen om de fietser in het gelijk te stellen.

    Ik heb nog eventjes gezocht naar een prachtig filmpje dat -in de ogen van een ander- een fietser rustig in een “paaltje kan veranderen”.
    Dat is gewoon de beperking van de mens.

    Zolang we op die manier door blijven denken, blijven er ongevallen gebeuren net als bij deze vrouw. Helaas.

    Ter leering ende vermaeck nog enkele linkjes die nog in mijn favorieten staan met betrekking tot kijken:

    http://www.mosac.eu/veilig-motorrijden/onze-problemen-ongevalrapporten/specifieke-onderzoeken/waarnemingsfouten/crundall-visuele-competenties/

    http://www.mosac.eu/veilig-motorrijden/onze-problemen-ongevalrapporten/specifieke-onderzoeken/waarnemingsfouten/simons-aandachtsblindheid-ii/ (hier ook leuk videootje om eens te bekijken)

    http://www.mosac.eu/veilig-motorrijden/onze-problemen-ongevalrapporten/specifieke-onderzoeken/waarnemingsfouten/brown-ik-keek-zag-hem-niet/

    Jazeker WFvN, die ME. die volgens jou niet kan kijken is een motorfiets fanaat. Al 20 jaar, schadevrij.
    Nou ja, 1x de bocht onderschat, dat dan weer wel.

Reacties zijn gesloten.