Zwolle – In het voorjaar van 2014 kiest de Fietsersbond de Fietsstad 2014. Zwolle hoopt deze titel in de wacht te slepen! De komende maanden zult u dan ook vaker lezen en horen over Zwolle als fietsstad. Zwolle is een echte fietsstad. Met bijna 50% van de verplaatsingen binnen de stad op de fiets, heeft Zwolle het hoogste fietsgebruik in Nederland en daarmee ook in de wereld!
Het belangrijkste uitgangspunt in het fietsbeleid van de gemeente Zwolle is snelheid en comfort. Zwolle heeft een comfortabel fietsnetwerk waarbij u vlot en ononderbroken kunt doorfietsen en u weinig last heeft van andere weggebruikers. Zwolle is gastvrij voor fietsers! Sinds 1970 neemt de fietser al een prominente plek in het beleid in. De gemeente heeft inmiddels al diverse maatregelen genomen. Zo heeft Zwolle een hoofdnet van fietsroutes waarbij de fietspaden gescheiden zijn van drukke autoroutes, zijn er fietsstraten en is een fietssnelweg aangelegd en maken fietsers bij drukke verkeerspunten waar auto’s en fietsers elkaar kruisen gebruik van fietstunnels of fietsbruggen.
Ook steekt de gemeente veel energie in het vergroten van de sociale veiligheid en biedt het fietsers verschillende faciliteiten als gratis stallingen, een openbare fietspomp en wachttijdvoorspellers. Redenen genoeg dus voor Zwolle om mee te dingen naar de titel Fietsstad 2014!
😉 Weer een pluspunt voor deze mooie stad. Lekker fietsen, het is gezond en je blijft er fit bij 8)
Zonder hier lullig over te doen, maar hoe is dat gemeten 🙂
Maar leuk is het wel
Mede mogelijk gemaakt door de VVZ.
En een fietspomp die het niet doet
Die openbare fietspomp is al maanden kapot.
wat een bull*#&* !
dit is gewoon een bericht om de negatieve berichtten over de fietsrotonde te doen vergeten!>:(>:(>:(
verder heeft dit geen enkele nieuwswaarde(propaganda):o:o:o
Over de fietrotonde wordt helemaal niet gesproken in het artikel. Dat wordt waarschijnlijk de laatste stap en het toppunt om de titel binnen te halen. Of…. het wordt daarom een flop.
Je zou toch zeggen dat bijvoorbeeld Amsterdam een drukker fietsbeeld heeft. Veel drukker!
Ik heb veel vertrouwen in Zwolle als 1ste fietsstad.
De fietsrotonde gaat bovenstaande artikel niet specifiek over.
Maar voor alle duidelijkheid: De fietsrotonde komt er ten gunste van de fietser en niet voor de auto. 😀 😀 😀 😀
Mag ik u citeren als het eerste fietsende slachtoffer op die rotonde valt te betreuren?
@db Natuurlijk is het propaganda om de “wedstrijd” fietsstad te winnen. Daar wordt ook niet geheimzinnig over gedaan. De fietsrotonde wordt misschien wel geweldig, dat zullen we af moeten wachten. Ik begrijp niet waarom je je daar zo over op moet winden.
@mariane het gaat om percentage, niet om absolute aantallen.
Daarnaast zegt niemand dat de fietsrotonde 100% veilig zal zijn, dus zo’n opmerking over het eerste slachtoffer is redelijk stemmingmakerij.
@Mariane een Amsterdamse collega van mij was en keer in Zwolle verzeild geraakt. Toen hij terug was verzuchtte hij: Allemachtig wat een fietsen daar in Zwolle. Op mijn reactie dat hij in Amsterdam toch wel wat gewend was zei hij: “Ja, maar in Zwolle rijden ze allemaal…!”
Ik kan dat haast niet geloven dat Zwolle het hoogste fietsgebruik ter wereld heeft.Als ik beelden van India op tv zie en van china dan zie ik het daar krioelen van de fietsers door elkaar .Dan is het hier met daar vergeleken rustig
Japser, het woord drukte beschrijft al een percentage en nooit een absoluut aantal. De grootte van de fietsdrukte hangt af van de hoeveelheid fietsen per bepaald gebied. De eenheid van fietsdrukte zou zijn fiets/per m2. 😛
nu nog ophouden met scootertje pesten gemeente Zwolle… dan kan ik ook boodschappendoen… >:(
@Mul dit artikel gaat over percentages.
@willem- en vervolgens te hard tegen auto’s aanrijden??
Japser, pff, ik maak een denkfout inderdaad…my bad….ik wil het er niet meer over hebben:P
Ik hou er over op 😉
Fietsdichtheid, gemeten op de parkeerplekken in de stad ?
Of bij de AFAC??? >:(
Ik kan dat haast niet geloven dat Zwolle het hoogste fietsgebruik ter wereld heeft.Als ik beelden van India op tv zie en van china dan zie ik het daar krioelen van de fietsers door elkaar .Dan is het hier met daar vergeleken rustig
Ach Pjotr, Je moet deze praatjes maar zien als een niet te controleren en doorzichtige poging tot “Zwollepromotie”
Dan noemen ze zich weer de groenste stad van Europa, en dan hebben ze ineens weer de hoogste toeristen aantallen geboekt, nog meer als Maastricht wordt er dan bijgezegd (!)
En dan is de gemeente Zwolle blijkbaar weer de beste werkgever van Nederland.
Ik zou zeggen, geniet van Zwolle maar neem dit soort prietpraat met een korreltje zout.:)
Het gedrocht ‘Nieuwe Hanze’ is ook een langzame dood gestorven.
@Marianne, wat versta je onder de nieuwe Hanze?
De oude Hanze ken ik wel, dat was Zwolle’s glorietijd (14e en 15e eeuw)
Met nieuwe Hanze wilde vooral Zwolle Marketing nieuwe initiatieven tussen verschillende hanzesteden vermarkten. Dan hadden ze denk ik weer een nieuw project, en hadden ze voor even weer wat werk erbij. Is gelukkig niet gelukt! Ik ben zeer blij met mijn historisch Zwolle, en ben er voor om dat zo goed als mogelijk te behouden. Geen onnodige samenwerking met Hamburg, Doesburg of Hasselt dus wat mij betreft.
@Marianne, dank je voor de uitleg.
Op de nationale en internationale Hanzedagen presenteert de Zwolse delegatie zich ook altijd op een bijzonder ongeinspireerde wijze.
Een kraam met wat VVV folders erop, dat is eigenlijk alles.
Dit in tegenstelling tot Kampen, Harderwijk, Ommen, en zelfs Hattem maakt nog meer werk van z’n stadspromotie.
Toch zijn het niet de minsten die namens de gemeente zo’n promitiereisje mogen maken.
Het is wel eens goed dat de gemeente, de subsidiegever van dit soort promotie en reisjes, dit eens onder ogen krijgt en Zwolle Marketing ter discussie stelt. Persberichten over bijvoorbeeld de Fundatie naar de landelijke media sturen kan ik ook.
En daar waar ze goed in zouden moeten zijn, de VVV, laten ze barsten.
Denemarken is Nederland al lang voorbijgestreefd als fietsland.
Ik vind het ook wat vaag. Hoe berekenen ze dat percentage dan? Aantal tegelijk rijdende fietsen gedeeld door de oppervlakte van de gemeente? En op welk tijdstip?
@JJR ik ben er toevallig laatst nog geweest (Kopenhagen) en ja, er zijn fietspaden, ja er zijn fietsers, maar het valt in het niet bij Nederland.
@Bernard, een tijdje geleden is een enquête geweest, mobiliteits onderzoek nederland. Hierin werd o.a. gevraagd naar het aantal verplaatsingen, minder dan 7,5 km, die de geënquêteerde per week maakte binnen Zwolle. Eveneens de vraag hoe je de afstand aflegde. (auto,ov, lopen of fiets)
Aan de hand van de antwoorden kan je uitrekenen welk percentage van de verplaatsingen per fiets worden afgelegd.
Als je dit onderzoek in meerdere steden/ landen doet kan je de uitkomsten vergelijken.
De uitspraak van de wereld moet dan eigenlijk zijn; van alle plaatsen(steden) in de wereld die mee hebben gedaan aan het onderzoek…
In Groningen zijn zeker meer fietsers dan in Zwolle.
Kopenhagen op de fiets.
Nog eentje daarover.
Vooruit dan…