Zwolle – Al lange tijd dringen de PvdA-fracties in Noordoost Nederland en ook in de Tweede Kamer aan op snellere treinen op trajecten die daarvoor geschikt zijn. Tot nu toe hield de NS die wens af en mede daarom rijden onze treinen al 40 jaar maximaal 140 km per uur. Nu lijkt er eindelijk een doorbraak te hebben plaatsgevonden in het denken van de NS. In een brief gedateerd op 26 september geeft de NS in de richting van de staatssecretaris Mansveld aan dat o.a. op het traject Den Haag-Schiphol-Lelystad-Zwolle-Groningen een intercity met 200 km per uur gaat rijden.
Dat is goed nieuws voor de regio, zegt de PvdA statenfractie Overijssel: het betekent dat er een forse reistijdwinst geboekt kan gaan worden. "Ook voor de route Twente-Randstad via Zwolle is het positief. Als het stuk Wierden-Zwolle eenmaal geëlektrificeerd is en de overstaptijd in Zwolle optimaal wordt dan kan station Amsterdam Schiphol sneller bereikt worden dan via Deventer – Amersfoort. En dat is een interessant perspectief waar wij als PvdA al jaren op wijzen. Een kwartier reistijdwinst op iets meer dan 2 uur reistijd is een forse verbetering."
PvdA: “Natuurlijk moet er nog wel hier en daar een knelpunt opgelost worden maar dat zal nu ook wel prioriteit gaan krijgen. Wij hopen dat de NS de nieuwe intercity’s snel aan gaat schaffen. En wie weet, als de Fyra treinen toch afgenomen moeten worden omdat ze aan de geformuleerde technische specificaties voldoen? Dan kunnen die mooi deze route gaan rijden.”
wat een prachtige foto!:)
Zou toch ook tijd worden zeg. Juist de nieuwe Hanzelijn zonder kruisend verkeer is daar uitermate geschikt voor en volgens mij ook speciaal gebouwd om zo snel te kunnen rijden!
En we mogen ondertussen ook al 70 op de Ceintuurbaan.
Wat een snelle wereld leven we toch in…;)
Wie dit niet toejuicht.
Het debiele zusje van de PvdA niet, GroenLinks.
”zonder kruisend verkeer” haha
treinen van rechts hebben voorrang?!;)
@db treinen die met 200km/h door een spoorwegovergang knallen is niet geheel veilig…
het kan sneller als de NS zijn treinen ook goed in orde heeft en de wissels goed werken
Gelukkig staat er geen jaartal in, want waarschijnlijk gaat het nog vele jaren duren voordat dit werkelijkheid wordt;)
Met 140 km/u ook niet.
@pecisback en daarom doen ze dat dus ook niet. Van 140km/h afremmen naar ~100km/h is een stuk beter te bereiken dan van 200km/h naar ~100km/h. Niet dat 100km/h erg zachtjes is..
Natuurlijk heeft de ns nog snelle Fyra treinen staan.Zet deze in om snel tee kunnen reizen.Ze willen er graag vanaf maar beter is het om ze in te zetten.Wat te denken Zwolle-Amsterdam-Schiphol in minder dan uur zou toch zeker kunnen.
Mooie foto!
En dan zeker om de haverklap wegens fyra storing met de bus moeten wat je reistijd dubbel zoveel als het huidige maakt.
Misschien merken ze het niet met 200km/uur dat ze iets geraakt hebben op de overweg
Die forse rijtijdwinst zal ongeveer 5 minuten zijn voor Zwolle.
Geldverspilling.
Wat een ongelovelijk mooie foto!
Nogmaals, tussen Lelystad en Zwolle zijn op de Hanzelijn geen overgangen!!! Alle kruisingen met wegen zijn ongelijkvloers!!
Precies Z.i.b, de lijn is er speciaal voor aangelegd om met deze te kunnen rijden.Wat kramen sommigen toch een onzin uit hier.
Om met deze snelheid te kunnen rijden bedoel ik natuurlijk.
Ik meen mij trouwens te herinneren dat op de Hanzelijn nog niet 200km/h kan worden gereden omdat de ERTMS nog niet werkte.
Jasper de ERTMS werkt wel, er moeten alleen nog treinen aangeschaft worden die met deze snelheid kunnen rijden.Als je het verhaal goed leest.
Ah ok, het systeem zit in de infrastructuur, alleen niet in het rollend materieel. Duidelijk.
Leuk dat ze ook de electrificatie van Wierden-Zwolle benoemen, maar die reisoptie vanuit Twente zou alleen sneller zijn indien Wierden-Zwolle tevens wordt verdubbeld en er dan ook Intercity’s kunnen rijden.